Page 17 - Forsvarets forum 5-2018
P. 17
Utdanningsreformen
Fremtidens utdanning i Forsvaret
skapes nå.
FOTO: ROBERT EIK
En av landets beste utdanninger skal bli enda bedre.
Reformen av utdanningssystemet i Forsvaret er noe av
det som har opptatt meg mest de siste årene. Den består i
all hovedsak av tre deler; en organisatorisk endring hvor
all utdanning i Forsvaret har blitt lagt inn under Forsvarets
høgskole, justeringer i offisersutdanningen og innføring av
et utdanningssystem for spesialistkorpset.
Når vi nå skriver høsten 2018, er store deler av denne refor-
men satt ut i livet. «Nye» Forsvarets høgskole er på plass
med et kompetent og profesjonelt styre. De skal på mine
vegne sørge for å oppfylle høgskolens motto om en utdan-
ning av høy kvalitet, som er relevant for Forsvaret.
Nye utdanningsplaner for både
offisers- og spesialistutdanningen er «Den militære
utarbeidet og utdanningen er i full
gang. Det første kullet med kadetter utdanningen
i den nye offisersutdanningen er er vår kultur-
nå ferdig med sin første modul. En
modul som var felles for alle for- bygger- og
svarsgrener. Over jul fortsetter de
med grenvis utdanning. bærer»
Også utdanningen for
spesialistene er godt i gang. I 2019 gjennomføres videre-
gående befalsutdanning nivå 3 for spesialistene for første
gang, og med det har vi fått på plass en helhetlig utdanning
for vårt nye spesialistkorps.
En av de viktigste tingene i tiden fremover er å skape for-
ståelse for hvordan utdanningen for offiserer og spesialister
skal fungere, og hvordan disse skal virke sammen. Målet er
å få offiserer og befal som allerede fra starten av sin karriere
Totalberedskapen LOSSING: Det er nok av de ulike delene spiller sammen for å skape best mulig
i Forsvaret bedre ser helheten i vår virksomhet og hvordan
forsvarsevne.
sivile involvert i øvelse
Sammen med innføringen av spesialistkorpset er utdan-
Trident Juncture. Her fra
Borg havn i Fredrikstad. ningsreformen en av de viktigste omstillingene i Forsvaret
på svært lang tid. Begge går rett i kjernen av den profesjo-
nen vi som bærer uniform tilhører. Den militære utdan-
ningen er vår kulturbygger og- bærer. Derfor er nok mange
spente på hvordan den nye reformen vil endre utdanningen
hold og forsyning, er det et godt forsvar, med vår slik vi kjenner den. Det jeg har sett så langt, er svært
tilstrekkelig fokus på beredskap og kontroll på lovende.
innsatsfaktorene?
Kjernen i Forsvarets utdanning har alltid vært og vil fort-
Da er vi fort inne på det som har blitt en av høs- satt være ledelse. Vår oppgave er å planlegge, gjennomføre
tens varme poteter. Hvordan skal fremtidens og lede militære operasjoner. Det er til dette vi utdanner
vedlikehold i Forsvaret organiseres. Her opplever vårt personell – både offiserer og spesialister. Jeg kommer
jeg at forsvarsgrenene på den ene siden står mot derfor med stor interesse til å følge nøye med på nett-
forsvarssjefen og sjef Forsvarets logistikkorga- opp lederutdanningen både for fremtidens offiserer og
nisasjon på den andre siden. Og forsvarssjefen spesialister.
føler seg tvunget til å utføre noe av regjeringens
pålegg, selv om han kanskje ikke tror på det selv, Les mer om utdanningsreformen på neste side.
og i alle fall ikke har regnestykker som under-
støtter valget. Jeg anerkjenner at man kan ha
ulikt prinsipielt syn på om outsourcing er gun-
stig for Forsvaret. Men jeg forventer at man som
minimum skal kunne legge frem økonomiske
kalkyler som rettferdiggjør at man faktiske spa-
rer penger, at det ikke bare er noe man tror. ledelsen
Når vi skal skape en totalberedskap, gjelder
det å finne den riktige balansen mellom sivil og Admiral
militære innsats. Den balansen er neppe alt til HAAKON BRUUN-HANSSEN
Forsvarssjef
industrien.
OKTOBER 2018 17