Page 73 - Forsvarets Forum nr. 4 / 2024
P. 73
FREMTIDENS UBÅT: Slik skal de
nye 212CD-ubåtene se ut. Formen
blir annerledes, og de blir mer enn
dobbelt så store som dagens Ula-klasse.
Illustrasjon: Forsvarsmateriell.
Hetlevik
BERGEN
Mathopen
Vatle-
straumen
Hilleren
Tømmervika
Nordre-
pollen
HAAKONSVERN
Søra
Sildavika
Skværvika
Grimstadfjorden
Kjerreidvika
Bjørge
2029: FØRSTE UBÅT
ER KLAR
Produksjonen av Norges
neste ubåter er allerede
i gang i Kiel, Tyskland.
Den første skal være
klar til drift i 2029.
RAMMEFARGE
15-0-0-10
2031: FØRSTE NYE FREGATT ER
KLAR
Dagens Nansen-klasse skal etter
hvert erstattes. Minst fem fregatter
fases inn i Sjøforsvaret i løpet av
siste del av langtidsplanperioden.
Leveringstidspunktene kan avhenge
av hvem den valgte produsenten blir.
HAAKONSVERN
❱ Haakonsvern orlogsstasjon ligger
i Bergen og er en av Nord-Europas
største maritime baser. Har vært Sjø-
forsvarets hovedbase siden 1963, da
den erstattet Karljohansvern i Horten.
❱ Rundt 3500 ansatte og vernepliktige
jobber på basen, som er hovedkvarte-
ret til marinen og hjemmebasen til en
rekke av Sjøforsvarets fartøy.
❱ Både de fem nye fregattene og de
28 standardiserte fartøyene får base
på Haakonsvern. I tillegg bygges det
en kai med vedlikeholdsfasiliteter til
de nye ubåtene.
mulighetene. Det er nemlig planlagt for 7,5 besetninger,
som gjør at seks fregatter kan bemannes.
Strømmen støtter Stortinget som valgte å øke antall
ubåter fremfor fregatter. – Én ekstra ubåt øker mannskapsbehovet med 30 til
40 stykker for hele Sjøforsvaret, mens én ekstra fregatt
medfører behov for 400 ekstra.
Byggeaktiviteten på Haakonsvern merkes. Et stort
område på Store Bogøy er klargjort for å gjøre plass til
kai og vedlikeholdsfasiliteter for ubåtene.
Om noen år er entreprenører og kraner byttet ut med
tyske og norske ubåter. Produksjonen av nye skrog har
startet, og samarbeidet mellom landene er godt i gang.
– Her ser vi konkret på personellbehovene, for det
bemannes opp for å seile seks ubåter med åtte besetnin-
ger, forklarer Hestvik.
Om Tyskland velger å gå for flere ubåter, kan det
ha noe å si for når Norge mottar sine skrog. Det kan
igjen føre til endringer i personellopptrappingen, utbe-
talingene til verftet og innfasingen av andre prosjekter
i langtidsplanen.
DESIGNERKONTORET / OPENSREETMAP
FORSVARETS FORUM 73