Page 32 - Forsvarets forum 4-2019
P. 32
dokument » Mali
» ikke et ukjent oppdrag for norske styrker. Da ten», skrev pressetalsmann i Forsvaret, oberst- sammenlignet med Timbuktu.
FN startet misjonen i 2013, sendte Norge ned løytnant Bent-Ivan Myhre, i e-post til VG den – Vi er her for å transportere folk og last på
en informasjons- og analyseenhet fra Etter- gangen. en sikker måte. Den alternative metoden er
retningstjenesten og Etterretningsbataljonen. FN sier til Forsvarets forum at de ikke langs landeveien, forteller NORTAD-sjef og
VG skrev at de om lag 20 norske operatørene ønsker å kommentere prosessen rundt hvem oberstløyt-
i to år utgjorde hoveddelen av FN-styrkens som skal ta over oppdraget til svenskene. nant Gaute Log Størdal (bildet).
etterretnings- og analyseenhet ASIFU (All Transportflyet han er sjef for, er en etter-
Sources Information Fusion Unit) og dro hjem Norsk transport. Omtrent 100 mil lenger sør i traktet ressurs for FN i Mali. Det er enorme
i november 2015. landet ligger hovedstaden Bamako. Luften er avstander kombinert med
Denne enheten er blitt nedlagt og inngår nå fuktigere, malariamyggen mer aktiv, men tem- dårlige og farlige veier. Norge
i MINUSMAs hovedkvarter, som svenskene peraturene nesten like høye. tok initiativ og ble enige med
jobber under. Her i Camp Bifrost tjenestegjør for tiden Belgia, Danmark, Sverige
«Hensikten med den norske styrken er å omlag 80 nordmenn. De bidrar til FN-misjonen og Portugal om å bytte på å
sammenstille og analysere informasjon og gi gjennom Norwegian Tactical Airlift Detach- stille med et transportfly til
det til de aktørene som trenger dette i Mali, ment (NORTAD). Det norske bidraget består i MINUSMA. Det betyr at lan-
både FN og eventuelt lokale myndigheter. Så all hovedsak av transportflyet C-130J Hercules dene tar seks måneder hver
langt som vi kjenner organisasjonen i dag, så og alle dets støttefunksjoner. av gangen. Norge begynte i mai på sin andre
vil analyseenheten være flernasjonal. Vi har Hovedstaden ligger i den sørlige delen av seksmåneders-periode. Forrige gang var i 2016,
tilbudt oss å stille kjernen i denne kapasite- timeglasset og er etter forholdene relativt trygg neste gang blir mest sannsynlig i 2021.
LEDER AN: For ti år
siden var Timbuktu et
ettertraktet turistmål.
Nå er det for farlig.
32 AUGUST 2019