Page 82 - Forsvarets forum 1-2016
P. 82

kultur















                        Krigstrøytt













                                    «Natt i verda» blir eit utmattande

                                         og historisk krigsskodespel.




                             – No lit eg på dykkar gode instinkt som   eit levande publikum, seier Erik Ulfsby, tea-
                             «skådisar» – så gå for det de kjenner for!   tersjef og regissør for framsyninga som har
                               Erik Ulfsby gir klarsignal til to skodespel-  premiere i slutten av februar.
                             arar omgjevne av store sandsekker. Under
                             bakken på Det Norske Teateret har Paul-Ot-  Like aktuelt. Paul-Ottar Haga og Svein
                             tar Haga og Svein Tindberg olivengrøne   Tindberg er to av tolv skodespelarar. Dei
                             uniformer på og framfører nasjonalistisk,   skildrar skodespelet som ei «filosofisk reise»
                             litterær propaganda: Joseph Goebbels «Der   i krigshistoria. Ein av grunnane til at andre
                             Wanderer».                           verdskrigen framleis vekkjer stor interesse,
                                – Og der ligg verda no i skodde av alt som   er at mange har eit forhold til krigen, meiner
                             nedrig er, seier Haga.               Tindberg.
                               – Eg vil stige ned i alt det nedrige. Ned til   – Som så mange andre kjem eg frå ein delt
                             slaveri og armod. Vekk trua no i folket ditt, gi   familie, dei som blei kalla landssvikarar, og
                             det vidare i kamp til liv som oppstår heilt på   dei som vart heltar etter krigen. Eg har vakse
                             ny, held Tindberg fram, mens Haga søkk ned   opp både med skrytet og forteiinga rundt
                             på kne og bryt ut:                   andre verdskrigen, seier Tindberg.
                               – Min herre, meister!
                                                                  Stort manus. For å gi eit mangesidig bilete av
                             Krigsmaraton. Éin av aktene er over. Ulfsby,   krigen har manusforfattarar frå Noreg, Sveits,
                             Tindberg og Haga set seg ned for å fortelje om   Skottland og Russland medverka til skode-
                             skodespelet.                         spelet. Handlinga går ikkje berre føre seg i
                               – Eg ana ikkje at Goebbels skreiv før eg las   krigsåra, men også før utbrotet. Det set også
                             dette stykket, seier Tindberg og viser til nazis-  søkjeljoset på korleis krigen har prega vår
                             ten og propagandaministeren sin bakgrunn   eiga samtid, fortel Erik Ulfsby.
                             som diktar og dramatikar.              – Den verda som vi kjenner i dag, er på
                               – Når eg ser at han henta mykje inspi-  mange måtar eit resultat av andre verdskri-
                             rasjon frå Bibelen i dette stykket, blir eg jo   gen, seier Ulfsby og peiker blant anna på ski-
                             litt kvalm, særleg når eg veit kva for følgjer   pinga av FN og seinare det som utvikla seg til
                             krigen fekk.                         å bli EU i etterkant av andre verdskrigen.
                                «Andre verdskrigen – Natt i verda» blir ei   Ulfsby fortel vidare at dei ønskjer å
                             åtte timar lang reise i krigshistoria som skal   gjere skodespelet aktuelt gjennom ulike
                             engasjere, skape debatt og truleg trøytte ut   verkemiddel.
                             skodespelarar og publikum. Framsyninga   – Vi har knytt til oss korrespondentar som
                             skal helst gå om natta og ha tre pausar.   er stasjonerte i ulike delar av verda, og som
                               – Som teater ønskjer vi å vere ein arena   forklarar korleis krigen har påverka landa dei
                             for dei store samtalene. Andre verdskrigen   er stasjonerte i. Det blir ikkje skyting og skyt-
                             er ikkje i nærleiken av å bli ferdig fortald.   targraver på scenen, men vi får likevel sterke
                             Vi kjem ikkje til å fortelje heile historia om   forteljingar.
                             krigen, berre fragment. I motsetnad til TV-do-
                             kumentarar eller film har vi føremonen av   ØYVIND FØRLAND OLSEN ofo@fofo.no
                             at vi formidlar med levande menneske til   FOTO: ARNE FLAATEN
     82  FEBRUAR 2016
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87