Page 83 - Forsvarets forum 2-2017
P. 83
Bording. KV Njord var på øvelse med utrykningsenheten til
politiet i Hordaland. Dette var en bordingsøvelse for å styrke her&nå
beredskapen for politiet til sjøs. KV Njord ble bordet av to lag,
som raskt tok kontroll over fartøyet. «Bandittene» ble spilt av
det faste mannskapet til KV Njord, men de skjønte fort at det Kontreadmiral
LARS SAUNES
var politiet som hadde kontroll. Øvelsen ga lærdom både til
Sjef Sjøforsvaret
Kystvakten og politiet. FOTO: FORSVARET
HUGIN: Systemet baserer Kystvakten har feiret.
seg på denne ubemannede
farkosten. FOTO: SIMEN RUDI
En sprek 40-åring
Det er en sprek 40-åring som i år startet feiringen 4. og 5.
april på Sortland.
Kystvakten representerer Norges maritime myndighet.
Fartøyene ivaretar fiskeriforvaltning og sikrer beredskapen for
en rekke etater.
Operasjonsområdet spenner fra Skagerak i sør til Arktis i
nord. Fartøyene er regelmessig involvert i søk og redning, ofte
under ekstreme værforhold.
Norges rikdom kommer i hovedsak fra havet, og forvaltnin-
gen av våre store havområder er en suksesshistorie. Dette
har mange fasetter, men en av de viktigste er en troverdig,
tilstrekkelig og rettferdig myndighetsutøvelse og kontrollvirk-
somhet. Slik virksomhet krever tilstedeværelse, primært av
kystvaktfartøyer. Langsiktighet og fasthet har gjort Norge til
en respektert kyststat. Det er havretten
«JEG ER USIK- som gjelder i våre områder, ikke den ster-
kestes rett. Dette har blant annet resultert
KER PÅ OM TRE i at vi i dag finner verdens best forvaltede
NYE KYSTVAKT- torskestamme i Barentshavet.
FARTØY ER Sjøforsvaret har holdt oppsyn med vår
langstrakte kystlinje siden opprettelsen
TILSTREKKELIG» i 1814. På 1970-tallet ble det imidlertid
klart hvilke store rikdommer som skjulte
seg i havområdene utenfor norskekysten. Datidens fiskeriopp-
syn var dårlig utstyrt og kun egnet til å operere kystnært.
Derfor ble Stoltenberg-utvalget nedsatt i 1974. Basert på deres
anbefaling, ble Kystvakten opprettet i 1977. Samtidig ble Nor-
ges økonomiske sone utvidet til 200 nautiske mil.
Beslutningen om at Kystvakten skulle inngå som en del
av Sjøforsvaret, var både forutseende og smart. Forutseende
fordi Havrettskonvensjonen, som ble vedtatt av FN i 1982, ga
kyststatene omfattende rettigheter ut til 200 nautiske mil, og
smart fordi Norge som en liten nasjon med et stort hav-impe-
– Utviklingen av Hugin viser hvor- Sømløst. Leveransen omfatter rium må utnytte statens ressurser på en effektiv måte. Vi kal-
dan små nasjoner kan ta frem høytek- systemer for planlegging, gjennom- ler gjerne dette for «den norske kystvaktmodellen».
nologiske militære kapasiteter. Et nært føring og analyse av tokt samt ut- og
og tidvis sømløst samarbeid mellom innsettingsramper både for Sjøfor- Sjef Sjøforsvaret har med Kystvakten og Marinen gode verk-
Forsvarets forskningsinstitutt, Kongs- svarets minejaktfartøy og i flyttbare tøy for håndtere hendelser i hele konfliktspekteret. I den
berg Maritime, Forsvarsmateriell og konteinere. lavere ende av konfliktspekteret kan Kystvakten utøve lokal
Sjøforsvaret har tillatt nytenking og – Vi jobber hele tiden med å frem- politimyndighet med hjemmel i Kystvaktloven, gjerne støttet
operativ testing, slik at gode løsninger skaffe relevant materiell til Forsvaret, av Marinen. I mer høyintensive konflikter vil Marinen overta
raskt kan tas i bruk, sier Marthinsen. og serieanskaffelsen av Hugin er en med tyngre våpen, støttet av Kystvakten. Et tett samvirke
Hugin er en svært viktig del i vide- viktig del av Sjøforsvarets overgang til mellom Marinen og Kystvakten er en forutsetning for at dette
reutviklingen av neste generasjon mer autonome systemer for minemot- skal fungere.
sjøgående mineryddingssystemer. tiltak, sier prosjektleder Bård Øina i
Satsningen på ubemannede og auto- Forsvarsmateriell. Vi står nå overfor nye utfordringer. Isen i Arktis trekker seg
nome farkoster innbyr til nytenkning – Det er viktig for oss at Sjøforsva- tilbake, og nye næringsområder åpnes. Derfor er jeg glad for at
– og ikke minst gir det anledning til ret kan løse sine oppgaver selv mens regjeringen har besluttet å investere i tre nye Kystvaktfartøyer
å frikoble både sensorer og våpen- prosjektet pågår, og derfor jobber vi nå til erstatning for Nordkappklassen. Jeg er imidlertid usikker
systemer fra Sjøforsvarets fartøy. med å innføre Hugin-systemet så søm- på om dette er tilstrekkelig, og om vi i dag er like forutseende
I fremtiden vil flere ubemannede løst som mulig, sier Øina. som vi var i 1974. Vi må som kyststat sørge for å ha en Kyst-
systemer jobbe parallelt i god avstand vakt som er dimensjonert for å møte fremtidens utfordringer.
fra de bemannede fartøyene, og slik
øker man både sikkerheten og effekti- Kommunikasjonsrådgiver Gratulerer med dagen Kystvakten, og de beste ønsker for den
viteten betydelig. SIMEN RUDI videre seilas!
APRIL 2017 83