Page 11 - Forsvarets forum 1-2016
P. 11
ledelsen
Det er mye som er bra i vår organisasjon. Samtidig er det min plikt å beskrive realitetene.
Verdifull kompetanse
Det siste året har jeg vært tydelig på at Forsvaret står overfor omfat- Jeg er opptatt av at vi skal beholde profesjonaliteten og kvaliteten på det
tende utfordringer, og at det er presserende å styrke driftsbudsjettet vårt. Forsvaret vi har i dag. Derfor presenterte jeg en nøktern anbefaling til
Min intensjon har ikke vært å svartmale tilstanden i Forsvaret. Det er mye forsvarsministeren 1. oktober i fjor, som skal tas inn i hele vurderings-
som er meget bra i vår organisasjon. Samtidig er det min plikt å beskrive grunnlaget for ny langtidsplan. Rådet mitt gir et forsvar med økt operativ
realitetene. Det er helt essensielt at våre beslutningstakere har et korrekt evne i stand til å løse dagens oppgaver. Det aller viktigste, som jeg tidligere
bilde av dagens forsvar, når de til våren skal peke ut retningen for den har presisert, er å starte med en styrking av driftssituasjonen til Forsvaret.
videre utviklingen av Norges forsvar. Det verste som kan skje, er at nødvendige beslutninger uteblir, eller at det
vedtas en struktur som senere ikke blir finansiert. Det er et omfattende
Vi har veldig mye å være stolte av i Forsvaret. Både personell og materiell arbeid som nå pågår i Forsvarsdepartementet med ny langtidsplan for
holder meget høy kvalitet. I år skriver vi til og med historie når vi tar imot Forsvaret. Det er mange hensyn som skal tas, også utover de fagmilitære.
de første vernepliktige jentene til førstegangstjeneste etter ny lov om Helt sentralt i vår fremtidige forsvarsevne er den menneskelige kapitalen
allmenn verneplikt. Det er ingen tvil om at de som gjennomfører første- som ligger i Forsvarets samlede kompetanse. Uansett hvilke beslutninger
gangstjeneste, representerer det beste Norge har å by på av ungdommer. som tas, er det helt vesentlig å ta vare på den uvurderlige kompetansen
Den nye loven gir oss et enda bedre grunnlag for å selektere de beste til Forsvarets personell representerer.
tjeneste.
Admiral
1. januar i år startet vi innføringen av den nye militærordningen, hvor HAAKON BRUUN-HANSSEN
to komplementære befalskorps etableres. Offiseren skal være generalist Forsvarssjef
med grundig utdanning, både akademisk, militærfaglig og innen leder-
skap. Spesialistkorpset skal bestå av vervede og befal med fagutdanning
eller lang praktisk erfaring. Utdanning av spesialistbefalet og deres evner
til lederskap på taktisk og stridsteknisk nivå blir svært viktig for å øke
kvaliteten på våre soldater. Eget karriereløp og lengre tid i samme stilling
vil gi organisasjonen et løft og øke vår operative evne på sikt. Vi trenger
flere spesialister. Oppbyggingen er i gang, men det vil ta noen år. Fremfor
alt krever militærordningen et kulturelt skifte. Kulturendring kan ikke
vedtas, men den kan oppmuntres. Her må alle ledd i Forsvaret bidra aktivt
slik at vi kan høste erfaringer underveis og styrke vår profesjon.
Forsvaret har tradisjon for livslang læring. At vårt personell holder høy
kvalitet, henger blant annet sammen med holdninger, etikk og ledelse,
som igjen kan knyttes til utdanning. Utdanningsinstitusjonene våre er
grunnlaget for denne læringen og danner fundamentet for kvaliteten vårt
personell holder. Krigsskolene er en kombinasjon av fag-, profesjons- og
lederutdanning. De har gjennom årene gitt oss dyktige ledere med solid
fagkunnskap og gode holdninger. Du møter dem i hele Forsvaret. De er
lojale, drevne, engasjerte, reflekterte og løsningsorienterte. I internasjo-
nale stillinger og operasjoner blir de verdsatt og respektert. De bidrar
sterkt til at norske avdelinger, i stadig større grad, er foretrukne samar-
beidspartnere. Vi må samtidig erkjenne at utdanningen vår koster mye.
Men før vi gjør store endringer i dagens utdanningsordning, mener jeg
vi må vinne erfaring med innføringen av ny militær ordning. Utilsiktede
konsekvenser som kan svekke rekrutteringen, kvaliteten på utdanningen
eller fleksibiliteten i operative miljøer, må vi unngå.
«Det verste som kan skje,
er at nødvendige beslutninger uteblir,
eller at det vedtas en struktur som senere
ikke blir finansiert»
FEBRUAR 2016 11