Page 27 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 27

 årrekke og jobbet med innføringen av den nye Hercules-typen, C-130J, for ti år siden. Nå er han gründer, forfatter og foredragsholder. Han mener ikke forskjellene Luftforsvaret peker
på bør vektlegges når man ser på årsakene til dødsulykken i 2012 og den alvorlige hendelsen i 2020.
– Dette er irrelevante forskjeller mellom Kebnekaise og Mosken. Det er skremmende likt. Ingen av dem forholdt seg til minste sikre flyhøyde, sier Åsli.
Terrenget. Hans Landström
(bildet) er tidligere pilot og psy-
kolog i det svenske flyvåpenet
og bidro som rådgiver i arbeidet
med rapporten etter Kebnekai-
se-ulykken. Han ser også flere
likhetstrekk mellom havariet i
2012 og nestenulykken i 2020. I begge tilfellene hadde ikke mannskapet kontroll på terrenget foran og under flyet.
Den forsvarinterne rapporten har gitt sju til- rådninger etter Mosken-hendelsen. Landström mener rapporten er veldig grundig.
– Den peker på vesentlige mangler som må tas tak i. Alle de sju punktene er veldig gode. Så må man bare håpe at disse blir gjennomført. Det
er åtte år siden Kebnekaise-ulykken. Så skjer nesten det samme igjen. Da lurer jeg på hva man har lært av utredningene. Det virker som mye er glemt bare noen år senere. Det gjør meg opprørt, sier Landström.
– Man må ta sikkerhetsarbeidet på alvor, eller så dør mennesker.
Sjefen for Luftforsvaret er uenig i påstanden om at Mosken-hendelsen er et resultat av mangelfull læring etter Kebnekaise-rapporten. Samtidig har undersøkelsen etter Mosken-hendelsen avdekket mangler som Luftforsvaret nå følger opp for å bedre sikkerheten.
Rapport om hendelsen. Også den norske Hava- rikommisjonen sier at de skal lese seg opp på Kebnekaise-ulykken når de lager sin rapport om Mosken-hendelsen.
– Vi vil gå inn og se på anbefalinger og til- rådninger knyttet til andre hendelser. Om det var noe som kunne vært fanget opp og ha inn- virkning på saken, sier Ingvild Ytrehus i Statens havarikommisjon.
Lov om undersøkelser av ulykker og hendel- ser i Forsvaret, som Havarikommisjonen for- holder seg til i sitt arbeid, definerer en alvorlig hendelse som:
C-130J: Cockpiten på et Hercules C-130J av samme type som var involvert i nestenulykken ved Mosken. FOTO: TORBJØRN KJOSVOLD/FORSVARET
«En hendelse som under litt andre omstendigheter kunne ha ført til en ulykke.»
Ifølge lovens paragraf 12 kan undersøkelses- myndigheten beslutte å undersøke også andre hendelser. I vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken lærdom undersøkelsen forven- tes å gi med tanke på å forbedre sikkerheten i Forsvaret, alvorlighetsgrad og om det inntrufne inngår i en serie av ulykker eller hendelser.
Forsvarets forum har bedt Luftforsvaret om en oversikt over alvorlige hendelser i forsvarsgrenen de siste ti år, fordelt på skvadron, involverte luftfartøy og hvor hendelsene skjedde. Dette har flytryggingsin- spektør Hans Martin Steiro avslått med henvisning til at opplysningene det bes, om er gradert begrenset.
Bør ikke sammenlignes. Knut Egil Hansen er sjef for 335-skvadronen som opererer Forsvarets Hercules C-130J. Han sier at han ikke synes at Kebnekaise-ulykken og den alvorlige hendelsen ved Mosken bør sammenlignes.
(Kebnekaise, journ.anm.) og
 – Det var en veldig stor undersøkelse og hendelsesrapport som kom ut fra den hendelsen
»»» AUGUST 2020 27








































































   25   26   27   28   29