Page 97 - Forsvarets forum 1-2016
P. 97
LYS I MØRKE: Mann-
skapet må lyse opp
foran skipet på vei
gjennom isen.
FOTO: HÅKON KJØLLMOEN
«KV Svalbard forlater området. Skipssjef Øystein krevende å finne gode råker i isen i mørket. Selv skole og drømmer om å få læreplass på KV Sval-
Smaaberg leser iskart med omhu og velger en om KV Svalbard er konstruert for å tåle mye is, bard, slik som Tennes. Selv for en tromsøværing
rute gjennom isen på østsiden av Svalbard. er det tid å spare ved å finne åpne råker og områ- er det uvant å være i stummende mørke.
Vindretningen har vært gunstig, og det ser ut til der med mindre is, da kan fartøyet opprettholde – Jeg er jo vant til mørketid i Tromsø, men
å være lite press i isen. Distansen og tidsbesparel- en høyere fart. her er det helt mørkt, det hadde jeg ikke trodd,
sen er betydelig, over 100 nautiske mil kortere. Mandag er KV Svalbard kommet et godt sier Solhaug
– Det er dette som er fordelen med KV Sval- stykke sørover i isen. Det skimtes igjen litt lys i KV Svalbard legger iskanten bak seg etter
bard. Vi kan ta korteste vei gjennom isen når det horisonten. Ute er det 18 effektive kuldegrader. hvert som patruljen går sørover. Samtidig kom-
kreves. Det gir dobbel gevinst, vi sparer tid og For artilleristene som skal utføre daglig rutine mer lyset sakte men sikkert tilbake. Hele beset-
bunkers. Smaaberg legger til: på kanon, er det en kald fornøyelse. ningen ser frem til å se sola igjen, det skal bli
– Vi er en isbryter. Vi blir ikke flinke til å godt å se annet enn stummende mørke.»
håndtere fartøyet i isen uten å trene på dette «Tirsdag er det endelig noe som kan minne om
regelmessig. dagslys. For lærling Anette Tennes og PTF-elev
(Prosjekt til fordypning) Hannah Solhaug som
På bro blir lyskasterne flittig brukt. Vaktsjef går brovakt, er dette kjærkomment.
speider hele tiden etter åpninger i isen. Det er Solhaug er utplassert fra Tromsø Maritime HÅKON KJØLLMOEN
FEBRUAR 2016 97