Page 30 - Forsvarets Forum nr. 5 / 2020
P. 30

dokument » beskyttelse til besvær
Skarpt vakthold uten vest
Ved hovedporten til Haakonsvern står
soldater fra Vakt og sikring. De skal sikre flere objekter i bergensområdet og drive styrkebe- skyttelse når utenlandske militærfartøy besøker marinebasen.
Hvis det oppstår en trusselsituasjon, skal soldatene kunne klare seg selv – med nødven- dige våpen og beskyttelsesutstyr – i påvente av forsterkninger. Men lenge har den skuddbeskyt- tende vesten vært en mangelvare. De har ikke hatt nok til å kle opp soldater i fredstid, forteller kompaniledelsen.
– Det er etter vår mening kjøpt inn for lite materiell for å dekke Forsvarets behov. Det virker for oss som at det ikke er tatt høyde for nedetid på vestene i forbindelse med vedlike- hold og kontroll, sier Marius Hauge, som i dag er kompanisjef.
Personer som har vært tilknyttet Vakt og sikring på Haakonsvern de siste ti årene fortel- ler om utfordringer med å få tak i M07. Sindre Warholm, som mellom 2012 og 2019 var både nestkommanderende og kompanisjef, sier at soldater ble satt til å løse skarpe oppdrag ved marinebasens kai uten beskyttelsesutstyr.
– Jeg ville ikke sende soldatene mine ned dit med skarpt våpen uten beskyttelsesutstyr. Men ved et par anledninger sto vi der og drev med beskyttelse av amerikanske ubåter uten vester. Det er ikke greit, sier Warholm.
I noen perioder har det vært nok materiell til å kle opp alle soldater med vester fra det lokale depotet, i andre har de fått høre fra Forsvarets logistikkorganisasjon at det er tomt, forteller tidligere ansatte.
– Da begynte denne sjongleringen: Hvis ikke det var nok materiell til å gi alle soldatene hver sin vest, tok vi heller ut den mengden som var tilgjengelig hos FLO, og la det på avdelingens lager. Så rullerte vi vestene mellom soldatene etter behov, forteller Adam Egeland, som var administrasjonsoffiser i kompaniet mellom 2011 og 2015.
Når en skuddbeskyttende vest bytter eier, skal den gjennomgå vedlikehold i regi av FLO. Men i periodene kompaniet ikke fikk nok materiell, tok de et valg: De kuttet FLO ut av prosessen.
– Hvis vi sendte dem til vedlikehold, fikk vi dem ikke tilbake. Det var en tillit der i begyn- nelsen, og så ble det mistillit. Når det allerede var altfor lite materiell, måtte vi ta valget: Sen- der vi vestene vekk, blir soldaten stående uten. Sender vi dem ikke vekk, blir de stående med noe vi kanskje ikke vet om er hundre prosent er trygt, men som er bedre enn ingenting, sier Egeland.
Disse problemene har vedvart også i senere år. Ordlyden har vært den samme:
– Hvis jeg skal velge om en soldat skal gå med eller uten vest, velger jeg med vest – og håper at platen er i orden, sier Frode Johansen. Han er nå nestkommanderende i kompaniet og satt som administrasjonsoffiser mellom 2018 og 2019.
Forsvarets forum har spurt FLO om hvor- dan de stiller seg til utfordringene kompaniet beskriver, samt hvem sitt ansvar det er å påse at avdelinger får tilbake materiell som leveres inn til vedlikehold.
– Dette er oppsiktsvekkende opplysninger. Hvis det er en etablert praksis at avdelinger med overlegg ikke leverer inn vester til vedlikehold, er det alvorlig og noe vi er nødt til å forfølge internt i Forsvaret, skriver kommunikasjonssjef Hans Meisingset i en e-post.
Logistikkorganisasjonen legger til grunn at det er snakk om enkelttilfeller og ikke «syste- matisk obstruksjon av viktige vedlikeholdsruti- ner». Videre opplyser Meisingset at det normalt tar en til tre uker fra FLO mottar vester til brukeren får det tilbake igjen etter vedlikehold. FLO har foreløpig ikke svart på hvordan de stiller seg til at kompaniet mener prosessen tar betydelig lengre tid.
Meisingset opplyser at det foregår løpende dialog mellom brukere og FLOs lagre når det gjelde avtalte leveranser.
– Vakt og sikring har etter at de fikk på plass hjemmel for M07, fått utlevert vester i henhold
til leveranseavtale med FLO, skriver Meisingset. Han understreker at hjemmel og finansiering er forutsetninger for at FLO kan levere på bestilling.
Senere i saken kan du lese mer om at problemet hos Vakt og sikring er i ferd med
å løses. Kompaniet har i flere år jobbet for å
få vestene ut av avdelingens lager og over på soldatenes PBU. Frem til målet var nådd, har de kontrollert utstyret så langt det har latt seg gjøre – uten å måtte gi det fra seg.
Men fordi avdelingens kompetanse på ved- likehold er begrenset, har ingen hatt oversikt over om de keramiske platene som soldatene har båret på kroppen i flere år, burde vært byttet eller reparert: om de har gitt soldatene nødven- dig beskyttelse.
Den kompetansen ligger drøyt syv timers kjøretur unna. Nærmere bestemt på verkstedet på Nordkisa.
 DETTE SIER SJØFORSVARET
FLO viser til at det er Sjøforsvaret som må svare på spørsmål om knapphet på materi- ell. De har ikke svart direkte på Forsvarets forums spørsmål, men i et samlet svar opp- lyser de blant annet at det for M07 tidligere har vært en knapphet.
– Vi har tidvis vært nødt til å omdis- ponere materiell til oppdrag med høyere risiko. Etter avsluttet oppdrag har dette materiellet blitt levert tilbake til FLOs lager for kvalitetskontroll. Ifølge våre opplysnin- ger har lav kapasitet ved FLOs lagre med- ført at innlevert materiell har blitt liggende lenge i verdikjeden hos FLO før det ble kon- trollert og returnert for utlevering.
– Dette har medført at mangel på kamp- vester ved våre avdelinger i perioder har vart lenger enn det man kunne forvente, heter de i e-posten signert kommunika- sjonssjef Torill Herland.
30 OKTOBER 2020 forsvaretsforum.no





































































   28   29   30   31   32