Page 50 - Forsvarets Forum nr. 4 / 2021
P. 50
50
Jeg så flyet et lite øyeblikk mens det passerte. Så for- svant det inn i skodda igjen.
Brynjar Lauritzen hus- ker fortsatt sommerdagen i 1972. Den nå pensjo- nerte læreren fra Bjarkøy var ute i båten sin 30–40 meter fra land. På andre siden av fjorden ligger Grytøya.
Twin otteren Lauritzen observerte, hadde tatt av fra Bardufoss litt over kok- ken 15 med Skagen som
destinasjon.
Flyet fløy lavt, 30-40 meter over bak-
ken og i nedadgående retning, fortalte Lauritzen politiet etter ulykken. Etter en kort stund begynte det å stige. Ved rundt 80 meters høyde forsvant det inn i tåken.
– Motorlyden stoppet. Så hørte jeg smellet og lyden av vrakdeler som falt nedover fjellsiden, forteller Lauritzen til Forsvarets forum.
Flyet han så, var en DHC-6 Twin Otter fra Luftforsvarets 719 skvadron. Lyden han hørte, var flyet, med kallesignal «Twin- nie 02», som traff fjellet Lille Tussen på Grytøya i Harstad kommune 11. juli 1972.
Alle de 17 personene om bord omkom. Et mannskap på 3 personer og 14 passasje- rer. Fire av dem var barn. Det er den mest
dødelige ulykken i Luftforsvarets historie. Likevel skulle det gå flere tiår før offent- ligheten, inkludert de etterlatte, fikk full innsikt i hva som hadde skjedd i forkant av tragedien.
Det ble opprettet en havarikommisjon, som leverte sin rapport bare noen måne- der etter ulykken. Men den var unntatt offentligheten frem til 2005.
Lauritzen fortalte senere undersøkel- seskommisjonen at han ikke var sikker på at flyet han observerte hadde krasjet. Kanskje var det et steinras han hørte. Han gjorde ferdig arbeidet i båten, før han rodde til lands og ringte lensmannen.
Lensmannen ringte flystasjonene i Bodø og Bardufoss.
– Ingen av dem mente at det var et fly som hadde med dem å gjøre. Flygeren hadde tatt sin egen vei, sier Lauritzen.
«NEGATIV KONTAKT»
Flere ting var årsak til forvirringen. Klok- ken 15.38 den dagen kalte Twin Otteren opp kontrollsentralen i Bodø, men vakt- havende oppfattet ikke beskjeden og fikk ikke svar når han ba vedkommende i andre enden gjenta hva som ble sagt. Der- med var han heller ikke sikker på hvilket fly som kalte opp.
15.43 fikk Bodø kontrollsentral en tele- fon fra Skagen ved Stokmarknes, som spør om de har hatt kontakt med «Twinnie 02».
FLYET: En DHC-6 Twin Otter fra Luftforsvarets 719 skvadron. FOTO: NTB
INNSIKT | TRAGEDIEN PÅ GRYTØYA