Page 13 - Forsvarets forum 1-2017
P. 13

Sparer vi


                                                                               oss til fant?


                                                                               Målsettingen i utdanningsreformen er

                                                                               økt kvalitet og halverte kostnader.

                                                                               Forsvarssjefen kom i Fagmilitært råd til den konklu-
                                                                               sjon at endringer av utdanningsområdet burde vente til vi
                                                                               hadde fått mer erfaring med den nylig vedtatte og innførte
                                                                               ordningen for militært tilsatte (OMT). Mot forsvarssjefens
                                                                               anbefaling iverksatte Forsvarsdepartementet (FD) sin
                                                                               egen vurdering av utdanningssystemet og kom til motsatt
                                                                               konklusjon. Og som del av departementets og regjerin-
                                                                               gens langtidsplan for Forsvaret skulle det iverksettes en
                                                                               utdanningsreform. Hovedbegrunnelsen var at «dagens
                                                                               utdanningssystem fremstår som fragmentert, kostbart,
                                                                               med komplekse styringslinjer og ofte små og sårbare
                                                                               fagmiljøer».

                                                                               Derfor skal Forsvarets utdanningssystem reformeres.
                                                                               Det er en struktur- og kvalitetsreform der hensikten er å
                                                                               skape bedre forutsetninger for kvalitet i utdanningen og
                                                                               samtidig redusere utgifter. Dette skulle oppnås gjennom
                                                                               «å prioritere militær kjernekompetanse, tilrettelegge
                                                                               for mer felles utdanning, mer behovsprøvd og fleksibel
                                                                               utdanning, mer sivilt samarbeid,
                                                                               mer samling av funksjoner, mer
                                                                               robuste fagmiljøer og mer åpenhet   «Det blir
                                                                               og mer harmonisering med sivil   gambling
                                                                               sektor».
                                                                                 I Stortinget sluttet flertallet (H,   med sjela
                                                                               Frp og Ap) seg til reformen. Men
                                                                               forutsetningen var at reformen   til militært
                                                                               ikke skal gå på bekostning av kva-  tilsatte»
                                                                               liteten. De øvrige partiene ønsket
                                                                               en helhetlig gjennomføringsplan
                                                                               presentert for Stortinget før de ga sin tilslutning.

                                                                               Det er dette oppdraget forsvarssjefen nå har fått til gjen-
                                                                               nomføring, i strid med hans egen anbefaling, i to runder.
                                                                               Jeg deler skepsisen til de som lurer på om det er mulig å
                                                                               halvere kostnadene samtidig som man skal øke kvalite-
                                                                               ten. Det hadde vært langt bedre om FD hadde vært ærlig
                                                                               og sagt rett ut at hensikten er å redusere kostnadene – og
                                                                               kun det. Om sivil utdanning gir oss nok kunnskap for
                                                                               bruk i den militære profesjon, er også et godt spørs-
                                                                               mål.
          nasjonal terrorisme i andre deler av verden i årene   SATSING: Vi må ta
          fremover.                                   vår del av ansvaret      Det er den samlede reduksjon i utdanningslengde og
                                                       og sørge for styr-      omfang som er min bekymring. Fagkunnskapen kan vi
          Til slutt vil jeg trekke frem trusler i det digitale   king av det norske   neppe kutte. Det som da står for hogg, er utviklings- og
          rom. Disse truslene er økende, og vi må for-  Forsvaret, skriver     lederdelene av utdanningene, altså den allmenn-militære
          vente etterretningsoperasjoner rettet mot oss   forsvarssjef Haakon   kunnskapen. Dette danner grunnlaget for de mange gode
          også i tiden fremover. Forsvaret har argumen-  Bruun-Hanssen. FOTO:   tilbakemeldingene norske soldater, befal og offiserer har
                                                         LOCKHEED MARTIN
          tert for behovet for et digitalt grenseforsvar,                      fått etter ulike oppdrag både i og utenfor Norge. Det blir
          og det pågår nå en viktig debatt rundt denne                         gambling med sjela til militært tilsatte.
          problemstillingen.                                                     Det er et stort paradoks at vi tror løsningen er kortere
            I møte med dette komplekse sikkerhetsbilde                         utdanning i Forsvaret når alle andre yrker har fokus på
          må vi være særlig oppmerksomme på å beskytte                         lengre utdanning. Risikerer vi å spare
          våre sårbarheter. For Nato vil det være viktig å                     oss til fant?
          opprettholde solidariteten i alliansen. For Forsva-
          ret må vi verne om vår evne til å operere. En vik-
          tig faktor her er forebyggende sikkerhet. Effekten                      ansatte
          av sikkerhetsarbeidet er summen av innsatsen til
          alle ansatte og alle avdelinger i etaten. Her har vi                 Forbundsleder
          alle et særskilt ansvar for å bidra til sikkerhet i en               TORBJØRN BONGO
                                                                               Norges Offisersforbund
          usikker tid.

                                                                                                                   FEBRUAR 2017   13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18