Page 54 - Forsvarets forum 1-2020
P. 54

aktuelt  »  20 år siden Kursk




      »  Kristian Åtland, som jobbet i Den Norske Atlan-  består blant annet av en redningsubåt som skal

        terhavskomitèen, om «Ubåtredning som inter-  være på ulykkesstedet innen 72 timer. Mens
        nasjonalt samarbeidsområde». Åtland skrev   man venter på redningsfartøyet, er det mulig å
        blant annet at redningsaksjonen etter Kursk var   forsyne ubåten med blant annet oksygen, mat,
        en viktig milepæl i Natos langsiktige samarbeid   medisiner og vann. Sjøforsvaret tenker også på
        med Russland innenfor ubåtredning. Dette er et   hva mannskapet skal gjøre dersom ubåten blir
        samarbeid der også Norge har mye å bidra med.  liggende på havbunnen. Mannskapet om bord
          – Vi har hatt 27 internasjonale øvelser med   Ula-klassen skal kunne overleve uten etterfor-
        Nato Submarine Rescue System (NSRS) de siste   syninger i sju døgn. Under en øvelse tidlig på
        årene. På sju av disse har det deltatt norske    2000-tallet lå en norsk ubåt på bunn en uke i
        ubåter, sier Frekhaug.                 strekk utenfor Kristiansand.
                                                 –  Vi gjorde mange nyttige erfaringer. I en
        Forberedt. Redningssystemet er et samarbeid   sånn situasjon er det om å gjøre å bevege seg   REDNINGSOFFISER: Måten vi øver på skaper
        mellom Norge, Storbritannia og Frankrike og   minst mulig. Det beste er å få alle til å sove   stor interesse fra andre land, sier redningsoffiser
                                                                                     Per Frekhaug (i midten).




              «Jeg tror Kursk-ulykken var en viktig pådriver                         for å bruke mindre oksygen i påvente av en
                                                                                     redningsfarkost.
                                                                                       – Dersom en norsk ubåt havarerer som Kursk –
                     som ledet fram til et redningssystem                            hvordan er Sjøforsvaret forberedt?
                                                                                       – Jeg tror vi er godt forberedt. Det er noe vi
                   som flere Nato-land samarbeider om»                               øver på jevnlig, sier Frekhaug.

                                                                                     Krise. Redningsubåten NSRS kan operere ned til
                                                                                     610 meter. Men Frekhaug understreker at dette
                                                                                     først og fremst er et fredskonsept. I krise eller
                                                                                     krig kan man ikke forvente at systemet er til-
                                                                                     gjengelig. Det vil også være vanskelig å operere
                                                                                     systemet, som krever et stort skip med trykkam-
                                                                                     mer, i områder hvor det foregår krigshandlinger.
                                                                                       – Dermed vil utslusing være enda viktigere
                                                                                     evakueringsmetode i en krigssituasjon.

                                                                                     Risiko. På Haakonsvern dykket KNM Uthaug
                                                                                     klokken seks på morgenen. Nå er den nærmere
                                                                                     tolv og den siste fra KNM Uthaug bryter vann-
                                                                                     flaten i sin oransje redningsdrakt, omgitt av
                                                                                     bobler. Med hånda gir han signalet for «ok»
                                                                                     mens en lettbåt kommer susende og haler ham
                                                                                     om bord. Fra kai står Frekhaug og følger med.
                                                                                       – Dette er langt fra risikofritt. Man må
                                                                                     utligne trykket, hvis ikke risikerer man brist i
                                                                                     trommehinnen. Hvis du ikke etterfyller med
                                                                                     luft, kan du drukne. Dette er en prosedyre vi
                                                                                     trener mye på, sier han og ser utover vannet.
                                                                                       For at mannskapet skal øve sikkert, er det
                                                                                     dykkere i vannet som kan bistå hvis det oppstår
                                                                                     problemer. Der venter også fem sikringsbåter,
                                                                                     og et trykkammer står i beredskap dersom
                                                                                     noen skulle få problemer. Luften i lungene
                                                                                     ekspanderer når man flyter mot overflaten.
                                                                                     Derfor må mannskapet puste normalt under
                                                                                     oppstigningen.
                                                                                       – Ubåten ligger på 15 meter, men i en krisesi-
                                                                                     tuasjon kan dette gjøres ned til 180 meters dyp,
                                                                                     sier Frekhaug.

                                                                                     Alliert interesse. Ubåttjenesten har holdt på
                                                                                     med oppstigning fra ubåt siden før 2000-tallet
                                                                                     uten alvorlig hendelser. Alle som tjenestegjør
                                                                                     på ubåt må trene på dette i oppstigningstan-
        UTSLUSING: Fra 15 meter skyter manskapet fart mot overflaten. FOTO: UBÅTTJENESTEN  ken minst èn gang i året. I tillegg får det

     54  FEBRUAR 2020
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59