Page 36 - Forsvarets forum 3-2019
P. 36
aktuelt » Normandie
SKADET: Under Slaget ved Nordkapp påførte kraftig storm Stord flere skader. FOTO: FORSVARSMUSEET UBÅTJAKT: Her har Stord sluppet synkeminer i jakt på fiendtlige ubåter. FOTO: FORSVARSMUSEET
» I krig. Da vi ankom Grennock i Skottland, fikk rerte i Den engelske kanal med patruljering med tyske enheter. Den tyske konvoien ble
vi se den britiske slagkrysseren HMS Hood og eskortetjeneste. Noen ganger var fartøyet delvis ødelagt. Eskdale skjøt under kampen 207
på vei ut på oppdrag. Mannskap stod oppstilt også med på offensive operasjoner, men det var sprenggranater og 10 lysgranater med 100 mil-
på dekk. Det var et imponerende syn. Kort tid først i oktober 1942 det virkelig ble dramatisk. limeters-kanonene. I rapporten skrev skipssjef
senere var alt borte, sier Hansen. Tyskerne hadde flere krigsfartøyer kamuflert Storheill: «Det var tydelig å merke at besetnin-
HMS Hood ble senket av det tyske slagskipet som handelsfartøy. Komet var et slikt fartøy. Det gen hadde vært i nattkamp tidligere. Skytset ble
Bismarck 24. mai 1941. Trolig var det en granat hadde operert i Stillehavet og hadde senket en betjent med stor ro og koldblodighet til tross
fra det tyske skipet som antente ammunisjons- rekke allierte skip. Nå lå skipet i Vlissingen, Ned- for at fartøyet var utsatt for heftig beskytning.»
magasinet. Fartøyet eksploderte, og bare tre av erland. De allierte hadde fått nyss om at fartøyet Men innsatsen hadde en høy pris. Fire av mann-
mannskapet på 1415 overlevde. skulle flyttes nordover. En flåtestyrke bestående skapet mistet livet, og 13 ble såret hvorav to
– Den første tiden i England seilte vi kystvakt av noen britiske og de to norske jageren Glaisdale hardt såret.
med de ombygde hvalbåtene. Noen av båtene og Eskdale fikk oppgaven å senke Komet. De Denne delen av Trygves historie blir en
ble også tilpasset minesveiping. Båten jeg tjenes- klarte jobben. kraftanstrengelse.
tegjorde på, ble i juni 1942 sendt ned til Devon- I sin rapport skrev skipssjefen Skule Storheill: – It was hard.
port. Her ble jeg overført til jageren Newport. Vi «Det var mannskapets ilddåp. Dets oppførsel var – Jeg måtte pelle dem opp. Det var faktiske
eskorterte konvoier fra Londonderry og midt ut i eksemplarisk. Alt gikk som en vanlig øvelse.» en av mine oppgaver om bord. Det var et hardt
Atlanterhavet og til Murmansk, sier Hansen. – Skule Storheill var en fin sjef, streng, men slag, jeg hadde mistet fire av mine kamerater. De
– Det er riktig som man sier: «Join the Navy rettferdig. Det var en sjef vi satt pris på. Jeg lå rundt omkring på dekk, og jeg fikk oppdraget
and see the world!» besøkte han hjemme i Drøbak etter krigen, for- med å samle det som var igjen. Jeg hadde noen
Men skipet Newport var ifølge Hansen en teller Hansen, før han fortsetter: bodybags som vi tok med tilbake til England. De
katastrofe, med store tekniske feil. – På en av våre eskorter kom vi til Middel- ble begravet på en kirkegård som het Shooter´s
– Jeg jobbet i maskinen, og det var umulig havet. Her ble vi liggende et par dager. For å Hill, men kistene som ble satt ned i jorden, var
å kontrolere temperaturen om bord. Til tider unngå sabotasje mot fartøyet tok vi med oss ikke store.
kunne det bli ulidelig varmt. Det hente også at vi noen kasser med håndgranater over i livbåtene.
drev rundt i Atlanterhavet i flere timer uten Med disse kjørte vi rundt fartøyene og kastet med – Jeg må heller fortelle en morsom episode. En
motorkraft. Det er ingen hyggelig opplevelse jevne mellomrom håndgranater i vannet. Det gang kom kong Haakon på besøk om bord på
når du vet at tyske ubåter er på konstant utkikk. var for å stoppe sabotasjedykkere som forsøkte å Newport. Temperaturen om bord var slik den
Jeg var utrolig glad den dagen jeg ble overført til plassere sprengladninger på fartøyene. Ikke langt pleide å være – svært høy. Kongen brukte hele
den nye norske jageren Eskdale. Oppgavene var fra der vi lå, kunne vi se toppen av to norske tiden et lommetørkle for å tørke svetten. En av
fortsatt å eskortere konvoiene og sikre disse mot handelsfartøyer som tilhørte Thor Dahls rederi. gutta om bord syntes nok synd på kongen. Han
angrep fra tyske fly og ubåter. Det var krevende, Begge var blitt senket på denne måten. Jeg vet tok av seg blåkraven, gikk bort til kongen og
men vi visste hvor viktig denne tjenesten var, ikke om vi tok livet av noen, men det var jobben sa: «Herre Konge, du får unnskylde meg, men
forteller Trygve. vår og den måtte gjøres, sier Hansen. du kan kanskje bruke denne blåkragen». Det
I desember samme året skulle også den nor- skapte både god stemning og mye latter.
Kastet håndgranater i vannet. 20. juli 1941 ble ske jageren påføres et stort tap. 11. desember Etter begravelsen på Shooter’s Hill ble det nye
norsk kommando heist, og Eskdale var klar til gikk Eskdale sammen med fem britiske jagere oppdrag.
innsats halvannen måned senere. Fartøyet var ut fra Portsmouth for å angripe en tysk konvoi. – Mitt sterkeste minne fra krigsårene vil jeg
en del av den 1. britiske jagerflotilje og ope- I løpet av natten kom det til harde trefninger helst ikke snakke om. Torpederingen av Eskdale
36 JUNI 2019