Page 32 - Forsvarets forum 4-2019
P. 32

dokument  »  Mali




      » ikke et ukjent oppdrag for norske styrker. Da   ten», skrev pressetalsmann i Forsvaret, oberst-  sammenlignet med Timbuktu.
        FN startet misjonen i 2013, sendte Norge ned   løytnant Bent-Ivan Myhre, i e-post til VG den   – Vi er her for å transportere folk og last på
        en informasjons- og analyseenhet fra Etter-  gangen.                         en sikker måte. Den alternative metoden er
        retningstjenesten og Etterretningsbataljonen.   FN sier til Forsvarets forum at de ikke   langs landeveien, forteller NORTAD-sjef og
        VG skrev at de om lag 20 norske operatørene   ønsker å kommentere prosessen rundt hvem   oberstløyt-
        i to år utgjorde hoveddelen av FN-styrkens   som skal ta over oppdraget til svenskene.  nant Gaute Log Størdal (bildet).
        etterretnings- og analyseenhet ASIFU (All                                      Transportflyet han er sjef for, er en etter-
        Sources Information Fusion Unit) og dro hjem   Norsk transport. Omtrent 100 mil lenger sør i   traktet ressurs for FN i Mali. Det er enorme
        i november 2015.                       landet ligger hovedstaden Bamako. Luften er   avstander kombinert med
          Denne enheten er blitt nedlagt og inngår nå   fuktigere, malariamyggen mer aktiv, men tem-  dårlige og farlige veier. Norge
        i MINUSMAs hovedkvarter, som svenskene   peraturene nesten like høye.        tok initiativ og ble enige med
        jobber under.                            Her i Camp Bifrost tjenestegjør for tiden   Belgia, Danmark, Sverige
          «Hensikten med den norske styrken er å   omlag 80 nordmenn. De bidrar til FN-misjonen   og Portugal om å bytte på å
        sammenstille og analysere informasjon og gi   gjennom Norwegian Tactical Airlift Detach-  stille med et transportfly til
        det til de aktørene som trenger dette i Mali,   ment (NORTAD). Det norske bidraget består i   MINUSMA. Det betyr at lan-
        både FN og eventuelt lokale myndigheter. Så   all hovedsak av transportflyet C-130J Hercules   dene tar seks måneder hver
        langt som vi kjenner organisasjonen i dag, så   og alle dets støttefunksjoner.  av gangen. Norge begynte i mai på sin andre
        vil analyseenheten være flernasjonal. Vi har   Hovedstaden ligger i den sørlige delen av   seksmåneders-periode. Forrige gang var i 2016,
        tilbudt oss å stille kjernen i denne kapasite-  timeglasset og er etter forholdene relativt trygg   neste gang blir mest sannsynlig i 2021.










         LEDER AN: For ti år
         siden var Timbuktu et
         ettertraktet turistmål.
         Nå er det for farlig.
















































     32  AUGUST 2019
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37