Page 87 - Forsvarets Forum nr. 5 / 2020
P. 87
» Senior kvartermester Daniel Tanaia, ansvarlig for båtoperatørene hos Dykker- og froskemannssenteret (DFS ) på Haakonsvern
er med på å velge ut hvem av søkerne som får stillingen som båtoperatør. Etter at de fysiske kravene ble fjernet har stillingen blitt mer attraktiv blant både gutter og jenter, samt mer oppnåelig. Med samme krav som skipsdykkere, var det svært få som kom gjennom nåløyet.
– Grunnen til at vi fjernet kravene var at det var et veldig stort fokus på at man skulle være i god form. Trenger man egentlig det for å kjøre en båt? Vi ønsker oss folk som gjerne har stått i garasjen og «mekket».
Og det har gitt gode resultater. Det eneste kravet er at søkeren må ha båtførerprøven.
– Vi ser på hva de faktisk kan av båtfører- prøven. Det er et sertifikat som har bestått- garanti, så du trenger egentlig ikke å kunne så mye for å bestå den, men i denne stillingen er
den helt vesentlig. Vi sjekker om de faktisk husker noe av den, sier Tanaia.
«Top notch». Løytnant Thomas Longva har ansvar for utdanningen av båtoperatørene. På DFS bruker båtoperatørene fire uker på å lære pensum til båtførerprøven.
– De skal ikke bare vite hvordan et flaggstikk ser ut på et bilde. De skal klare å knytte knuten så godt at de klarer det i blinde med blåfrosne fingre. Det er en operativ ferdighet, ikke bare en bit med kunnskap, sier Longva.
– Alle skal være «top notch». De skal kunne alle knutene de må bruke, alle sjøveisregler, grunnleggende navigasjon, og litt dybdeforstå- else i forhold til hva disse tingene betyr for dem.
Det handler om å ta kunnskapen de får og bruke den i praksis. For det er nettopp det denne stillingen innebærer.
– Akkurat den prosessen er en «modnings-
greie». Det må vi bruke litt tid på, forklarer han videre.
Enkeltmannsferdigheter. Det er også viktig at båtoperatørene lærer seg å lese situasjoner. Om bord har de ofte en instruktør, og det er mange folk i vannet, eller en klasse med dykkere om bord i båten.
– Da er det viktig at de er trygge nok på enkeltmannsferdighetene. Det kan ikke være et stresselement.
De nye båtoperatørene som er på kurs, jobber tett sammen med de som har vært i stilling i seks måneder. De ser hva de gjør, så prøver de selv.
– De er med på å drifte kurs med eksterne kursdeltakere. Da må kvaliteten og ferdighets- nivået være på et profesjonelt » » » nivå.
OPPLÆRING: Løytnant Thomas Longva (midten) lærer opp nye båtoperatører i navigasjon. FOTO: ANDREA VASHOLMEN MOSTUE
OKTOBER 2020 87