Page 20 - Forsvarets forum 1-2019
P. 20
dokument » skjær i sjøen
«Mine prioriteringer er: sikre personell,
stanse vanninntrenging og lense vann»
THORVALD DAHLL, skipssjef
» – Flash, flash, flash! både i sjøforsvar og regjering – hadde kalt Mari-
– Vann trenger inn! nen ferdig omstilt og Europas mest moderne. Så
Alarmen går. Hjelpelag finner overlevelses- kom natt til 8. november. KNM Helge Ingstad
drakter, røykdykkere gjør seg klare, og alle tar kolliderte med et tankskip og ligger fortsatt
på flammesikrede masker og hansker. under vann. Den skal heves, men ingen vet om
– Vi har to hull. Ett i forre dekk og ett i akter. den kan seile igjen. Og til hvilken pris? Fore-
Skipssjef Thorvald Dahll tar mikrofonen: løpig er bergingskostnadene estimert til minst
– Mine prioriteringer er: sikre personell, en halv milliard kroner. Det har allerede vært
stanse vanninntrenging og lense vann. debattert i Stortinget. Men foreløpig er Sjø-
Dette er en øvelse. Ingenting feiler splitter forsvaret en fregatt i minus.
nye KNM Maud der hun seiler i en tildelt sone – Det betyr at vi har færre skrog, sier kon-
i Japanhavet. I masta henger et norsk og et treadmiral Nils Andreas Stensønes.
sørkoreansk flagg, og snart skal hun hjem og gi – Det gjør oss mer sårbare ved tekniske
Den norske marinen noe man egentlig aldri har problemer. Og dersom en konflikt skulle oppstå,
hatt: et logistikkskip som kan støtte alt, og som så vil vi mangle ett av våre viktigste fartøyer.
er spesielt egnet for fregatt. Et betydelig opera- – Men i fredstid begrenses den operative
tivt løft, kaller Sjøforsvaret det. Men først må evnen først og fremst av hvor mye besetnin-
mannskapet og fartøyet testes. Dette er den siste gene kan arbeide, ikke antall fartøy. Det vi gjør
kvalitetssikringen før KNM Maud setter kurs nå, er at vi seiler to besetninger på KNM Otto
mot Bergen. Og derfor går alarmen. Det siste Sverdrup. På den måten genererer vi like mange
døgnet føles det som den har gått hele tiden. Det dager på sjøen og løser like mange oppdrag.
har vært brann, vanninntrenging, motorstans, Sjefen for Sjøforsvaret sier at de har regnet på
strømstans, styringssvikt, mann over bord og den operative effekten av Ingstad.
skadet personell. Nå skal de trene på noe av det – Fregattene utgjør omtrent halvparten
aller vanskeligste og mest dramatiske: å gå på av materiellverdien vår. Ingstad er en av fem
grunn. fregatter. Det betyr at vi mangler ti prosent av
materiellet. Men hvis vi mener noe av det vi sier
Hva skjer med Ingstad? Egentlig var 2018 et om at personell er viktigere enn materiell, så er
godt år for Sjøforsvaret. Antall seilingsdøgn vi nede i omtrent fire prosent av Sjøforsvarets
gikk – litt – opp i både Kystvakten og Marinen. operative verdi, sier han.
Øvings- og treningsnivået beskrives som høyere – Fire prosent er en god del, men jeg kommer
enn noen gang. Antall besetninger på fregatt til å blånekte dersom en diskusjon om operativ
økte – fra 3,5 til 4. Nato-forpliktelser ble møtt. evne bare dreier seg om Ingstad.
Etterslepet på vedlikehold – som Sjøforsvaret – Betyr ulykken med Ingstad noe for leveransene
fikk ekstrabevilgninger for i 2016 – var i ferd som skal til Nato?
med å tettes. Fregattene skulle være på topp, – Nei, de går som planlagt.
drøyt ti år inn i levetida. Korvettene var omtrent Men ved en konflikt i Norge, » » »
like gamle. Og nye ubåter var bestilt. Flere – er vi én i minus.
20 FEBRUAR 2019