Page 6 - Forsvarets forum 1-2019
P. 6
n Ansvarlig redaktør: TOR EIGIL STORDAHL
n Redaktør: ERLING EIKLI
n Digitalredaktør: OLE KÅRE EIDE
n Redaksjonssjef: PAAL RAVNAAS
Et sjøforsvar for vår tid
Få land har en så tipp topp moderne marine som
Norge. Fregattene vil holde i mer enn ti år til. Det flun-
kende nye logistikkskipet KNM Maud er i tillegg på vei
hjem fra verftet i Sør-Korea. Hun er det største marinefartøyet vi noen gang har
hatt. Og nye ubåter er bestilt fra Tyskland.
Tapet av fregatten KNM Helge Ingstad i november gjorde sterkt inntrykk på
mange av oss, og havariet har fått stor oppmerksomhet. Politikerne synes klare
til å kompensere for et marinefartøy til mange milliar-
der. Budsjettdiskusjonene er allerede i gang. «I det enorme
Så Sjøforsvaret skulle være godt utstyrt for å møte
utfordringene i årene som kommer. havområdet de
skal passe på,
Nei, sier sjefen for Sjøforsvaret i denne utgaven av F:
– Mye mer står på spill enn Ingstad. Neste langtidsplan er Sjøforsvaret
blir langt viktigere for marinens operative evne, under-
streker kontreadmiral Nils Andreas Stensønes. i ferd med å bli
I det enorme havområdet de skal passe på, er for lite.»
Sjøforsvaret i ferd med å bli for lite.
Etter Russlands annektering av Krim vedtok Nato-landene på toppmøtet i
2014 å øke forsvarsbudsjettene. Målet var at alle skulle nå minst to prosent av
brutto nasjonalproduktet til forsvar. Etter at Donald Trump senere overtok som
president, har USA lagt enda mer press på sine europeiske allierte til «burden
sharing».
Den amerikanske presidenten har også formulert seg slik at det har skapt usik-
kerhet om USAs engasjement, i alle fall hvis ikke de andre Nato-landene bidrar mer.
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) la tidligere denne måneden fram et innspill
til neste langtidsplan for Forsvaret, for årene 2021-2024. Ifølge forskerne er det
alvorlige operative mangler i langtidsplanen som gjelder i dag.
Det vil koste betydelig å rette det opp og gi Forsvaret økt
kontroll over norsk territorium. De mener at dagens ameri-
kansk tilstedeværelse og fokus på kollektivt forsvar i Nato
gir mindre usikkerhet om alliert støtte nå, men etter 2024 vil
usikkerheten øke.
Norge er en kyststat, og fra gammelt av en sjøfartsnasjon.
Mesteparten av det vi eksporterer, kommer fra havet, som
olje og fisk. Marinen og Kystvakten mangler fartøyer og de
mangler folk for å kunne være til stede der det trengs.
Hva betyr det egentlig at Sjøforsvaret blir for lite og har
manglende operativ evne? Ifølge kontreadmiral Stensønes
fører det til et vakuum.
Vi blir mer sårbare og utsatte. Regjeringen og Stortinget
må ta situasjonen på alvor. De må gi oss et sjøforsvar som er
tilpasset de utfordringer landet nå står overfor – for det er
mange skjær i sjøen.
KANALEN: KNM Thor Heyerdahl
på treningstokt i Den engelske
kanal. FOTO: YLVA SEIFF BERGE
Tor Eigil Stordahl, ansvarlig redaktør
REDAKSJONELT
F • Forsvarets forum ønsker å rette seg etter regler for god MILJØMERKET Dette produktet er trykt
presse skikk slik disse er nedfelt i Vær Varsom-plakaten. etter svært strenge miljø- Medlem av:
krav og er Svanemerkt,
Den som mener seg rammet av urettmessig omtale i bladet, 2041 0652 CO2-nøytralt og European Military
Trykksak 100 prosent Press Association
oppfordres til å kontakte redaksjonen. Det er også anledning resirkulerbart.
å reise klage til: Pressens Faglige Utvalg, Rådhusgt. 14, Grafisk produksjon: 07 Media as
0158 Oslo, Tlf.: 22 40 50 40. www.07.no
6 FEBRUAR 2019