Page 19 - Forsvarets Forum nr. 5 / 2020
P. 19

NY BATALJON: I Langtidsplanen styrkes Hæren med en mekanisert bataljon. FOTO: MARKUS ENGÅS/FORSVARET
At Microsofts tjenester inngikk i alle tilbud i den første delen av anbudskonkurransen knyttet til MAST-program- met, viser at vi nærmer oss en monopolsituasjon. Dette er en trussel mot den digitale suvereniteten. Forsvaret er i ferd med å gjøre seg avhengig av én enkelt kommersiell aktør med utenlandske eiere. Nettopp det NSM advarer mot. NTL Forsvar mener at vår nasjonale sikkerhet ikke kan være avhengig av en slik aktør. Fellesskapet må ha kontroll over essensiell infrastruktur. Bare slik sikrer man nasjonal digital suverenitet.
NTL Forsvar mener regjeringen og forsvarsledelsen må lytte til egne fageksperter og ta tilbake forsvarsdata som allerede i dag er lagret hos Microsoft, stoppe den pågående anbudskonkurransen om å levere sky-tjenester til forsvars- sektoren og revurdere den gjeldene IKT-strategien for sektoren.
Det er ingen skam å snu når man nå er advart om konsekvensene.
ansatte
STINA HASSEL
Leder av Norsk Tjenestemannslag, Forsvaret
Det stilles krav til effektivisering som en forutsetning for gjennomføring
av planen. Jeg anser disse som ambi- siøse, men fullt mulig å realisere i forsvarssektoren.
Hæren styrkes med en mekanisert bataljon, kystkorvettene videreføres, fregattene oppgraderes, og ubåtene levetidsforlenges. Evnen til å operere
i cyberdomenet styrkes, luftradarene oppgraderes, og spesialstyrkene styrkes samtidig som arbeidet med å erstatte Bell-412 helikoptrene starter. Rekrutt- utdanningen flyttes ut av de operative avdelingene slik at de kan konsentrere seg om hovedoppdragene sine.
Det vil alltid være flere ting vi skulle ønsket oss, eller noe vi helst hadde sett skje fortere. Hadde det vært rom
for ytterligere satsing, hadde jeg
ønsket meg en hurtigere styrking av bemanningen. Vi i Forsvaret ønsker mest mulig effekt fortest mulig. Når Stortinget har fattet sin beslutning, er det opp til oss. Vi kan alle bidra til å finne gode løsninger, jobbe smartere, tenke litt utenfor boksen og få til mer med de ressursene vi har. Jeg skal være tydelig på de prioriteringene som vi må gjøre for å få best mulig forsvarsevne ut av det vi har. Og jeg vil oppfordre alle i Forsvaret til å ta ansvar, utnytte det handlingsrommet den enkelte har, og søke nye veier for å finne løsninger
i møte med hindringer eller utfordrin- ger. Og vi må engasjere samfunnet rundt oss. Fordi et forsvar av Norge mot et militært angrep angår hele landet og berører oss alle.
Med hodet i skya?
NTL Forsvar har lenge advart mot en IKT-strategi som gjør Forsvaret avhengig av kommersielle aktører.
I slutten av september publiserte Nasjonal sikker- hetsmyndighet (NSM) sin årlige rapport «Helhetlig digitalt risikobilde 2020». I år legger rapporten spesielt vekt på utfordringer knyttet til sky-tjenester.
NSM er bekymret for «den samlede nasjonale avhengig- heten av utenlandske skytjenesteleverandører», spesielt fordi maktkonsentrasjonen i det kommersielle markedet er så stor. «Konsentrasjonsrisikoen dette medfører kalles gjerne «too big to fail». NSM mener altså at det kan være kritisk å knytte seg til slike aktører fordi det kan skape en strategisk sårbarhet og at «for noen virksomheter bør bruk av skytjenester også vurderes opp mot nasjonal kontroll og krisespennet». Forsvaret må regnes som en slik virksom- het. NTL Forsvar deler NSMs bekymring.
Forsvarets behov når det kommer til IKT-tjenester, er at sikkerheten skal fungere både i fred, krise og krig. De
  ansatte i forsvarssektoren, og mange samarbeidspartnere, skal ha tilgang til informasjon når de trenger den, være sikker på at data ikke har blitt kompromittert eller manipulert og være trygg på at utenforstående ikke har hatt til- gang til den.
«Forsvarets er i ferd med å gjøre seg avhengig av en enkelt kommersiell aktør»
Forsvarsdepartementet har
besluttet at dette behovet skal fyl-
les gjennom MAST-programmet,
et investeringsprogram for Mili-
tær anvendelse av skytjenester.
MAST omfatter IKT-plattformer for alle relevante formål i Forsvaret, inkludert kommando og kontroll, forvaltning, logistikk, kontorstøtte, samhandling og digitalisering.
  OKTOBER 2020 19






































































   17   18   19   20   21