Page 8 - Forsvarets Forum nr. 2 / 2022
P. 8

  LEDER
Ansvarlig redaktør
STIAN EISENTRÄGER 400 41 885 – se@fofo.no
8 FORSVARETS FORUM
 Vi må snakke om statsråder
Nå trengs en grundig diskusjon rundt hvordan sikkerhetslovens unntaksbestemmelse for regjeringens medlemmer skal praktiseres.
mekraft – i flere perspektiver av denne saken – er oppsiktsvekkende.
Det er også oppsiktsvekkende, der- som opplysningene i VG-saken er kor- rekte, at SMK lot Enoksen slippe unna med å ikke svare detaljert rundt for- holdet under den såkalte «vettingen», bakgrunnssjekken, på godt norsk, som foretas rundt potensielle regjerings- medlemmer. Ut fra det vi kan lese i VG-saken, virker det som om man først og fremst var opptatt av å finne ut av forhold som kunne være politisk belas- tende, slik som varsler, og i mindre grad forhold som potensielt kunne ha betyd- ning for sikkerhetsmessig skikkethet.
Det er i så fall metodisk svakt og svært alvorlig.
UNNTAK I SIKKERHETSLOVEN
I Norge har det i en årrekke vært sedvane at regjeringens medlemmer er unntatt fra plikten til sikkerhetsklarering og autori- sering. I 2018 ble dette unntaket lovfestet i den nye sikkerhetsloven.
I forarbeidene til loven kan vi lese av Forsvarsdepartementets vurdering at unntaket skal gjelde «svært få personer som gjennomgår en særlig «utsjekk» på høyeste politiske nivå, og som ikke kan sammenlignes med det store antallet av «ordinære» klareringer».
Takk og pris for at det var VG-journalister som gravde frem Enoksen-affæren, og ikke en fremmed stats etterretningstjeneste. Opplysningene som VG brakte ut i dags- lys lørdag morgen, er et klassisk eksempel på det de russiske hemmelige tjenestene kaller «kompromat» – kompromitterende informasjon som kan benyttes til utpres- sing eller for å fremtvinge lojalitet.
Det er åpenbart at forsvarsministeren hadde et sterkt ønske om at den seksuelle relasjonen han hadde hatt til en svært ung kvinne tidlig på 2000-tallet, ikke skulle bli kjent. Enoksen hadde tydeligvis hatt anledning til å gjøre rede for forholdet både overfor Statsministerens kontor (SMK) og sin egen partileder, uten å gjøre det.
I Nasjonal sikkerhetsmyndighets (NSM) veileder til personopplysnings- blanketten, som nesten alle forsvarsan- satte må fylle ut, står det i første avsnitt: «Er du i tvil om et forhold skal opplyses om, bes du om å føre dette opp. Ved åpen-
het bidrar du til å redusere sikkerhetsmes- sig risiko.»
METODISK SVAKT
At forsvarsministeren ikke frivillig opp- lyste sin egen regjeringssjef eller sin partileder om forholdet, viser tydelig at dette var en betydelig sårbarhet, som ved en ordinær sikkerhetsklarering kunne ha ført til at Enoksen ikke ville blitt vurdert som «sikkerhetsmessig skikket», som man sier på fagspråket.
– En statsråd har også et privatliv, og en statsråd kan ha et forhold utenfor ekteskapet, lød det fra Enoksen i VG-sa- ken lørdag.
Vel, dersom du som statsråd har hatt et utenomekteskapelig forhold som er så sensitivt at du har problemer med å infor- mere SMK om detaljene rundt det, da har du ingenting å gjøre i statsrådposisjon – og særlig ikke som forsvarsminister med omfattende tilgang på sikkerhetsgradert informasjon. Enoksens mangel på døm-
   VERDEN BLIR ALDRI DEN SAMME
Slik må Forsvaret tilpasse seg.
 FORSVARETS FORUM 2/22
 SAIRA BASIT
Ffoorrsskveatrpeåtsshtaøtgesrksohleåsndntyeridnegkavnmhailritante grupper og studert et tosifret antall språk.
NANSEN I MIDDELHAVET
«seHialerrypåS.sTkraurmptaonp»podgra«gFriidMtjiodfdNelahnasvent.»Vi besøkte det amerikanske hangarskipet.
GRØNLAND
Mmerdkeskt raetkbkåbdlaenUdeStAf,ryKdinhaaorgGRrøunslsalnandd flørter med øysamfunnet.
ABONNEMENT ELLER NY ADRESSE?
23 36 19 05 - abonnement@fofo.no PRIS ÅRSABONNEMENT: 599,00 kr
Dette produktet er trykt etter svært strenge miljøkrav og er Svanemerket, CO2-nøytralt og 100 prosent resirkulerbart.
GRAFISK PRODUKSJON: Mediamania FORSIDEFOTO: Vadim Ghirda TIL TRYKK: 26.04.22 ISSN 0809-845X
 NO - 4660
  179,00 KR
































































   6   7   8   9   10