Page 22 - Forsvarets Forum nr. 1 / 2022
P. 22
22
FLERE VIL SELGE
Og Norge var langt fra alene om å ha F-16 de ønsket å selge før de nådde taket på antall flytimer de er godkjent for: Belgia, Dan- mark, Nederland, Hellas og Por- tugal sitter også med sine F-16. Om det ikke var nå eller aldri for salg av F-16, var det viktig å holde tett kontakt opp mot Romania og sikre et salg så fort det lot seg gjøre, ifølge FMA-di- rektøren.
– Det er mange land som skal bli kvitt sine F-16. Det har vært en god og veldig ryd- dig prosess, sier Hansvold og sikter til forhandlingene med Romania.
– Dette salget er med god margin det største i FMAs his- torie, sier Hansvold.
Det er en del detaljer som gjenstår, men det er liten grunn til at det skal gå i vasken, fast- slår Hansvold.
Han smiler av spørsmålet om han får en bonus som følge av salget.
– Nei, det får vi ikke i staten. Jeg skal likevel innrømme at jeg har brukt mye tid på dette. Jeg håper jeg får en baksetetur med en B-modell (F-16 med to seter, journ. anm.), sier Hansvold.
«ET STORT STEG
Brigader Aage Lyder Longva ble prosjektleder for avhendingen av F-16 høsten 2021. Han har hjulpet Hansvold i oppløpet mot salget av F-16 til Romania. Han har selv sittet bak spakene i F-16 og har lang flygererfaring.
Han mener at Romania tar et viktig steg når de nå skaffer seg to norske skvadroner av F-16.
– For dårlig for Norge, men gode nok for Romania?
– Noen kan jo mene dette. Men dette er F-16 som er blitt utviklet over flere år. De er «top notch», og salget er et bidrag til alliansebygging i Nato. Rume- nerne vet hva de går til når de kjøper norske fly – vedlikehol- det her holder en høy standard, sier Longva.
I en av vedlikeholdshanga- rene til Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) står det flere F-16 som blir grun- dig sjekket, fikset og testet før de blir klargjort for en ny eier. Det ligger flere tusen timer med vedlikehold og tilpasnin- ger til grunn før de er klar for en ny eier.
Longva sier at disse flyene vil gi Romania et bedre luftfor- svar og er et fornuftig valg når rumenerne nå steg-for-steg skal tilnærme seg ny teknologi og til hvordan Nato-allierte opererer med sine luftstyrker. Det er både økonomisk og rent mili- tært mer fornuftig å oppgradere flyparken steg-for-steg, mener Longa.
– Å gå fra MiG-fly som Roma- nia nå har (i tillegg til F-16), ville vært et for stort steg. For Luftforsvaret, og med tanke på den sikkerhetspolitiske situ- asjonen vi er i, er kapasiteten F-35 en naturlig oppgradering, sier Longva.
ANNONSE
NÅR LEVERING
BETYR ALT
Vår omfattende flåte inkluderer et stort utvalg av personbiler, elbiler og varebiler.
WE TRY HARDER
AVIS.NO
MATERIELL | F-16