Page 97 - Forsvarets forum 1-2019
P. 97
,
Nå er vi i mål med både ny
organisasjon og nye
utdanningsløp.
Muligheter
Komplett For en 19-åring er det i dag i all hovedsak to veier
inn i Forsvaret. Den ene er ved å søke en av de ni
bachelorlinjene vi har ved Forsvarets høgskole. Den
andre er inn via førstegangstjeneste. Åtte av bachelor-
linjene fører til en karriere som offiser.
utdanning Utdanningstilbudet er innen land-, sjø, luftmakt og
ulike ingeniørretninger. Etter utdanning handler det
for offiseren om å få breddekompetanse gjennom
arbeidserfaring frem til man er aktuell for mastergrad
og senere sjefskurs. Den niende
«HENSIKTEN bachelorlinjen er en spesialise-
ring innen telematikk og gir en
Videregående befalsutdanning 3 gjør ER Å UTFYLLE karriere i befalssøylen. Her vil
vi sannsynligvis fortsette med
høgskolens utdanningssystem for befal HVERANDRE» en konvertering til offiser av
enkelte.
og offiser komplett. Etter førstegangstjeneste
kan man også søke en bachelorutdanning, men
hovedveien er her at man kan bli vervet soldat. Kar-
rieremulighetene ligger i å spesialisere seg i sitt fag.
– Jeg gleder meg til første gjen- lige til å stå på i undervisningen. Deres Fag- og funksjonsutdanning, kaller vi det, og dette har
nomføring av videregående befalsut- erfaringer i bredde og dybde vil være forsvarsgrenene ansvaret for. Hva denne utdanningen
danning 3. Et område det fokuseres på, svært verdifulle både på tvers av kullet inneholder, må være unik for de ulike typene spesia-
er rolleforståelse i det og for oss som underviser, og utgjør lister. Det kan være forskjellige kurs eller sivil-akade-
nye systemet, sier kom- kanskje den viktigste kilden til læring, misk utdanning. Ved Forsvarets høgskole tilbyr vi den
mandørkaptein Eystein sier Meyer. nivådannende utdanningen.
Lockwood Meyer Utdanningen går over elleve uker
(bildet). Offisielt befals- og er delt opp i fire temaer. Hensikten Første trinn etter førstegangstjeneste og tid som vervet
utdanningen til nivå 3 med det første temaet er å etablere er befalsskolen. På nyåret hadde jeg gleden av å åpne
åpnet 28. januar i år. gode studie- og stabsferdigheter i den nye befalsskolen. Der møtte jeg en fantastisk
lesing og skriving innen rammen av gjeng. Disse var spesialister på sine individuelle fag.
Forskjellige veier. Meyer er ansvarlig fredsstabstjeneste. Snittalderen var 26 år og en langt mer erfaren mål-
for gjennomføringen av Videregående gruppe enn det vi er vant med på de tidligere befals-
befalsutdanning 3 ved Forsvarets høg- Rolleforståelse. Tema 2 tar for seg sty- skolene. Vi har altså en helt ny rekrutteringsmodell
skole. Han har i oppgave å sikre den ring, lederskap og lederutvikling. der vi utelukkende er på jakt etter spesialister som har
faglige helheten og den «røde tråden» i – Det vil være søkelys på egen rol- militær erfaring fra før.
utdanningen samt den administrative leforståelse som OR 8 eller 9, forteller Etter denne utdanningen skal befalet fortsette å
gjennomføringen. Meyer. Tema 3 gir en innføring i hen- spesialisere seg innen sitt fag gjennom arbeidserfaring
– Utdanningsreformen hadde som sikten med fellesoperasjoner og «verk- og fagutdanning. Underveis i karrieren tilbyr høgsko-
hovedoppdrag å skape et nytt utdan- tøykassen» de potensielt underlagte len videregående befalsutdanning 1, 2 og 3 og høyere
ningssystem tilpasset ny personellstruk- kapabilitetene utgjør. befalsutdanning.
tur, nå med både spesialister og offiserer, – Deretter vil elevene gjennomgå
sier Meyer. planprosessen og metodikken for det Befalet skal preges av kontinuitet og dybdekunnskap
For offiserene er bachelor- og mas- operasjonelle nivået i Nato ved bruk av innen sitt fagområde. De skal være de beste på akkurat
tergrad hovedveien. I spesialistsøylen Comprehensive Operations Planning det faget de jobber med. Offiseren skal i større grad ha
er veien inn i Forsvaret via førstegangs- Directive, sier Meyer. Her vil arbeids- søkelys på helheten og forstå bruken av militær makt
tjeneste og siden verving. Her skal først språket i stor grad foregå på engelsk. ved å være god på taktikk, operasjonskunst og strategi.
og fremst fag- og funksjonsutdanning Tema 4 gir en innføring i organise- Enklere forklart kan vi si at offiseren skal sørge for
i forsvarsgrenene stå sentralt. I tillegg ring, prosesser og prosedyrer ved gjen- at vi gjør de rette tingene, mens spesialisten skal sørge
har vi nivådannende utdanning ved FHS nomføring av fellesoperasjoner i Nato. for at vi gjør tingene rett. Hensikten er å utfylle hver-
for å sikre at kandidaten blir kvalifisert Elevene vil inngå i organisasjonen av andre og på den måten styrke den operative evnen til
for nivået han eller hun skal jobbe på, en fiktiv NATO Joint Force Command Forsvaret.
forteller Meyer. bestående av studenter ved masterstu-
diet og veiledere ved Forsvarets høg-
Bredt sammensatt. – Min forventning skole. Utdanningen avsluttes med en her&nå
til de nye elevene er at de er en gruppe ukes hjemmeeksamen.
motiverte, engasjerte og konstruktive Kontreadmiral
systemkritikere som vil forbedre det Kommunikasjonssjef LOUISE K. DEDICHEN
bestående, og som er disiplinerte og vil- EIVIND BYRE Sjef Forsvarets høgskole
FEBRUAR 2019 97