Page 93 - Forsvarets forum 1-2018
P. 93
Navnebytte. I forbindelse med opprettelsen av taktiske kom-
mandoer har Forsvarssjefen vedtatt norske og engelske navn. her&nå
Navnene gjenspeiler at kommando ligger hos sjefen og utøves
gjennom et operasjonssenter. Det betyr at tidligere Nasjonal logis- Oberst
tikkommando (NLK)/Norwegian Logistic Command (NLC) fra nå av STÅLE RUDILØKKEN
skal hete Nasjonalt logistikkoperasjonssenter (NLOGS)/Norwegian Nestekommanderende i Nasjonalt
Logistics Operations Centre (NORLOGC).
logistikkoperasjonssenter
I BEREDSKAP: Bring Sivil-militært logistikksamarbeid gir
er ny leverandør av
landeveistransport for økt operativ evne.
Forsvaret.
FOTO: BIRGER MORKEN, POSTEN.
Logistikksamarbeidet
Effektiv logistikk er en sentral forutsetning for For-
svarets operative evne. Avdelingenes tilgang på de riktige
materiellsystemene samt logistikkens evne til å under-
støtte avdelingene med forsyninger over tid er avgjørende
for reell beredskap og Forsvarets evne til å løse de oppgaver
som er pålagt av Stortinget. I den siste langtidsplanen for
Forsvaret legges en tydelig retning for utviklingen av mili-
tær logistikk der sivile løsninger skal komplettere Forsva-
rets egne logistikkapasiteter slik at det skaper økt operativ
evne og bedret kostnadseffektivitet for Forsvaret.
En kombinasjon av militære logistikkavdelinger og sivile
logistikkaktører som møter Forsvarets krav til beredskap,
sikkerhet, robusthet og nasjonalt eierskap, sikrer tilgan-
«ALLE MILITÆRE gen til et effektivt logistikksystem
i så vel krig, som krise og daglig
LOGISTIKKOPERA- fredsdrift. Gjennom daglig å løse
oppgaver sammen i tett koordine-
SJONER LEDES AV ring dannes forutsetning for gode
grensesnitt og avklarte prosedyrer
FORSVARET» for samhandling. Dette er med på å
muliggjøre integrering av de sivile
aktørene i militære operasjoner. Samtidig skaper nettverket
Bringer beredskap og dermed leveransesikkerhet for militære avdelinger i alle
av logistikkaktører med knytning til Forsvaret redundans
typer operasjoner. Sagt på en annen måte så bedrer dette
nettverket Forsvarets operative evne gjennom økt kapasi-
tet, handlefrihet, fleksibilitet og forutsigbarhet.
Nasjonalt logistikkoperasjonssenter (NLOGS) leder, på
vegne av sjef FLO som taktisk sjef, utførelsen av operativ
forsterkende logistikk på det taktiske kommandonivået.
vikle Forsvaret som den store logistikk- inngår logistikkberedskapsavtaler med NLOGS har dermed ansvaret for at militære og sivile res-
aktøren vi er, sier Jansen. kvalifiserte norske sivile selskaper som surser benyttes mest mulig effektivt i tråd med operative
– Jeg ser det som en anerkjennelse av leverer varer og tjenester Forsvaret er avdelingers behov og den operative situasjonen. Militære
Posten og Bring at Forsvaret har valgt avhengig av i en krisesituasjon. logistikkavdelinger vil bli prioritert til å løse oppgavene der
Bring som leverandør av transporttje- Beredskapsavtalene gir Forsvaret den taktiske situasjonen krever at det er soldater som gjør
nester. Vi har høy kompetanse og tillit fleksibel tilgang på logistikkapasiteter jobben, og sivile leverandører, som f.eks Bring, kan ivareta
som sammen med kapasitet og termi- som skal gi økt operativ evne og redu- Forsvarets behov der det ikke er tilsvarende krav til egen-
nalstruktur har vært avgjørende for sere kostnadene. Avtalene inngås med beskyttelse og militær kompetanse.
at vi vant kontrakten, sier konsernsjef vilkår som gjør at den sivile leverandø-
Tone Wille i Posten Norge. ren forplikter seg til å levere tjenester Ledelse av militære operasjoner krever militær kompe-
Forsvaret har også inngått mindre til Forsvaret i alle konfliktspektre, også tanse. Derfor er FLOs strategiske logistikkavtaler med sivile
avtaler for ulike former for spesialtran- i krig. bedrifter innrettet slik at alle militære logistikkoperasjoner
sport med Toten Transport AS, Blue De sivile selskapene må til en hver ledes av Forsvaret. NLOGS leder utførelsen gjennom under-
Water Shipping, Schenker, Spesialtran- tid forholde seg til Forsvarets operasjo- avdelinger i FLO slik som regionale logistikkledelser (RLL),
sport AS, K. Simonsen, Børstad, DSV, nelle krav og betingelser. Transportavdelingen og FLOs tekniske verksteder med
Leman og Kunhe+Nagel. flere. På denne måten sikrer man seg at sivil utførelse av
militær logistikk på alle nivåer er ledet av militært perso-
Forsvarets logistikkberedskapsavtaler. nell, og dermed at den gjennomføres på en måte som effek-
Norsk næringsliv er en del av de sam- tivt understøtter Forsvarets operasjoner hjemme og ute.
lede ressursene samfunnet kan benytte
for å sikre en best mulig nasjonal bered- Informasjonsrådgiver
skap i krise, konflikt og krig. Forsvaret LARS HALLINGSTORP
FEBRUAR 2018 93