Page 43 - Forsvarets forum 3-2017
P. 43
teknikk&viten
Flere fartøy kan bunkre (fylle drivstoff)
samtidig, mens de går i åpent farvann.
Logistikkskipet kan ta med seg 7000 tonn
drivstoff og 300 tonn helikopterdrivstoff.
KNM Maud (Prosjekt P2513)
Laste- og lossekranen har en
kapasitet på opp mot 25 tonn. Lengde: 183 m
Sideport for lasting med truck. Bredde: 25,9 m
Dypgang: 8,62 m
Maks last: Ca. 27.500 tonn
Maks hastighet: 18 knop
To hovedmotorer på 7500 kW
Lastekapasiteten er stor. Foruten stridsbåter, To generatorer på 3100kW
kjøretøy, tørrlast og ammunisjon kan fartøyet To hybridmaskiner på 2000kW
laste rundt 60 konteinere på 20 fot hver.
Fremdrift: Dieselhybrid
Kontrakt: Underskrevet 28. juni 2013.
Kontraktsverdi 2013: 1,32 milliarder kroner
Leveranse: Høsten 2017
Kontraktør Daewoo Shipbuilding & Marine
Engineering (DSME) British Maritime Techno-
logy (BMT)
Før eller etter jul. Maud er allerede forsinket, Testing og øving. Skroget er sjøsatt og bygges ut. Samtidig skal det operasjonaliseres gjen-
og kommer trolig først over nyttår til Norge. nå videre mens det ligger til kai. nom trening og øving av besetningen.
Den opprinnelig leveringsdatoen var høs- Kontraktsprisen var i 2013 satt til 1,32 mil- Deler av besetning er allerede til stede en
ten 2016, men verftet sto i fare for å gå kon- liarder kroner. Justert for prisendringer og times kjøring fra Busan i Sør-Korea, der verftet
kurs, noe som er årsaken til forsinkelsene. innenfor styringsrammen havner summen på bygger fartøyet.
Kommandørkaptein Stikholmen sier 1,9 milliarder kroner.
konkurstrusslen førte til at arbeidet på verftet – Prosjektet har ingen overskridelse, og
gikk mye tregere enn forventet. er innenfor de rammene som er gitt, sier
– Vi har et håp om å overta skipet før jul, Stikholmen.
men det er knyttet en risiko til leveransetids- Etter ankomst til Norge, skal skipet testes PAAL RAVNAAS pr@fofo.no
punktet fra DSME, sier han. og evalueres i et år før reklamasjonstiden går TEGNING: LINE HALSNES
JUNI 2017 43