Page 82 - Forsvarets forum 1-2016
P. 82
kultur
Krigstrøytt
«Natt i verda» blir eit utmattande
og historisk krigsskodespel.
– No lit eg på dykkar gode instinkt som eit levande publikum, seier Erik Ulfsby, tea-
«skådisar» – så gå for det de kjenner for! tersjef og regissør for framsyninga som har
Erik Ulfsby gir klarsignal til to skodespel- premiere i slutten av februar.
arar omgjevne av store sandsekker. Under
bakken på Det Norske Teateret har Paul-Ot- Like aktuelt. Paul-Ottar Haga og Svein
tar Haga og Svein Tindberg olivengrøne Tindberg er to av tolv skodespelarar. Dei
uniformer på og framfører nasjonalistisk, skildrar skodespelet som ei «filosofisk reise»
litterær propaganda: Joseph Goebbels «Der i krigshistoria. Ein av grunnane til at andre
Wanderer». verdskrigen framleis vekkjer stor interesse,
– Og der ligg verda no i skodde av alt som er at mange har eit forhold til krigen, meiner
nedrig er, seier Haga. Tindberg.
– Eg vil stige ned i alt det nedrige. Ned til – Som så mange andre kjem eg frå ein delt
slaveri og armod. Vekk trua no i folket ditt, gi familie, dei som blei kalla landssvikarar, og
det vidare i kamp til liv som oppstår heilt på dei som vart heltar etter krigen. Eg har vakse
ny, held Tindberg fram, mens Haga søkk ned opp både med skrytet og forteiinga rundt
på kne og bryt ut: andre verdskrigen, seier Tindberg.
– Min herre, meister!
Stort manus. For å gi eit mangesidig bilete av
Krigsmaraton. Éin av aktene er over. Ulfsby, krigen har manusforfattarar frå Noreg, Sveits,
Tindberg og Haga set seg ned for å fortelje om Skottland og Russland medverka til skode-
skodespelet. spelet. Handlinga går ikkje berre føre seg i
– Eg ana ikkje at Goebbels skreiv før eg las krigsåra, men også før utbrotet. Det set også
dette stykket, seier Tindberg og viser til nazis- søkjeljoset på korleis krigen har prega vår
ten og propagandaministeren sin bakgrunn eiga samtid, fortel Erik Ulfsby.
som diktar og dramatikar. – Den verda som vi kjenner i dag, er på
– Når eg ser at han henta mykje inspi- mange måtar eit resultat av andre verdskri-
rasjon frå Bibelen i dette stykket, blir eg jo gen, seier Ulfsby og peiker blant anna på ski-
litt kvalm, særleg når eg veit kva for følgjer pinga av FN og seinare det som utvikla seg til
krigen fekk. å bli EU i etterkant av andre verdskrigen.
«Andre verdskrigen – Natt i verda» blir ei Ulfsby fortel vidare at dei ønskjer å
åtte timar lang reise i krigshistoria som skal gjere skodespelet aktuelt gjennom ulike
engasjere, skape debatt og truleg trøytte ut verkemiddel.
skodespelarar og publikum. Framsyninga – Vi har knytt til oss korrespondentar som
skal helst gå om natta og ha tre pausar. er stasjonerte i ulike delar av verda, og som
– Som teater ønskjer vi å vere ein arena forklarar korleis krigen har påverka landa dei
for dei store samtalene. Andre verdskrigen er stasjonerte i. Det blir ikkje skyting og skyt-
er ikkje i nærleiken av å bli ferdig fortald. targraver på scenen, men vi får likevel sterke
Vi kjem ikkje til å fortelje heile historia om forteljingar.
krigen, berre fragment. I motsetnad til TV-do-
kumentarar eller film har vi føremonen av ØYVIND FØRLAND OLSEN ofo@fofo.no
at vi formidlar med levande menneske til FOTO: ARNE FLAATEN
82 FEBRUAR 2016