Page 29 - Forsvarets forum 1-2018
P. 29

Nye ubåter                         FOTO: OLAV STANDAL TANGEN
                                                                                           Tyske 212-klassen (bildet) er
                                                                                        utgangspunkt for de nye ubåtene.
                                                                                           Prosjektnavn er 212CD-klassen.
                                                                                           Fire fartøyer skal koste cirka
                                                                                        30 milliarder kroner.
                                                                                           Kontrakten med Thyssenkrupp
                                                                                        signeres i 2019.
                                                                                           Innfases mellom 2025 og 2030.
                                                HANDS-ON: Frank Mallon er produksjonssjef på   Det tar mellom fem og åtte år
                                                verftet i Kiel.                         å bygge en ubåt.







                                                                    «Kontrakten med Norge sikrer
                                                                    så klart mange arbeidsplasser»

                                                                           JOACHIM SCHÖNFELD,
                                                               visepresident for salg i ThyssenKrupp Marine Systems





          sier Schönfeld og legger til at 40–50 personer nå   ubåtbygging skal alt stemme på millimeteren   utstyr for å avdekke eventuelle mikrosprekker.
          jobber med å utarbeide detaljene i avtalen.  – eller tiendedels millimeter, forteller Kathrin   – Slike sprekker kan i verste fall føre til at
            Et økende antall representanter for både den   Roloff, øverste sjef for det nye tysk-norske    hele skroget kollapser, understreker Mallon.
          norske og den tyske marinen vil jevnlig besøke   selskapet KTA med hovedkontor  Kongsberg.
          skipsverftet i årene fremover. De skal ivareta                               NB! De nye ubåtene i 212CD-klassen vil ha de
          at begge landenes fartøysspesifikasjoner blir   Bruker røntgen. Marinefartøyer leveres som   samme lavsignaturegenskapene som 212A
          meldt inn til ThyssenKrupp. Det er første gang i   kjent ikke fra én dag til en annen – og det er   har, i tillegg til økt rekkevidde, utholdenhet og
          moderne tid at Norge samarbeider fullt ut med   det gode grunner til. I tillegg til utarbeiding   hastighet.
          en annen nasjon om en slik fartøysanskaffelse.   av kravspesifikasjoner og prosessen med å for-
          Felles reservedelslager og felles vedlikehold skal   midle disse til produsenten er selve byggingen
          gi både Norge og Tyskland stordriftsfordeler.  av et høyteknologisk fartøy en nitidig prosess.
                                                På runden vår i verftet peker Frank Mallon på
          På millimeter’n. Ingenting overlates til tilfel-  en sveiser som holder på med en stålkonstruk-
          dighetene når de ulike delene av ubåten skal   sjon, den er en relativt liten puslespillbit i hele
          utformes eller monteres, her er det bokstavelig   ubåtskroget.
          talt millimeterpresisjon.               – Den skjøten her kan sveiseren om nødven-  I Kiel:
            – Når man bygger overflatefartøyer, snakker   dig holde på med i flere uker for at det skal bli   GRO ANITA FURREVIK gaf@fofo.no
          vi om slingringsmonn på centimeternivå. I   riktig. Sveisingen kvalitetssikres med røntgen-  FOTO: CHRISTIAN NØRSTEBØ

                                                                                                                  FEBRUAR 2018 29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34