Page 93 - Forsvarets Forum nr. 2 / 2021
P. 93

                 Under radaren for Jas Gripens dra- matiske og iøynefallende nederlag i Norge og Danmark sprer Sverige flere flyvende løsninger til luftforsvar rundt om i verden.
Å ikke vinne jagerflykontrakter i de to andre skandinaviske landene gjorde vondt – med tap av både prestisje og anslagsvis over 150 milliarder kroner. Hvis bestevennen Finland også svikter når landet skal velge nytt jagerfly senere i år, blir vondt verre med ekspor- ten av den viktigste av alle militære jernfugler
«made in Sweden».
Da kommer det godt med for svensk selvfø-
lelse, kompetanseutvikling og økonomi å dvele
ved kartet på de to neste sidene. Svenskene angrer kanskje i dag på at de la ned sin egen vaksinefabrikk i første halvdel av 1990-tallet, men ambisjonene om å utvikle forsvarsindus- trien er derimot fortsatt høye.
GLOBALT BLIKK
Et par timers bilkjøring sørvest for Stockholm ligger Linköping. Der arbeider 6000 av SAABs totalt 17 000 ansatte. Siden starten i 1937 har fabrikken produsert rundt 5000 fly. Våren 2018 tok det nye militærflyet GlobalEye av fra SAABs flyplass.
Flyet er canadiske Bombardier Global 6000, som brukes av velstående forretningsfolk for
langdistanseflyving. Det kan holde seg i luften nesten et halvt døgn om gangen. Skipsreder John Fredriksen kjøpte et slikt fly i 2015.
SAAB får bygget om flyet og kobler så sin egen svært fintfølende radar EriEye ER på top- pen. Radaren ser ut som en bom med to ben øverst langs flyskroget. Sammen med en rekke sensorer kan radaren fange opp fiendtlige akti- viteter i luften, på sjøen og bevegelige mål på bakken mye lenger borte enn tidligere.
FRISTER MANGE LAND
På kundelisten for GlobalEye står foreløpig bare De forente arabiske emirater. Overfor Fin- land vil Sverige koble GlobalEye med jagerflyet
SVENSK FLY: Dette er Gripen C. Modellen som Sverige nå forsøker å få Finland til å kjøpe, er Gripen E.
FORSVARETS FORUM 93




















































































   91   92   93   94   95