Page 97 - Forsvarets Forum nr. 2 / 2024
P. 97

FORSVARETS FORUM 97 97
97
MENIGES MENING IDA VAKTSKJOLD
LANDSTILLITSVALGT
Refselsesliknende reaksjoner
Tillitsvalgtordningen i Forsva-
ret (TVO) erfarer at enkelte
soldater i Forsvaret blir gitt
refselsesliknende reaksjoner,
uten at det gis klageadgang
til vedtaket slik det normalt
skal gjøres i henhold til disiplinærlo-
ven, og også uten at loven brytes. TVO
mener denne praksisen synliggjør en
gråsone i disiplinærloven, der bruk
av ulike former for sanksjoner eller
reaksjoner, som av mange i Forsvaret
omtales «strekk», ikke er definert.
Ved tilfeller der det er opprettet en
refselsessak, vil det utføres etterfors-
kning av
militærpolitiet for sikring av bevis,
og for å bevise skyld så vel som skyld-
frihet. Vedtak som går ut på refselse
skal være skriftlig, underskrevet og
datert. Ved dokumentasjon av hvilke
forhold som er lagt til grunn, vil det
foreligge tilstrekkelig informasjon til
å klage til høyere myndighet. Ved en
refselse kan altså soldaten klage til en
overordnet innen 48 timer.
Men, hva er egentlig problematisk
med at «strekk» ikke er definert i lov-
verket?
Ettersom kun refselse er definert i
lovverk, finnes det ingen rammer for
andre typer sanksjoner. En direkte
konsekvens av dette er at refselseslik-
nende reaksjoner blir gitt, uten at sjef
med disiplinærmyndighet trenger å
dokumentere forholdene og vurde-
ringen bak saken. I henhold til For-
skrift om disiplinærreglementet for
Forsvaret og militært arrestreglement
kan den som overtrer eller forsømmer
militære tjenesteplikter som følger av
lov, reglement, direktiv, forskrift eller
rettmessig ordre, refses disiplinært.
TVO erfarer at soldater får reaksjo-
ner som frihetsinnskrenkning, uni-
formsplikt og helgearbeid, uten at det
foreligger tilstrekkelig dokumenta-
sjon for å gi mulighet til å klage. Prin-
sippet om at alle borgere har rett til å
få sin sak prøvd, bør like fullt gjelde
soldater inne til førstegangstjeneste,
og bør således også omfatte denne
type refselsesliknende reaksjoner.
Ved refselse er det også fastsatt i
disiplinærloven kapittel 3, paragraf
12, at det kun er offiserer i rollen
som kompanisjef eller tilsvarende,
eller høyere kommando som har
refselsesmyndighet. I andre saker
hvor soldater får refselsesliknende
reaksjoner, kan i prinsippet et hvert
befal med ansvar eller oppfølging av
førstegangstjenestegjørende soldater
gi reaksjonene. Dette kan føre til at
ansatte uten tilstrekkelig lederkom-
petanse og/eller nok kunnskap om for
eksempel disiplinærloven, forskrift
om disiplinærreglementet for For-
svaret eller andre lover og reglementer
om forvaltning gir refselsesliknende
reaksjoner. Dette fører til at soldatene
inne til førstegangstjeneste ikke blir
forvaltet slik de har rett på, og kan
føre til flere varslingssaker og klager
til Forsvaret.
TVO mener at gråsonen i lovver-
ket bør adresseres og gjøres noe med.
Dette for å sikre at soldater inne til
førstegangstjeneste blir forvaltet slik
de har rett på, at det blir lettere for
enhver leder å vite hvilke lover og
regler de må forholde seg til i forbin-
delse med refs og andre sanksjoner, og
at soldatene har mulighet til å klage i
saker som fører til sanksjoner.
97
XXX: Hva er egentlig problematisk med at «strekk» ikke er definert i
lovverket, skriver Ida Vaktskjold. FOTO: KRISTER SØRBØ






   95   96   97   98   99