Page 72 - Forsvarets Forum nr. 4 / 2024
P. 72

PÅ BESØK HOS | HAAKONSVERN
TIDSLINJE FOR FLÅTEPLANEN
JUNI 2024: FLÅTEPLANEN
VEDTAS
Regjeringen legger frem
storstilte planer for Sjøforsvaret i
langtidsplanen, og senere vedtar
Stortinget å gå for anskaffelse av
28 standardiserte fartøyer, minst
fem nye fregatter og seks ubåter.
I LØPET AV 2025: VALG AV
STRATEGISK PARTNER OG
FREGATTKLASSE AVGJØRES
Norge skal samarbeide tett med en
alliert partner rundt fregattsatsingen.
Det innebærer også å kjøpe fregattene
fra landet. Valget står mellom USA,
Tyskland, Frankrike og Storbritannia.
2028: FØRSTE
STANDARDISERTE
FARTØY ER KLAR
Ambisjonen er at det første
standardiserte fartøyet
leveres i 2028. Etter alt
å dømme vil fartøyene
bygges hos et norsk verft.
– Det viktigste er hvem som blir strategisk samarbeids-
partner. Skyves beslutningen, kan det påvirke når man kan
få levert den første fregatten. Det kan også bety mer leve-
tidsforlengelse for Nansen-klassen enn tenkt, og kanskje
må personellopptrappingen utsettes, forklarer Hestvik.
Første fregatt skal etter planen være klar tidlig på
30-tallet.
– Vi har litt is i magen. Når vi ikke vet hvem som er
partner, eller hvilken fregatt det blir, så vet vi ikke hvor
stor besetningen blir. Dersom en personellkrevende
fregatt blir valgt, kan det være vi må omprioritere, sier
Hestvik.
Forsvarssjefen ba i sitt fagmilitære råd om helst seks
fregatter. Nå er ordlyden minst fem. Seks er bedre enn
fem, mener Strømmen, som synes fem likevel er et til-
fredsstillende antall.
Valget av fregatt vil imidlertid kunne ha mye å si.
– Velges fregatter med behov for stort mannskap,
så er det nær en umulig oppgave å skaffe tilstrekkelig
bemanning. Velges derimot for eksempel den franske
fregatten, er det mulig med seks fartøyer, sier han.
Også mannen på innsiden av planleggingen nevner
72 72


















































   70   71   72   73   74