Page 17 - Forsvarets forum 5-2019
P. 17
Reservist-ressursen
Vi håper og regner med at tiden nå er inne
for å planlegge med en større bruk av
reservistene.
FOTO: SUNNIVA SKARSVÅG
Forsvaret står overfor en rekke utfordringer. Trussel-
bildet er blitt mer komplisert, varslingstiden er blitt kor-
tere og forsvarsevnen er mindre god på en rekke områder.
Det er nå avgjørende å styrke den nasjonale forsvarsevnen,
og å opprettholde forsvarsviljen. Økt utnyttelse av ressur-
sene som ligger i reservister og frivillige kan bidra til dette
på en kosteffektiv måte.
Flere sjefer i Forsvaret har tatt til orde for at Forsvaret
er for lite til at vi over tid kan klare våre forpliktelser
nasjonalt og internasjonalt. Riktig bruk av reservister i
hele Forsvaret, både i produk-
sjonsstrukturen og i styrkestruk-
turen, vil kunne bidra til å bedre «Vi er opptatt
utholdenhet og reaksjonsevne. av å fremme
Gjennom reelle reserver til eksis-
terende struktur vil utholdenhe- reservisten
ten i avdelinger og staber kunne
økes betydelig, samtidig som et som en res-
hensiktsmessig kontraktsregime
vil kunne bidra til nødvendig surs for å
reaksjonsevne også på den delen styrke Norges
av strukturen som ikke er inne til
tjeneste til daglig. forsvar»
Forsvaret bruker betydelige midler
til opplæring, trening og øving av personellet. Ved å se på
disse utgiftene som en investering, vil det å få mest mulig
ut av denne investeringen falle naturlig. Avskrivingen på
investeringen vil avhenge av hvor lang tid Forsvaret velger
Et styrket forsvar Heimevernets Innsatsstyrke turen. Riktig forvaltning av denne investeringen vil også
å beholde personellet, som slutter i Forsvaret, i styrkestruk-
bidra til økt forsvarsvilje hos en større del av befolkningen.
ØVELSE: Soldater fra
Derby er markører under
Vi er opptatt av å fremme reservisten som en ressurs for
øvelse Oslofjord. Hva er så NROFs rolle i dette bildet?
å styrke Norges forsvar. NROF ønsker å bidra til at den
kompetente og relevante reservist blir brukt på en måte
som gjør at Forsvarets og samfunnets ressurser utnyttes på
en best mulig måte. For å bidra til at det enkelte medlem
ulike ambisjonsnivåer. Det laveste Nato setter til oss. beholder enkeltmannsferdigheter, generell kompetanse og
ambisjonsnivået D vil styrke vår Samtlige alternativer er en styr- forsvarsvilje har NROF et variert tilbud til medlemmene.
nasjonale evne for å tilpasse denne king av Forsvaret. Min anbefaling er Dette omfatter blant annet skyting, militær idrett, militære
til de oppgavene vi har her hjemme. alternativ A. ferdigheter og teoretiske kurs og seminarer.
Det neste alternativet C, styrker
vårt bidrag til Natos kollektive Åpen debatt. Hvilket forsvar Norge
forsvar, ved å bidra til de hurtige skal ha, er en politisk beslutning. Det
reaksjonsstyrkene, samtidig som fagmilitære rådet gir alternativer til
vår daglige nasjonale beredskap hvilken forsvarsevne Norge kan ha. I
opprettholdes. tillegg gir rådet en tydelig anbefaling
Alternativ B vil bygge på alter- på hvilken evne Norge bør ha.
nativ D og C, og vil styrke Forsvaret Rådet ligger åpent tilgjengelig og
ytterligere på utvalgte områder. det er mitt ønske at alle som er inter-
Her må det tas et valg mellom å essert i Forsvaret og vår forsvarsevne
prioritere det territorielle med land- setter seg inn i mine anbefalinger. I
makten eller havområdene med tiden som kommer håper jeg rådet
maritime enheter. vil bidra til en debatt som gir våre reservistene
I det siste alternativet A, gis hele folkevalgte et godt grunnlag for å
Forsvaret en nødvendig styrking i en beslutte hvilket forsvar Norge skal President
slik grad at Forsvaret vil kunne møte ha i fremtiden. JØRN BUØ
sikkerhetssituasjonen i våre nærom- Norske Reserveoffiserers Forbund
råder, og de kravene om bidrag som
OKTOBER 2019 17