Page 30 - Forsvarets Forum nr. 3 / 2022
P. 30
HOVEDSAKEN | VARSLING
30
I tre av «varslingssporene», kan sjefen/ avdelingslederen ende opp med den ende- lige avgjørelsen i saken.
Dersom en sak anmeldes til politiet, skal den som hovedregel ikke samtidig forfølges disiplinært. Om saken henleg- ges av politiet, er det ingen automatikk i at den følges videre opp i avdeling senere.
Det er store variasjoner i hvordan varslingssaker om seksuell trakassering er håndtert.
I flere tilfeller har både dømte over- gripere og personer anmeldt for overgrep mot kolleger fått beholde en stilling i For- svaret.
I flere saker har fornærmede sluttet i Forsvaret som følge av varslingshåndte- ringen.
VARSLING I LINJEN
Vernepliktige og ansatte i Forsvaret har flere muligheter til å varsle. Man kan varsle i linjen, det vil si til nærmeste overordnede. Da kan
skyldning – og fikk aksept for denne – og fikk oppfølging i seks måneder. En ansatt som prøvde å kysse og kysset flere verne- pliktige, og deretter oppførte seg truende mot militærpolitiet, fikk refs.
Det er også flere saker blant dem For- svarets forum har funnet, som ikke har fått noen formell reaksjon. En linjeleder som ble anklaget for å trakassere i form av seksuelle tilnærmelser, ble fulgt opp i måten den kommuniserer verbalt, non- verbalt og fysisk på. En ansatt som tok en annen ansatt på rumpa, ble kalt inn til samtale, oppfølging i avdelingen, og det ble gjort helt klart at det var uakseptabel oppførsel.
Ifølge Michael Baas Bottenvik-Hart- mann, prosjektoffiser MOST i Forsvarssta- ben, blir alle varsler som er registrert på forsvarsgrennivå registrert og rapporteres årlig til Forsvarsstaben, som så rapporte- rer dette videre til Forsvarsdepartementet.
– Når det gjelder varsler som er mot-
undersøker de om det er grunnlag for var- selet. Deretter leverer de en anbefaling til Forsvarssjefen. Internrevisjonen møter forsvarssjefen én gang i måneden og leg- ger frem de mest alvorlige sakene.
Forsvarssjefens internrevisjon er et rådgivende organ som undersøker varse- let, konkluderer grunnlaget for varselet og kommer med anbefalinger. Det er for- svarssjefen og hans stab som avgjør hva som skal gjøres videre i hver enkelt sak og hvor i systemet den skal følges opp.
Forsvarssjefen kan velge å behandle alvorlige saker i Forsvarsstaben, men som regel blir de sendt tilbake til de forskjel- lige avdelingene i Forsvaret for håndtering lenger ned i linjen. Det betyr at saken kan ende opp hos grensjefen, hos en skipssjef eller bataljonssjef. Denne er ansvarlig for å iverksette nødvendige tiltak og avgjøre om tjenstlige reaksjoner skal gis.
saken løses på lavt nivå i avdelingen, eller den kan løftes opp i systemet.
Når en ansatt
varsler i linjen, er
det en overordnet
som avgjør hvordan
varslet håndteres.
En arbeidsgiver som
får et varsel om kri-
tikkverdige forhold
i virksomheten, har
handlingsplikt i hen-
hold til likestillings-
og diskrimineringsloven. Det innebærer at sjefen skal sørge for at et varsel under- søkes og følges opp tilstrekkelig.
Forsvarets forum har funnet nærmere 25 saker som er håndtert i linjen. Disse dreier seg om alt fra språkbruk og uthen- ging og seksualiserte kommentarer på Facebook til en person som skal ha tra- kassert flere kvinner på arbeidsplassen.
I den sistnevnte saken valgte den omvarslede å slutte. Flere av sakene dreier seg om uønsket seksuell oppmerksomhet i ølmessa. I en av dem er det gitt refs og «klare føringer» fra sjefen om hva som er akseptabel atferd. I en annen har omvars- lede erkjent at den var svært pågående, ikke tok avvisninger og vennlige «nei», den fikk korrigeringer og beskjed om å endre atferd.
Et befal som opptrådte seksuelt trakas- serende muntlig og per sms mot en annen ansatt, mottok en advarsel, ba om unn-
Mange av sakene Forsvarets forum er kjent med, har gått gjennom internrevi- sjonen. Flere av dem er det ikke mulig å spore hvordan endte, bare hvorvidt de mener at det er kritikkverdig. Noen av dem gir innblikk i konsekvensene i sakene, som to vars- ler om seksuell tra- kassering, der politi og Militærpolitiet ble involvert. Det ble skrevet en egen rap- port til forsvarssje- fen. Den omvarslede
ble frabeordret stillingen sin.
I en sak om kommentar av seksuell art
ble partene kalt inn til møte, krigsadvoka- ten ble koblet inn, omvarslede fikk refs og ble midlertidig fratatt graden sin. I en annen sak var omvarslede nestkomman- derende i en tropp og ble beskyldt for å komme med grove uttalelser og være frekk mot undergitte. I den saken er det ikke klart hva utfallet ble. Saken ble over- tatt av avdelingen, som skulle vurdere å involvere militærpolitiet.
MILITÆRPOLITIET
Forsvarsansatte kan også anmelde saker til militærpolitiet. Når militærpolitiet får et varsel, blir saken etterforsket. Hvis det er mistanke om en alvorlig kriminell handling, skal saken anmeldes til sivilt politi. Om militærpolitiet etterforsker og finner noe kritikkverdig, gir de en anbefaling til avdelingslederen. Men det
«Jeg vet ærlig talt ikke om jeg ville anbefalt noen andre å gjøre det samme, slik varslingshåndteringen til Forsvaret har vist seg å være.»
VARSLER
tatt/håndtert lenger ned i linjen, så ser vi at det er mørketall. Dersom eksempelvis et varsel har blitt mottatt og håndtert i sin helhet på kompaninivå, så er det ikke sikkert det fremkommer av sentralrappor- teringen, skriver Bottenvik-Hartmann i en e-post til Forsvarets forum.
VARSLINGSKANALENE
Varsleren kan også velge å gå utenfor sjefene sine ved å bruke Forsvarssjefens internrevisjon. Den rapporterer direkte til forsvarssjef Eirik Kristoffersen.
Alle i forsvarssektoren kan også varsle gjennom Forsvarsdepartementets vars- lingskanal. Da går saken til FDs internre- visjon. I de fleste tilfellene vil varsler fra ansatte i Forsvaret bli sendt til Forsvars- sjefens internrevisjon, om det ikke er en spesiell grunn til at varslet skal behandles eksternt.
Når internrevisjonen mottar et varsel,