Page 26 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 26

dokument » Nestenulykke med Hercules
 «Det er skremmende likt.
Ingen av dem forholdt
seg til minste, sikre flyhøyde»
MORTEN ÅSLI, TIDLIGERE HERCULES-FLYGER
11. mars 2020. I et øvingsområde vest for Lofoten trener to C-130J Hercules transportfly formasjonsflygning. Det er mørkt, og flyene opererer i lav høyde. I cockpitene sitter de to pilotene med nattoptikk som gjør at alt rundt dem bades i grønntoner. Det er like før halv ni på kvelden da de to Hercules-flyene nærmer seg fjelløya Mosken. Vær- og lysforholdene er «mar- ginale», noe som gjør det umulig å oppdage øya på trygg avstand.
Først 10 sekunder unna gjør det fremste flyet en unnamanøver for å unngå kollisjon med den nordlige toppen. Laveste registrerte høyde mel- lom flyet og terrenget er da 44 meter. Marginene som skilte hendelsen fra en katastrofal ulykke, var meget små, står det i merknadene til sjefen for Luftforsvaret, Tonje Skinnarland, i en rapport etter nestenulykken.
Fulgte ikke rutiner. Etter hendelsen ble det opp- rettet en forsvarsintern undersøkelsesgruppe. Den peker på faktorer som bidro til at det holdt på å gå galt. Blant annet var ikke ruten godt nok planlagt, og laveste sikre høyde var ikke kjent for hele turen. Regelverket knyttet til lavflyging med nattopptikk var ikke tydelig nok, og rutiner for sikker flyging ble ikke fulgt.
Kebnekaise. Under øvelse Cold Response åtte år tidligere skjedde det utenkelige. Under et transportoppdrag fra Evenes til Kiruna traff Hercules-flyet Siv, Sveriges høyeste fjell Keb- nekaise. Fem offiserer mistet livet. Også der var det spørsmål om kjennskap til laveste sikre flyhøyde og om rutiner ble fulgt under planleggingen.
Fire anbefalinger. Den svenske havarikommi- sjonen som gransket ulykken, ga Luftforsvaret disse fire anbefalingene for å bedre sikkerheten:
• Implementere rutiner som forhindrer at luftfartøy flys under den laveste sikre høyde eller flygenivå for strekningen når det flys under instrumentflygeregler
• Sikre at flybesetninger har kunnskap og anvender rutiner som medfører at bakke- kollisjonssystemet anvendes på en forsvarlig måte
• Utrede nærmere og om nødvendig iverksette tiltak for å sikre at nåværende besetningskonfigurasjon på C-130J tar med alle aspekter i planleggingen og gjennom- føring av sikker flyging.
• Utarbeide tydelige regler, manualer og rutiner som gjør det lettere for flybeset- ninger å gjennomføre sikker flyvirksomhet.
– Det er skremmende likt, sier tidligere Her- cules-flyger, Morten Åsli, om de to hendelsene med samme flytype.
– Det er enkelte likhetstrekk da begge invol- verer C-130J på øvelse Cold Response og man- glende bevissthet om forutliggende terreng, medgir luftforsvarssjef Skinnarland.
Skremmende likt. Luftforsvaret vil likevel være forsiktig med å trekke for mange paralleller og påpeker at foranledningen og oppdragstypen for de to flyturene var vesentlig forskjellige. Hendelsen ved Mosken var formasjonsflygning, der to eller flere fly fløy sammen i lav høyde med nattoptikk etter visuelle flygeregler. Det betyr at pilotene i stor grad måtte stole på det de selv kunne se ut av cockpit. Ulykken i Sverige inntraff på en transportetappe mellom Evenes og Kiruna hvor det ble fløyet etter instru- mentflygeregler. Da var pilotene i større grad avhengige av hjelpemidler om bord og andre medvirkende aktører.
Morten Åsli har vært flyger i Forsvaret i en
26 AUGUST 2020 forsvaretsforum.no
















































































   24   25   26   27   28