Page 63 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 63

» av et prosjekt som skulle sørge for religions- og livssynsbetjening for alle. Prosjektet anbefalte at Forsvaret burde tilsette feltimam og felthu- manist. Naz søkte selv jobben, og i 2017 ble han Forsvarets første feltimam.
På veggen over pulten har Naz bilder i fel- tuniform. For å bli major dro han på åtte ukers kurs sammen med andre akademikere. De hadde flere feltdøgn. Og som del av en øvelse fikk de vite at de skulle klare seg ett døgn uten mat. Det tenkte Naz kom til å gå fint, han var tross alt vant til å faste. Men så ble han lagfører og sov veldig lite den påfølgende natta. Frokos- ten hoppet han over, det var så mye å følge opp. Og mens de marsjerte til neste post, var det flere av de andre på kurset som spiste. Men Naz ville fullføre oppdraget først. Da de kom frem, skulle han endelig spise litt av feltrasjonen.
Så fikk troppen ny ordre: Gi fra dere all mat. Dere må nå gå ett døgn uten.
– Det døgnet – kombinert med høy fysisk aktivitet – er noe av det tøffeste jeg har vært med på.
Bønnerom. Naz viser frem rommet på Sessvoll- moen som han er i ferd med å gjøre om til bøn- nerom. Veggene er malt i en mild grønnfarge. I hjørnet står en pappeske med tepper. Han har tre – og har planer om å bestille et større teppe som kan dekke hele gulvet.
– Jeg valgte fargen, sier han.
– Det er vanskelig å vurdere farger. De ser ofte annerledes ut på papiret.
– Men det ble jo fint?
Halal-burger. Hvor mange som trenger en felt- imam, vet verken Naz eller Forsvaret. Det er ikke lov å telle. Men ifølge Naz er det alltid mus- limer i flere avdelinger. Derfor reiser han også rundt, planen er å arrangere soldatsamlinger der soldatene er. Det gjorde han på Sessvollmoen, rett før korona-pandemien brøt ut. Da inviterte Naz til samtale og halal-burger. Nærmere 50 kom, både soldater og ansatte. Tema var mang- fold. Også ikke-muslimer kom.
– Korona har dessverre forhindret flere sam- linger, sier han.
Som feltimam er han rådgiver til militære sjefer og han holder leksjoner om muslimske kulturer og samfunn før soldater skal i inter- nasjonale operasjoner. Han deltar på øvelser, underviser i etikk og har samtaler med soldater.
For å nevne noe. Naz mener at feltprester, felt- imamer og felthumanister kan gjøre mange av de samme tingene. Som for eksempel samtaler. Eller ha etikkleksjoner. Så er det noen ting
en feltimam ikke kan gjøre – som å holde en gudstjeneste. Mens en feltprest ikke kan veilede innenfor islamsk tro og praksis.
I fjor var Naz på øvelse. Sammen med en felt- prest skulle han holde en minnestund. Scena- riet var en internasjonal operasjon. To norske soldater var drept, en kristen og en muslim.
– Flere som var der, sa etterpå at det føltes så ekte.
– Det er utrolig viktig å øve slik at vi er for- beredt når det først skjer.
«Folk er ulike. Det er mange som synes det er vanskelig å takle forandringer»
Hijab og turban. Selv om Naz har opplevd nega- tive enkeltepisoder, roser han Forsvaret.
– I mine samtaler med muslimske soldater har jeg ikke kommet over noe som ligner på diskriminering, sier han.
– Jeg opplever at Forsvaret er et godt sted å være muslim.
Han bruker hijaben som eksempel. Forsvaret sa allerede på 90-tallet ja til bruk av både hijab og turban til uniform.
– Det var veldig imponerende.
Forbildet. Naz var 14 år da familien flyttet til Oslo. Faren
Mine milepæler: 10 år
Opptatt av lek, cricket og venner på lands- bygda i Pakistan.
20 år
Studerte islam i London. Begynte å lære arabisk.
30 år
Styreleder i en moské i Oslo. Pappa til to. Skrev dikt.
40 år
Imam i World Islamic Mission.
 – Forsvaret har vært proaktive, og det skaper tillit. Det er det samme med halalmat og bønne- rom. Mange steder var disse tingene på plass før jeg kom.
»»»
AUGUST 2020 63

































































   61   62   63   64   65