Page 97 - Forsvarets forum 1-2016
P. 97

LYS I MØRKE: Mann-
                                                                                                         skapet må lyse opp
                                                                                                         foran skipet på vei
                                                                                                         gjennom isen.
                                                                                                         FOTO: HÅKON KJØLLMOEN


































































          «KV Svalbard forlater området. Skipssjef Øystein   krevende å finne gode råker i isen i mørket. Selv   skole og drømmer om å få læreplass på KV Sval-
          Smaaberg leser iskart med omhu og velger en   om KV Svalbard er konstruert for å tåle mye is,   bard, slik som Tennes. Selv for en tromsøværing
          rute gjennom isen på østsiden av Svalbard.   er det tid å spare ved å finne åpne råker og områ-  er det uvant å være i stummende mørke.
          Vindretningen har vært gunstig, og det ser ut til   der med mindre is, da kan fartøyet opprettholde   – Jeg er jo vant til mørketid i Tromsø, men
          å være lite press i isen. Distansen og tidsbesparel-  en høyere fart.        her er det helt mørkt, det hadde jeg ikke trodd,
          sen er betydelig, over 100 nautiske mil kortere.   Mandag er KV Svalbard kommet et godt   sier Solhaug
            – Det er dette som er fordelen med KV Sval-  stykke sørover i isen. Det skimtes igjen litt lys i   KV Svalbard legger iskanten bak seg etter
          bard. Vi kan ta korteste vei gjennom isen når det   horisonten. Ute er det 18 effektive kuldegrader.   hvert som patruljen går sørover. Samtidig kom-
          kreves. Det gir dobbel gevinst, vi sparer tid og   For artilleristene som skal utføre daglig rutine   mer lyset sakte men sikkert tilbake. Hele beset-
          bunkers. Smaaberg legger til:         på kanon, er det en kald fornøyelse.   ningen ser frem til å se sola igjen, det skal bli
            – Vi er en isbryter. Vi blir ikke flinke til å                             godt å se annet enn stummende mørke.»
          håndtere fartøyet i isen uten å trene på dette   «Tirsdag er det endelig noe som kan minne om
          regelmessig.                          dagslys. For lærling Anette Tennes og PTF-elev
                                                (Prosjekt til fordypning) Hannah Solhaug som
          På bro blir lyskasterne flittig brukt. Vaktsjef   går brovakt, er dette kjærkomment.
          speider hele tiden etter åpninger i isen. Det er   Solhaug er utplassert fra Tromsø Maritime   HÅKON KJØLLMOEN
                                                                                                                  FEBRUAR 2016   97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102