Page 24 - Forsvarets Forum nr. 1 / 2022
P. 24

 24
 J eg løper fortsatt bort til vinduet når jeg hører et jagerfly.
Det sier pensjonert oberst og tidligere jagerflyger Hans Mag- nus Lie (77) på telefonen. En mild latter høres svakt i andre
enden. Det er kona Eli Aase som minner ham på at hun har vært tålmodig – tål- modig overfor mannen som har tilbrakt tusenvis av timer på vakt og i lufta i flere av Luftforsvarets jagerfly.
Lie og familien har flyttet 11 ganger i forbindelse med jobben i Luftforsvaret, både innenlands, til Canada og USA. Lie har en karriere som har strukket seg over 40 år i Luftforsvaret.
Obersten var en av de første til å fly
F-16 i Norge, og han sjekket ut nye pilo- og manøvreringsmuligheter, sier Lie. ter på jagerflyet som ble en del av Luft- Lie kan vise til 5400 flytimer i Luftfor-
forsvaret i 1980. Det
gjorde han fra Rygge «Jeg løper noe som få andre kan flystasjon. Nå bor han skilte med. 900 timer nær nok til å følge er tilbrakt i cockpiten
med på den militære luftaktiviteten over basen.
fortsatt bort til vinduet når jeg hører et jagerfly.»
på et F-16.
– Jeg husker godt da
jeg sto og drømte foran et stort bilde av F-16 i Smithsonian museet (i Washing- ton) i 1976. Da var vi på vei hjem etter to år
– Det var jo et helt
annet fly enn CF 104
(Starfighter) og F-5
(Freedom fighter).
Det var jagerfly som
ikke ga piloten de samme muligheter som F-16 Med F-16 fikk vi et fly med bedre navigasjons- og radarsystemer
i Canada (Cold Lake).
– Da visste jeg ikke at jeg tre år senere
skulle bli tatt ut til å være med på innfø-
svarets egne jagerfly,
   HANS MAGNUS LIE (77) pensjonert oberst og tidligere jagerflyger
DERFOR LIKTE JEG
    MATERIELL | F-16
 







































































   22   23   24   25   26