Page 94 - Forsvarets Forum nr. 2 / 2021
P. 94

                        NABOBLIKK
    Gripen. Sverige lokker med dyp finsk involve- ring i utviklingen av begge.
Det største nedslagsfeltet for SAABs mili- tære tilbud i luften er EriEye, som Emiratene har i GlobelEye. Dette radarsystemet for tid- lig varsling og kontroll er utviklet av SAABs Electronic Defense Systems. EriEye brukes på blant annet de militære utgavene av SAAB 340-flyene og brasilianske Embraer R-99. De er videreutviklet fra sterkere utgaver av sivile fly. Og på toppen festes EriEye-utstyret for avansert overvåking av stadig større deler av luftrommet.
EriEye er tatt i bruk i Bangladesh, Pakistan og Thailand i Asia, av Brasil og Mexico på det amerikanske kontinentet, Saudi-Arabia og igjen Emiratene i Midt-Østen, pluss Hellas og hjemlandet Sverige i Europa.
BOEING + SAAB = SANT
Sverige stritter mot medlemskap i Nato, men samarbeider tett på kryss og tvers med Natos medlemsland. Det skjer i omfattende grad både til sjøs, til lands og i luften.
Tross en tilsynelatende rotfestet svensk USA-skepsis har amerikanerne og svenskene utviklet et felles militærfly: T-7. Det er en ny versjon av Boeing T-X, som i mange år var det amerikanske luftforsvarets trenings- og skolefly.
I 2013 annonserte Boeing og SAAB-grup- pen at de skulle samarbeide om en nytt fly til T-X-programmet, fordi Northrop T-38 Talon skulle erstattes. Tre år senere tok den første svensk-amerikanske T-7-maskinen av for sin jomfrutur.
Det er aktuelt å produsere rundt 400 svensk-amerikanske T-7-fly.
MER ENN SMULER?
Sverige var en stormakt i 1700-tallets Europa. I dag gjenstår mange ubesvarte spørsmål om svenskene kan forsvare sin posisjon som en av 2000-tallets tunge globale eksportører til luftforsvar kloden rundt.
Bare fem land i verden produserer egne jagerfly. I tillegg til stormaktene USA, Kina og Russland, gjøres det i Frankrike – og Sverige. Med andre ord: fire av de fem faste medlem- mene av FNs sikkerhetsråd - pluss Sverige.
I Finland er T-7-partnerne Boeing med F-18 Hornet og SAAB/Gripen konkurrenter med franske Dessault Rafael, britisk-tysk-ita-
liensk-spanske Eurofighter og ikke minst Lockheed Martins F-35, som både Norge og Danmark allerede har valgt.
Skal Jas Gripen ha en sjanse i Finland, må svenskene håpe på et politisk mirakel. Det finske forsvaret er trolig mest interessert i et av de amerikanske alternativene. Det ligger i generalenes DNA, og det har en tendens til å avgjøre tyngdepunktet på kjøttvekta også for politikernes valg.
At SAAB kommer fra et forholdsvis lite land, er en ulempe. Fredsnasjonen Sverige har en betydelig høyteknologisk våpenproduksjon. Det er en teknisk avansert nasjon, men SAAB
må kjempe mot blant annet de to amerikanske gigantene bak Hornet og F-35. T-7-samarbei- det med Boeing er småtteri sammenlignet med hva de 10 milliarder jagerfly-euroene i Finland utgjør og kan utløse.
JAKTER HOVEDKUNDE
– Finland vil eventuelt bli en hovedkunde, sa den svenske forsvarsministeren Peter Hultqvist på et finsk-svensk webinarium om forsvars- samarbeid nylig.
Reflektér over uttrykket «eventuelt bli en hovedkunde». Der ligger mye av utfordringen for Sverige, SAAB og Gripen. Ikke ble det Norge,
 94 FORSVARETS FORUM
             T-7A
Boeing har ennå ikke offentlig- gjort dimensjoner eller hvilke kapasiteter flyet skal ha. Bildet viser en tidligere T-7-modell.
Solgt til: USA
          ERIEYE
Kommer i flere utgaver. Disse tal- lene er for Saab 2000. Maksimum utholdenhet: Mer enn 9,5 timer
Maksimum rekkevidde: Mer enn 2000 nautiske mil Cruisefart: 340 knop.
Solgt til:
Pakistan
Sverige
Brasil
Mexico
Hellas
Thailand
De Arabiske Emirater Saudi Arabia Bangladesh
                                      































































   92   93   94   95   96