Page 5 - Forsvarets Forum nr. 4 / 2021
P. 5

  LEDER
Ansvarlig redaktør
STIAN EISENTRÄGER 400 41 885 – se@fofo.no
 HISTORIENE SOM ALDRI BLE FORTALT
 Jeg tror ikke det er mulig å finne en journa- list eller redaktør som i løpet av sitt yrkes- liv har unngått å pådra seg en eller annen unnlatelsessynd: En sak man aldri fikk dek- ket, et intervju man aldri rakk å skrive, en reportasje eller et bilde som måtte ryke rett før trykken. Tidsnød, plassmangel, tilgjen- gelige ressurser og beinharde prioriteringer er vanlige faktorer som spiller inn på om en sak får omtale eller ikke.
Men noen saker er for viktige til å legge bort, og manglende dekning kan ikke bort- forklares med få ressurser eller annet. En av disse er Grytøya-ulykken i 1972 - den ver- ste ulykken i Luftforsvarets historie, hvor 17 mennesker mistet livet, deriblant fire barn.
I forbindelse med utgivelsen av boken «God vakt! Journalistikk i Forsvaret gjen- nom 75 år» om Forsvarets forums og forløperen Mannskapsavisas historie, er samtlige årganger fra 1945 til 2020 grundig gjennomlest av forfatter Erling Omvik. Gjen- nomgangen viser at Mannskapsavisa aldri skrev om Grytøya-ulykken. På 2000-tallet publiserte Forsvarets forum kun fire korte, faktabaserte notiser om rettsprosessen mot
staten. En av de etterlatte ble to ganger intervjuet av Forsvarets forum i forbindelse med erstatningskravene. Begge gangene ble sakene skrevet, men kom aldri på trykk.
Pressens etiske retningslinjer sier at vi har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk, og at det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikk- verdige forhold. Jeg vil også si at dette er en plikt. I Grytøya-saken sviktet både Mannskapsavisa og Forsvarets forum.
Forfatterens gjennomgang av forløperen vår, Mannskapsavisa (MA), i perioden 1945 til 1980 avdekker i tillegg manglende omtale av nyheter om alvorlige ulykker og sentrale hendelser med tilknytning til Forsvaret. Her er noen eksempler:
• Fra høsten 1945 var nyhetsbildet pre- get av krigsoppgjøret mot Quisling og andre krigsforbrytere. MA hadde ingen dekning av rettssaker og straff.
• 50.000 norske soldater deltok i Tysk- landsbrigadene mellom 1947 og 1953.
MA hadde flere miljø-reportasjer om brigadene, men meldte aldri om alvor- lige ulykker. Mer enn 50 norske liv gikk tapt i tjenesten.
• Mellom 1953 og 1970 viser statistikken at hele 161 av Forsvarets piloter døde i ulykker. Disse enkeltulykkene er ikke omtalt i MA.
• Norske FN-styrker omtales, men ikke ulykker. I 1979 er det et unntak: MA publiserer et bilde fra Værnes flyplass med kistene til fire norske FN-offiserer som omkom i helikoptertstyrt i Libanon. Men ingen detaljer om selve ulykken.
Nær 50 år etter den fatale Grytøya-ulyk- ken, deler etterlatte og andre involverte sine historier og synspunkter i en 12 sider lang reportasje - for første gang i Forsva- rets forum.
Av respekt for ofrene og deres etterlatte må vi aldri glemme.
❱ Se reportasje om Grytøya-ulykken på side 48.
 ABONNEMENT ELLER NY ADRESSE?
23 36 19 05 - abonnement@fofo.no PRIS ÅRSABONNEMENT: 599,00 kr
Dette produktet er trykt etter svært strenge miljøkrav og er Svanemerket, CO2-nøytralt og 100 prosent resirkulerbart.
GRAFISK PRODUKSJON: Mediamania
2041 0652 Trykksak
KONTAKT REDAKSJONEN
E-post: tips@fofo.no
BESØKSADRESSE: Bygning 65, Akershus festning POSTADRESSE: Postboks 1550 Sentrum, 0015 Oslo
  TIL TRYKK: 23.11.21
ISSN 0809-845X
F • Forsvarets forum ønsker å rette seg etter regler for god presseskikk slik disse er nedfelt i Vær Varsom-plakaten. Den
som mener seg rammet av urettmessig omtale i bladet, oppfordres til å kontakte redaksjonen. Det er også anledning
å reise klage til: Pressens Faglige Utvalg, Rådhusgt. 14, 0158 Oslo, Tlf.: 22 40 50 40.
    NO - 4660
FORSVARETS FORUM 5
M
Ø
J
L
I
M
E
R
K
E
T























































   3   4   5   6   7