Page 49 - Forsvarets forum 1-2019
P. 49
Krigføring med
bind for øynene
Skolen må lære elevene om Forsvaret.
Når elever har fullført grunnskolen i Norge, skal de ha kjenn-
skap til sine plikter og rettigheter som borgere. Blant annet skal
elevene ha lært om stemmerett, demokrati og medborgerskap. Dette
er fordi norsk skole har fokus på at fremtidens generasjon skal være
godt rustet for voksenlivet, men er de klare når innkallingen til For-
svaret kommer i posten?
Norge er nemlig eneste Nato-medlemsland med allmenn verneplikt,
hvor det av informasjon som kommer om Forsvaret, i all hovedsak
kommer fra Forsvaret selv og ofte i en merkevarebyggende sammen-
heng. Kunnskapen og forankringen blant befolkningen har vært
stadig synkende siden slutten på den kalde krigen, og Forsvaret er
ikke lenger allmenn kjent. Når dette kombineres med endringene
i verneplikten som omfatter alle født etter 1997, stiller det høyere
krav til staten og dens forvaltning av
ungdom. «Den norske
Hvis man forteller en elev på sitt siste år på skolen har en
ungdomsskolen at han/hun kan bli tvun- lang vei å gå»
get til å gjennomføre militærtjeneste mot
sin vilje, vil eleven mest sannsynlig rea-
SIOPS gere med vantro. Verneplikten ble for 20 år siden skydd som pesten
Veteranforbundet SIOPS av mange ungdommer, og enkelte gjorde alt de kunne for å slippe
(Skadde i internasjonale unna. Siden den gang har antallet som blir kalt inn til tjeneste, blitt
operasjoner). redusert betraktelig, og det er nå konkurranse om å få avtjene første-
Stiftet: 2006. gangstjenesten. Ungdommen ser på verneplikten som et slags friår,
Antall medlemmer: med gode muligheter for kule bilder på Instagram.
ca 300, men bistår alle
som kontakter forbundet. Samtidig er verdens trusselbilde i endring, og mediene omtaler For-
Generalsekretær Øystein svaret stadig oftere. Dette gjør at behovet for oppdatert og korrekt
Wemberg og tre ansatte informasjon om Forsvaret økes ytterligere for alle deler av samfun-
i administrasjonen. net. For mange elever er skolen den primære kilden for informasjon
Aktuell: Ny general- om plikter og rettigheter som norsk statsborger. Det er da viktig at
sekretær og nye lokaler lærerne gis gode forutsetninger for å kunne svare på spørsmål om
i Oslo sentrum. verneplikten samt føre debatt i klasserommet. En undersøkelse
gjennomført av Hyper i 2016 viser at flertallet av lærere som ble
spurt svarte at «[...] Forsvaret som et politisk verktøy, og hvilken betydning
denne institusjon har i samfunnet, er underkommunisert»(1).
må man møte mennesker og skape nettverk. Jeg Det foregår for tiden en fagfornyelse i det norske skoleverket. Alle
vil også videreutvikle likemannsordningen og læreplanene skal ses på grundig og fornyes slik at de er tilstrekkelig
bærebjelken i organisasjonen, våre lokale framtidsrettet. I skissene til de nye læreplanene er verken Det norske
kontakter og frivillige rundt om i landet som forsvaret eller verneplikten nevnt. Jeg mener at det burde være en
selv er skadet, og som hjelper andre. selvfølge at elevene skal lære om statens mest inngripende makt-
– Forsvaret ønsker å friskmelde veteranbegrepet. middel, og at de skal få kunnskap nok til å forme sine egne meninger
Hva tenker du om det? rundt temaet. Objektiv informasjon er essensielt for et velfunge-
– Å være veteran er en hedersbetegnelse. Og rende demokrati.
ja, de fleste veteraner er friske. Men det finnes Forsvaret selv er svært gode på informasjon, men den norske
en del veteraner som har utfordringer, og som skolen har en lang vei å gå.
sliter mye med ettervirkningene av det de har
vært med på. Selvsagt er det viktig å jobbe for (1) Innsiktsrapport, Hyper, desember 2016
deres rettigheter, understreker Wemberg.
I mars skal de ha «grand opening» i lokalene,
og generalsekretæren forteller at de planlegger
med prominente gjester – uten at de har fått det
bekreftet fra alle ennå.
meniges
mening
Landstillitsvalgt
AKSEL GUNNVÅG
PAAL RAVNAAS pr@fofo.no
FOTO: YLVA SEIFF BERGE
FEBRUAR 2019 49