Page 29 - Forsvarets forum 1-2018
P. 29
Nye ubåter FOTO: OLAV STANDAL TANGEN
Tyske 212-klassen (bildet) er
utgangspunkt for de nye ubåtene.
Prosjektnavn er 212CD-klassen.
Fire fartøyer skal koste cirka
30 milliarder kroner.
Kontrakten med Thyssenkrupp
signeres i 2019.
Innfases mellom 2025 og 2030.
HANDS-ON: Frank Mallon er produksjonssjef på Det tar mellom fem og åtte år
verftet i Kiel. å bygge en ubåt.
«Kontrakten med Norge sikrer
så klart mange arbeidsplasser»
JOACHIM SCHÖNFELD,
visepresident for salg i ThyssenKrupp Marine Systems
sier Schönfeld og legger til at 40–50 personer nå ubåtbygging skal alt stemme på millimeteren utstyr for å avdekke eventuelle mikrosprekker.
jobber med å utarbeide detaljene i avtalen. – eller tiendedels millimeter, forteller Kathrin – Slike sprekker kan i verste fall føre til at
Et økende antall representanter for både den Roloff, øverste sjef for det nye tysk-norske hele skroget kollapser, understreker Mallon.
norske og den tyske marinen vil jevnlig besøke selskapet KTA med hovedkontor Kongsberg.
skipsverftet i årene fremover. De skal ivareta NB! De nye ubåtene i 212CD-klassen vil ha de
at begge landenes fartøysspesifikasjoner blir Bruker røntgen. Marinefartøyer leveres som samme lavsignaturegenskapene som 212A
meldt inn til ThyssenKrupp. Det er første gang i kjent ikke fra én dag til en annen – og det er har, i tillegg til økt rekkevidde, utholdenhet og
moderne tid at Norge samarbeider fullt ut med det gode grunner til. I tillegg til utarbeiding hastighet.
en annen nasjon om en slik fartøysanskaffelse. av kravspesifikasjoner og prosessen med å for-
Felles reservedelslager og felles vedlikehold skal midle disse til produsenten er selve byggingen
gi både Norge og Tyskland stordriftsfordeler. av et høyteknologisk fartøy en nitidig prosess.
På runden vår i verftet peker Frank Mallon på
På millimeter’n. Ingenting overlates til tilfel- en sveiser som holder på med en stålkonstruk-
dighetene når de ulike delene av ubåten skal sjon, den er en relativt liten puslespillbit i hele
utformes eller monteres, her er det bokstavelig ubåtskroget.
talt millimeterpresisjon. – Den skjøten her kan sveiseren om nødven- I Kiel:
– Når man bygger overflatefartøyer, snakker dig holde på med i flere uker for at det skal bli GRO ANITA FURREVIK gaf@fofo.no
vi om slingringsmonn på centimeternivå. I riktig. Sveisingen kvalitetssikres med røntgen- FOTO: CHRISTIAN NØRSTEBØ
FEBRUAR 2018 29