Page 13 - Forsvarets forum 1-2018
P. 13
Gjennomføringsevne
og modernisering
Strategien for det første året
FOTO: MATS GRIMSÆTH
i langtidsplanen har vært å få det
Forsvaret vi har, til å virke.
En av satsingene i 2017 var derfor et løft på 753 millio-
ner for å ta igjen etterslep på vedlikeholdet.
Langtidsplanen legger de neste 20 årene opp til en
omfattende modernisering og omstilling i Forsvaret. Felles
prioriteringer på tvers av etatene i sektoren vil være nød-
vendig for å lykkes. Gjennomføringsevne, lik den vi har
vist på F-35, vil derfor være den viktigste og høyest priori-
terte egenskapen i tiden fremover.
Omfanget av moderniseringen kan
delvis leses ut av investeringsni-
vået. I 2018 utgjør dette nesten 18 «Felles
milliarder kroner. 15 av disse går til prioriteringer
materiell, hvorav halvparten går til
kampflyanskaffelsen. Dette inne- på tvers av
bærer at materiellinvesteringene
utgjør i overkant av 27 prosent etatene i
av forsvarsbudsjettet, noe som er
svært høyt i Nato-sammenheng. sektoren vil
Denne andelen vil i tillegg øke i være
årene fremover.
nødvendig
Vi er i ferd med å realisere den ved-
tatte utdanningsreformen tilpasset for å lykkes»
ny militær ordning. Dette er et av
Reptilhjernens flere omstillingsløp som vil kreve
betydelig gjennomføringsevne i perioden foran oss.
Gjennom langtidsplanen har Forsvaret fått et økono-
misk løft, men samtidig er handlingsrommet redusert.
Dette henger sammen med at de økte ressursene er øremer-
sirenesang ket til spesifikke tiltak, og at øvrige deler av virksomheten
slik som utdanningssektoren skal effektiviseres ytterligere.
Det er avgjørende at vi lykkes med å realisere de identi-
fiserte gevinstene. Like viktig er det å være på vakt mot
enhver form for ambisjonsøkning, enten den er eksternt
påført eller internt generert. Begge disse forhold vil gå på
bekostning av høyere prioriterte tiltak i planen.
Vi løser våre oppgaver meget godt, både nasjonalt og inter-
tebetalerne ved å ansette dyrere denne metaforen kan overføres til nasjonalt. Dette er først og fremst takket være dyktige og
arbeidskraft. Å undergrave poli- ansettelsesprosesser i Forsvaret. motiverte soldater, befal og offiserer på alle nivåer i organi-
tikernes intensjoner – om å spare sasjonen. I tiden fremover må vi rette vår evne til oppdrags-
penger – er som å pisse i buksa. Er det virkelig slik at man for løsning mot vedtakene i langtidsplanen slik at vi sammen
Forsvaret får til syvende og sist fremtiden ønsker at driftsenhetene sikrer et relevant og godt forsvar for fremtiden.
mindre penger til den spisse ende kun skal ansette folk med samme
ved å sløse i slike prosesser. bakgrunn og utdannelse? Jeg tror
neppe dette er i Forsvarets interesse,
Dette leder meg over til overskrif- selv om det kan virke forlokkende
ten som er en metafor fremført av for noen. Så hvorfor benytte denne
sosialantropologen Thomas Hyl- reptilhjernen i driftsenhetene når
land-Eriksen. Det ligger vistnok et storhjernen i oss er så utviklet at
biologisk instinkt dypt inne i oss vi alle forstår konsekvensene for
mennesker som gjør at vi ønsker å Forsvaret?
omgås de som er like oss selv, noe Ja, forsvarssjefen uttalte nettopp
som kan overføres til reptilhjernen. at handlingsrommet til Forsvaret er
Videre brukes uttrykket «sirene- blitt mindre grunnet alle investe- ledelsen
sang» for å betegne noe som virker ringene. Da foreslår jeg at vi tenker Admiral
tiltrekkende, men som til syvende helhetlig i ansettelsesprosessene slik HAAKON
og sist fører galt avsted for den som at handlingsrommet øker og de er i BRUUN-HANSSEN
lar seg forføre. Spørsmålet er da om tråd med Stortinget vilje. Forsvarssjef
FEBRUAR 2018 13