Page 25 - Forsvarets Forum nr. 1 / 2022
P. 25

   ring av F-16 i Luftforsvaret , sier Lie.
Selv om han har en fleråri historie med F-16, mener han det var riktig å skifte ut flytypen som har tjent Forsvaret så godt i
rundt 40 år.
– Vi hadde behov for å skifte til F-16.
Nå tenker jeg det er greit at tiden er over for F-16 i Norge. Vi er et lite land som ikke kan operere to avanserte flytyper samtidig. Jeg mener at F-35 blir en force mulitplier for hele Forsvaret. Det er en oppgave som F-16 ikke vil greie å gjøre, sier som Lie avsluttet sin militærkarri- ere i 2003.
Da var han sjef for Luftving 137 på Rygge.
   DERFOR LIKTE JEG
PER ERIK SOLLI (60) Tidligere F-16 pilot
og nåværende seniorrådgiver ved Nord universitet
P er Erik Solli (60), har forsket på jagerfly og Nato-beredskapen
QRA (Quick Reaction Alert). Solli fløy F-16 fra 1985 til 1994, og har i overkant av 1000 flytimer med F-16. I forbindelse med et bokprosjekt har den tidligere jager- flypiloten utarbeidet statistikk over antall «scrambles» og identifiseringer fra 1970 til 2021. Den viser at i 1984 var norske F-16 fra 331 og 334 skvadron oppe og iden- tifiserte hele 544 sovjetiske fly fordelt på 200 «scrambles» (utrykning med jagerfly
(journ.anm.).
Ved oppløsningen av Sovjetunionen
falt den russiske flyaktiviteten, før det tok seg opp fra 2000-tallet, forteller Solli.
ET KVANTESPRANG
– F-16 hadde likevel en større kapasitet til å gjennomføre identifiseringer og avskjæringer enn tidligere jagerfly. F-16 kunne fly under alle mulige værforhold, natt og dag, som forgjengerne ikke kunne, sier Solli.
Han forteller at Luftforsvaret fikk en helt ny mulighet til å kunne utføre opp- draget med F-16. Det kunne holde seg lenger i lufta, og det hadde også en bedre rekkevidde enn sin forgjengere.
– F-16- med mer moderne radar og elektronikk hadde en også en bedre evne til å gjennomføre identifiseringer og avskjæringer under krevende forhold enn tidligere jagerfly. F-16 kunne i større grad enn forgjengerne løse vanskelige opp- drag under alle mulige værforhold, natt som dag, sier Solli.
– Vi skal heller ikke undervurdere betydningen våre teknikere har hatt for at F-16 har vært i tjeneste i over 40 år. Det norske flytekniske apparatet har vært vel- dige flinke til å ta vare på flyene og ikke
       minst ta tak i problemene når de oppsto, sier Solli.
Han sikter blant annet til da det på 90-tallet og 2000-tallet ble oppdaget sprekker på eldre-fly.
– Den høye kvaliteten på vedlikehol- det har ført til at vi i dag har fått solgt våre F-16, sier Solli.
«F- 16 med mer moderne radar og elektronikk hadde en også en bedre evne til å gjennomføre identifiseringer og avskjæringer under krevende forhold enn tidligere jagerfly.»












































































   23   24   25   26   27