Page 14 - Forsvarets Forum nr. 1 / 2022
P. 14

 STANG INN
HARALD STANGHELLE Kommentator
Vanetenkning mot nytenkning
 14
Ingenting er vanskeligere enn å trekke lange linjer fremover. Det er nettopp dette Forsvarskommisjonen har fått i oppgave.
et forsvar mot en konvensjonell militær trussel og det forsvar vi trenger mot nye trusler som ligger under terskelen for væpnet konflikt. Et annet stridspunkt er vurderingen av hvor mye vi skal bruke på vårt eget forsvar, og hva som skal til for å tilrettelegge for alliert hjelp. Dessuten hevder Sverre Diesen at når det gjelder for- svaret av Nord-Norge, spesielt Finnmark, tviholder vi på et konsept som ikke er operativt gjennomførbart, sikkerhetspo- litisk logisk eller innenfor økonomiske rammer.
Et siste tankekors hører også med når Forsvarskommisjonen av 2022 leg- ger ut på sin 15 måneder lange reise: For parallelt skal tidligere forsvarssjef Harald Sunde lede regjeringens totalbe- redskapskommisjon. Mandatet til de to kommisjonene er – og må nok være – til en viss grad overlappende. Det kan også være en styrke at disse to kommisjonene arbeider samtidig. Samtidig ligger det en mulig floke i dette. Ikke minst med tanke på den virkelighetsbeskrivelse de to kom- misjonslederne neste vår skal slippe løs på det norske folk.
Knut Storberget vil utfordre «etablerte sannheter», som han sa til NRK. Det er et lovende utgangspunkt. For det blir en utfordring å skape den nytekning For- svarskommisjonens har fått i sitt mandat. Den sikkerhetspolitiske sikten er uklar, og farvannet er grumsete. Da er det ofte mer fristende med vanetenkning enn nytenkning. I så fall kan Forsvarskommi- sjonen av 2022 bli en misbrukt mulighet.
Også til å skape den debatt som er en viktig del av oppdraget kommisjonen er gitt.
Etter krigen er det bare utnevnt fire for- svarskommisjoner. Den første i 1946, den neste i 1974, så i 1990 og altså nå i 2022. Årstallene røper at det er i møtet med virkelige eller innbilte paradigmeskif- ter på den sikkerhetspolitiske scenen at behovet for dette sjeldne virkemiddelet melder seg.
Som i 1990 da Kåre Willoch ble leder for sin kommisjon. Da så vi slutten på den kalde krigens historiske epoke. I den kommisjonen satt det forresten to frem- tidige statsministre, Erna Solberg og Jens Stoltenberg. Sistnevnte i dag Natos gene- ralsekretær.
Og med all respekt: Det er ikke lett å få øye på fremtidige statsministeremner i Knut Storbergets kommisjon. Snarere er den politiske tyngden i den diskuta- bel, uten at det behøver å bety et magert resultat.
Kommisjonslederen selv har mer erfaring enn noen med hva katastrofal sårbarhet kan føre til. Han var jo justismi- nisteren som to dager etter terrorangrepet 22. juli 2011 ba statsminister Stoltenberg om å få gå av fordi politiet verken hadde maktet å hindre angrepet eller håndtert det som kom. En bakgrunn som må skape en helt spesiell resonansbunn for å lede arbeidet i en forsvarskommisjon som skal trekke linjene fremover.
For det er et urent internasjonalt farvann som skisseres i kommisjonens
mandat. Gjennom syv konkrete punkter tegnes et bilde av en økende risiko for ustabilitet og konflikt. Trusselbildet er mer sammensatt enn noen gang tidligere, ikke minst på områder som cyberangrep og desinformasjon. Men kommisjonen har også fått i oppdrag å vurdere hvordan klima og miljøendringer vil påvirke den sikkerhetspolitiske situasjonen.
Det er med alt dette som grunnlag at Storbergets kommisjon «skal vurdere hvilke sikkerhets- og forsvarspolitiske veivalg og prioriteringer Norge kan ta for å ivareta norsk sikkerhet», for å låne Forsvarsdepartementets egne formule- ringer. Kommisjonen skal gi innspill til hva som best ivaretar norsk sikkerhet i et 10–20-årsperspektiv. Den skal fremme forslag til forsvarssektorens videre utvik- ling. Og den skal bidra til offentlig debatt og nytenkning.
Det er altså en enormt krevende opp- gave kommisjonens 17 medlemmer er satt til å løse. Ikke minst når en viktig del av marsjordren er at den skal «ta høyde for realistiske økonomiske rammevilkår».
Allerede før kommisjonen var nedsatt, kom de første kritiske røstene. I Dagens Næringsliv har tidligere forsvarssjef Sverre Diesen reist spørsmålet om den styrer mot å bli et konsensusbyggende gjesp og peker på flere vanskelige og ube- hagelig valg.
Blant disse er avveiningene mellom
















































































   12   13   14   15   16