Page 28 - Forsvarets forum 1-2018
P. 28

aktuelt  »  nye ubåter































































        VERFTSHALLEN: Moderne ubåtbygging er modulbasert. Her er deler av skroget til et nytt fartøy.




        Havnebyen Kiel kan vise til en 150 år lang   nyeste, tyske 212A-klassen som er i drift, både i   Lamerz, som er talsperson for Thyssenkrupp.
        tradisjon innen skipsbygging. På verftet til   Tyskland og Italia, vil Norge unngå unødig usik-  – I størst mulig grad skal alt effektiviseres
        ThyssenKrupp Marine Systems, med rundt 2800   kerhet og gjøre anskaffelsen rimeligere enn om   her på verftet ved at vi fortløpende tar i bruk ny
        ansatte, forbereder de seg på å kunne levere ubå-  fartøyene skulle designes helt på nytt.  teknologi, legger han til.
        ter gjennom et norsk-tysk samarbeidsprosjekt.   Så er det heller ikke uvesentlig at Norge har   Frank Mallon, produksjonsleder, viser oss
                                               et langvarig samarbeid med Tyskland fra før,   hvordan verftsarbeiderne på sine enkelte jobb-
        Sikrer arbeidsplasser. I verftshallen er det full   som strekker seg helt tilbake til da Kobben-klas-  stasjoner har tilgang til egen PC for å kvalitets-
        aktivitet.                             sen ble anskaffet på 1960-tallet. Senere ble det   sikre de ulike delene av ubåtbyggingen.
          – Heldigvis er avtaleboken fylt opp akkurat   tysk enda en gang da dagens ubåter – Ula-klas-  – Mens man før brukte papirskisser, har
        nå, så det er gode tider.              sen – ble innkjøpt på slutten av 1980-tallet og   vi gjort arbeidsprosessen elektronisk. På den
          – Kontrakten med Norge sikrer så klart   begynnelsen av 1990-tallet.       måten har alle mulighet til å sjekke at jobben
        mange arbeidsplasser, sier Joachim Schönfeld,                                de gjør, er i overenstemmelse med en oppdatert
        visepresident for salg i ThyssenKrupp Marine   Effektiviseres. Fotografen ønsker å ta bilde av   versjon av 3D-modellen.
        Systems, som selv viser oss rundt på verftet.   en mann som sveiser.
                                                 – Vi vil helst ikke at dere fotograferer arbeids-  Stordriftsfordeler. – Etter at den norske regje-
        Tyskland og Italia. Tidligere forsvarsminis-  prosessene, for innen oppstart på byggingen av   ringen besluttet et strategisk samarbeid med
        ter Ine Eriksen Søreide uttalte i 2017 at ved å   de norske ubåtene kan det være at flere deler   Tyskland, satte vi i gang arbeidet med å forbe-
        basere utviklingen av nye ubåter på den hittil   av produksjonen er blitt annerledes, sier Georg   rede kontrakten som skal undertegnes i 2019,
     28  FEBRUAR 2018
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33