Page 43 - Forsvarets forum 3-2017
P. 43

teknikk&viten




            Flere fartøy kan bunkre (fylle drivstoff)
            samtidig, mens de går i åpent farvann.
            Logistikkskipet kan ta med seg 7000 tonn
            drivstoff og 300 tonn helikopterdrivstoff.



                                                                                        KNM Maud (Prosjekt P2513)
                       Laste- og lossekranen har en
                       kapasitet på opp mot 25 tonn.                                        Lengde: 183 m
                       Sideport for lasting med truck.                                      Bredde: 25,9 m
                                                                                            Dypgang: 8,62 m
                                                                                            Maks last: Ca. 27.500 tonn
                                                                                            Maks hastighet: 18 knop
                                                                                            To hovedmotorer på 7500 kW
                                   Lastekapasiteten er stor. Foruten stridsbåter,           To generatorer på 3100kW
                                   kjøretøy, tørrlast og ammunisjon kan fartøyet            To hybridmaskiner på 2000kW
                                   laste rundt 60 konteinere på 20 fot hver.
                                                                                            Fremdrift: Dieselhybrid
                                                                                            Kontrakt: Underskrevet 28. juni 2013.
                                                                                            Kontraktsverdi 2013: 1,32 milliarder kroner
                                                                                            Leveranse: Høsten 2017
                                                                                            Kontraktør Daewoo Shipbuilding & Marine
                                                                                          Engineering (DSME) British Maritime Techno-
                                                                                          logy (BMT)










































         Før eller etter jul. Maud er allerede forsinket,    Testing og øving. Skroget er sjøsatt og bygges   ut. Samtidig skal det operasjonaliseres gjen-
         og kommer trolig først over nyttår til Norge.  nå videre mens det ligger til kai.  nom trening og øving av besetningen.
           Den opprinnelig leveringsdatoen var høs-  Kontraktsprisen var i 2013 satt til 1,32 mil-  Deler av besetning er allerede til stede en
         ten 2016, men verftet sto i fare for å gå kon-  liarder kroner.  Justert for prisendringer  og   times kjøring fra Busan i Sør-Korea, der verftet
         kurs, noe som er årsaken til forsinkelsene.   innenfor styringsrammen havner summen på   bygger fartøyet.
           Kommandørkaptein Stikholmen sier     1,9 milliarder kroner.
         konkurstrusslen førte til at arbeidet på verftet   – Prosjektet har ingen overskridelse, og
         gikk mye tregere enn forventet.        er innenfor de rammene som er gitt, sier
           – Vi har et håp om å overta skipet før jul,   Stikholmen.
         men det er knyttet en risiko til leveransetids-  Etter ankomst til Norge, skal skipet testes   PAAL RAVNAAS pr@fofo.no
         punktet fra DSME, sier han.            og evalueres i et år før reklamasjonstiden går   TEGNING: LINE HALSNES
                                                                                                                     JUNI 2017     43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48