Page 92 - Forsvarets forum 1-2016
P. 92
HÆREN
VEIVALG OG UTVIKLING
xx
– Får jeg en av mine underordnede som sjef en dag, har jeg lykkes
med lederutviklingen, sier major David Seppola.
xx
Seppola er kompanisjef i Telemark batal- avdelinger samt å få lede operasjoner er grunnen skal nå vanskelige mål, under ytterst krevende
jon og ganske snart på oppdrag i Irak for det til at jeg velger å være offiser, forklarer han og omstendigheter, stiller strenge krav til mot, karak-
norske forsvaret. Majoren reflekterer nøye over sier at han legger vekt på ønsket om å bygge gode ter og kunnskap.
rollen som leder og offiser før, under og etter opp- team og ansvarsgleden ved å lede. Krigsskolen er den eldste institusjonen for
drag. Seppola mener en offiser må kunne forstå – Som kompanisjef bærer jeg ansvaret for ope- høyere utdanning i landet. Skolen tilbyr Norges
hensikten med det som gjøres, og han eller hun rasjonene og at avdelingen lykkes eller mislykkes. fremste lederutdanning, og i stort er utdanningen
må kunne formidle hvorfor. Med godt lederskap Dessuten er jeg personlig ansvarlig for alle men- delt i fire: ettårig grunnleggende befalsutdanning,
og helhetsforståelse skaper offiseren slagkraftige neskene på stridsfeltet. Dette kan ikke undervur- gjennomgående grunnleggende offisersutdan-
avdelinger, mener Seppola. deres, sier Seppola. ning 4-årig grunnleggende offisersutdanning
Han håper at han klarer å skape et avdelings- 3-årig bachelorutdanning og ingeniørutdanning.
miljø som også avler gode ledere. Krigsskolen. Å være offiser er mer enn en jobb. I tillegg har Krigsskolen fått ansvar for den nye
– Det å bygge kultur, utvikle mennesker og Å sitte med ansvaret for at mennesker sammen rekken med videregående befalsutdanning,
92 FEBRUAR 2016