Page 28 - Forsvarets forum 1-2018
P. 28
aktuelt » nye ubåter
VERFTSHALLEN: Moderne ubåtbygging er modulbasert. Her er deler av skroget til et nytt fartøy.
Havnebyen Kiel kan vise til en 150 år lang nyeste, tyske 212A-klassen som er i drift, både i Lamerz, som er talsperson for Thyssenkrupp.
tradisjon innen skipsbygging. På verftet til Tyskland og Italia, vil Norge unngå unødig usik- – I størst mulig grad skal alt effektiviseres
ThyssenKrupp Marine Systems, med rundt 2800 kerhet og gjøre anskaffelsen rimeligere enn om her på verftet ved at vi fortløpende tar i bruk ny
ansatte, forbereder de seg på å kunne levere ubå- fartøyene skulle designes helt på nytt. teknologi, legger han til.
ter gjennom et norsk-tysk samarbeidsprosjekt. Så er det heller ikke uvesentlig at Norge har Frank Mallon, produksjonsleder, viser oss
et langvarig samarbeid med Tyskland fra før, hvordan verftsarbeiderne på sine enkelte jobb-
Sikrer arbeidsplasser. I verftshallen er det full som strekker seg helt tilbake til da Kobben-klas- stasjoner har tilgang til egen PC for å kvalitets-
aktivitet. sen ble anskaffet på 1960-tallet. Senere ble det sikre de ulike delene av ubåtbyggingen.
– Heldigvis er avtaleboken fylt opp akkurat tysk enda en gang da dagens ubåter – Ula-klas- – Mens man før brukte papirskisser, har
nå, så det er gode tider. sen – ble innkjøpt på slutten av 1980-tallet og vi gjort arbeidsprosessen elektronisk. På den
– Kontrakten med Norge sikrer så klart begynnelsen av 1990-tallet. måten har alle mulighet til å sjekke at jobben
mange arbeidsplasser, sier Joachim Schönfeld, de gjør, er i overenstemmelse med en oppdatert
visepresident for salg i ThyssenKrupp Marine Effektiviseres. Fotografen ønsker å ta bilde av versjon av 3D-modellen.
Systems, som selv viser oss rundt på verftet. en mann som sveiser.
– Vi vil helst ikke at dere fotograferer arbeids- Stordriftsfordeler. – Etter at den norske regje-
Tyskland og Italia. Tidligere forsvarsminis- prosessene, for innen oppstart på byggingen av ringen besluttet et strategisk samarbeid med
ter Ine Eriksen Søreide uttalte i 2017 at ved å de norske ubåtene kan det være at flere deler Tyskland, satte vi i gang arbeidet med å forbe-
basere utviklingen av nye ubåter på den hittil av produksjonen er blitt annerledes, sier Georg rede kontrakten som skal undertegnes i 2019,
28 FEBRUAR 2018