Page 36 - Forsvarets forum 3-2019
P. 36

aktuelt  »  Normandie







































        SKADET: Under Slaget ved Nordkapp påførte kraftig storm Stord flere skader. FOTO: FORSVARSMUSEET  UBÅTJAKT: Her har Stord sluppet synkeminer i jakt                                  på fiendtlige ubåter. FOTO: FORSVARSMUSEET

     »  I krig. Da vi ankom Grennock i Skottland, fikk   rerte i Den engelske kanal med patruljering   med tyske enheter. Den tyske konvoien ble
        vi se den britiske slagkrysseren HMS Hood   og eskortetjeneste. Noen ganger var fartøyet   delvis ødelagt. Eskdale skjøt under kampen 207
        på vei ut på oppdrag. Mannskap stod oppstilt   også med på offensive operasjoner, men det var   sprenggranater og 10 lysgranater med 100 mil-
        på dekk. Det var et imponerende syn. Kort tid    først i oktober 1942 det virkelig ble dramatisk.   limeters-kanonene. I rapporten skrev skipssjef
        senere var alt borte, sier Hansen.     Tyskerne hadde flere krigsfartøyer kamuflert   Storheill: «Det var tydelig å merke at besetnin-
          HMS Hood ble senket av det tyske slagskipet   som handelsfartøy. Komet var et slikt fartøy. Det   gen hadde vært i nattkamp tidligere. Skytset ble
        Bismarck 24. mai 1941. Trolig var det en granat   hadde operert i Stillehavet og hadde senket en   betjent med stor ro og koldblodighet til tross
        fra det tyske skipet som antente ammunisjons-  rekke allierte skip. Nå lå skipet i Vlissingen, Ned-  for at fartøyet var utsatt for heftig beskytning.»
        magasinet. Fartøyet eksploderte, og bare tre av   erland. De allierte hadde fått nyss om at fartøyet   Men innsatsen hadde en høy pris. Fire av mann-
        mannskapet på 1415 overlevde.          skulle flyttes nordover. En flåtestyrke bestående   skapet mistet livet, og 13 ble såret hvorav to
          – Den første tiden i England seilte vi kystvakt   av noen britiske og de to norske jageren Glaisdale   hardt såret.
        med de ombygde hvalbåtene. Noen av båtene   og Eskdale fikk oppgaven å senke Komet. De   Denne delen av Trygves historie blir en
        ble også tilpasset minesveiping. Båten jeg tjenes-  klarte jobben.           kraftanstrengelse.
        tegjorde på, ble i juni 1942 sendt ned til Devon-  I sin rapport skrev skipssjefen Skule Storheill:   – It was hard.
        port. Her ble jeg overført til jageren Newport. Vi   «Det var mannskapets ilddåp. Dets oppførsel var   – Jeg måtte pelle dem opp. Det var faktiske
        eskorterte konvoier fra Londonderry og midt ut i   eksemplarisk. Alt gikk som en vanlig øvelse.»  en av mine oppgaver om bord. Det var et hardt
        Atlanterhavet og til Murmansk, sier Hansen.  – Skule Storheill var en fin sjef, streng, men   slag, jeg hadde mistet fire av mine kamerater. De
          – Det er riktig som man sier: «Join the Navy   rettferdig. Det var en sjef vi satt pris på. Jeg   lå rundt omkring på dekk, og jeg fikk oppdraget
        and see the world!»                    besøkte han hjemme i Drøbak etter krigen, for-  med å samle det som var igjen. Jeg hadde noen
          Men skipet Newport var ifølge Hansen en   teller Hansen, før han fortsetter:  bodybags som vi tok med tilbake til England. De
        katastrofe, med store tekniske feil.     – På en av våre eskorter kom vi til Middel-   ble begravet på en kirkegård som het Shooter´s
          – Jeg jobbet i maskinen, og det var umulig   havet. Her ble vi liggende et par dager. For å   Hill, men kistene som ble satt ned i jorden, var
        å kontrolere temperaturen om bord. Til tider   unngå sabotasje mot fartøyet tok vi med oss   ikke store.
        kunne det bli ulidelig varmt. Det hente også at vi   noen kasser med håndgranater over i livbåtene.
        drev rundt i Atlanterhavet i flere timer uten    Med disse kjørte vi rundt fartøyene og kastet med   – Jeg må heller fortelle en morsom episode. En
        motorkraft. Det er ingen hyggelig opplevelse   jevne mellomrom håndgranater i vannet. Det   gang kom kong Haakon på besøk om bord på
        når du vet at tyske ubåter er på konstant utkikk.   var for å stoppe sabotasjedykkere som forsøkte å   Newport. Temperaturen om bord var slik den
        Jeg var utrolig glad den dagen jeg ble overført til   plassere sprengladninger på fartøyene. Ikke langt   pleide å være – svært høy. Kongen brukte hele
        den nye norske jageren Eskdale. Oppgavene var   fra der vi lå, kunne vi se toppen av to norske   tiden et lommetørkle for å tørke svetten. En av
        fortsatt å eskortere konvoiene og sikre disse mot   handelsfartøyer som tilhørte Thor Dahls rederi.   gutta om bord syntes nok synd på kongen. Han
        angrep fra tyske fly og ubåter. Det var krevende,   Begge var blitt senket på denne måten. Jeg vet   tok av seg blåkraven, gikk bort til kongen og
        men vi visste hvor viktig denne tjenesten var,   ikke om vi tok livet av noen, men det var jobben   sa: «Herre Konge, du får unnskylde meg, men
        forteller Trygve.                      vår og den måtte gjøres, sier Hansen.  du kan kanskje bruke denne blåkragen». Det
                                                 I desember samme året skulle også den nor-  skapte både god stemning og mye latter.
        Kastet håndgranater i vannet. 20. juli 1941 ble   ske jageren påføres et stort tap. 11. desember   Etter begravelsen på Shooter’s Hill ble det nye
        norsk kommando heist, og Eskdale var klar til   gikk Eskdale sammen med fem britiske jagere   oppdrag.
        innsats halvannen måned senere. Fartøyet var   ut fra Portsmouth for å angripe en tysk konvoi.   – Mitt sterkeste minne fra krigsårene vil jeg
        en del av den 1. britiske jagerflotilje og ope-  I løpet av natten kom det til harde trefninger   helst ikke snakke om. Torpederingen av Eskdale
     36  JUNI 2019
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41