Page 86 - Forsvarets forum 2-2017
P. 86
Fem år siden Kebnekaiseulykken. 15. mars 2012 er en dato som har I år er det fem år siden ulykken. Under minnemarkeringen på Gardermoen
satt preg på norsk Luftforsvarshistorie. Hercules-flyet «Siv» krasjet inn i det flystasjon holdt luftvingsjefen, skvadronssjefen og stasjonspresten hver sin
snødekte fjellmassivet Kebnekaise. Fem offiserer mistet livet. tale.
– Vi har en tradisjon i Luftforsvaret for å minnes våre kamerater, og det er – For en liten luftving er 15. mars en dato vi alltid vil huske. Tapet av gode
ekstra viktig når det er så nært. Fem år kan oppleves som lang tid, men fort- kollegaer og venner merkes godt på en liten luftving, sier Sørensen. Pårø-
satt har ikke alle sårene grodd, sier sjef for 135 luftving, oberst Paul-Håvard rende og etterlatte var invitert til markeringen. Etter kransenedleggelse og
Sørensen. taler ble det holdt en felles lunsj for de ansatte og pårørende.
LUFTFORSVARET
5000 timer
bak flyspakene
Én pilot i Norge har oppnådd
5000 flytimer bak spakene på
DA-20 Jet Falcon.
Kaptein Geir Gravdahl er den første
– og eneste – piloten i Norge som har
5000 flytimer med DA-20 Jet Falcon.
– Jeg har fløyet DA-20 i 25 år og er like
gammel som kalibreringsflyet vårt, men
jeg har absolutt ingen planer om en like
tidlig pensjon, sier Gravdahl.
– En milepæl. Det var under øvelse Joint
Viking at telleren tikket 5000 timer. Flyet
og mannskapet var stasjonert på Andøya
under øvelsen og trente på luftbåren
elektronisk krigføring.
– Det er litt av en prestasjon. Når
flysystemet i tillegg er vedtatt nedlagt,
er dette en gladnyhet i litt tunge tider.
Vi trengte en slik milepæl, forteller
oberstløytnant Kurt Svensson, sjef for
717 skvadron.
Rekordflygere. Gravdahl jobber som
både flyger og prosedyredesigner og Utdanner
er en av tre på kontrollflyseksjonen på
Gardermoen flystasjon. Sammen med
kaptein Morten Øgle og kaptein Øyvind
Olsen, har de tre kollegaene sanket inn
over 12 000 timer i cockpit.
– Nærmest de siste ti årene har dette spesialistene
vært et mål. Nå som jeg har fått patchen
er jeg «hel», og det føltes riktig bra å
bikke over 5000, sier Gravdahl.
Web- og kommunikasjonsrådgiver
MARTIN MELLQUIST
Grenader- og konstabelutdanning er i gang på Kjevik.
I slutten av april sparkes den aller første Solid seleksjon. Kurset er primært rettet mot de
runden av grunnleggende grenader- og konsta- som til daglig tjenestegjør i stillinger som kre-
belutdanning (GGK) i gang på Luftforsvarets ver spesialistutdanning eller til de spesialister
befalsskole Kjevik. GGK er det første nivådan- som skal inn i slike stillinger. GGK har inntil
FOTO: FORSVARET
nede kurset på OR-2-4-nivået i Luftforsvaret som 24 deltakere per gjennomføring og pågår i seks
arrangeres som følge av det nye utdannings- uker. Gulroten er muligheten for fast tilsetting
konseptet med Ordningen for militært tilsatte på OR 2-4-nivået i Luftforsvaret, til enten fylte
(OMT). 35 eller 60 år.
– Gjennomført og bestått GGK er en forutset- – Alle deltakerne på det første kurset er selek-
ning for å bli tilsatt som spesialist i Luftforsvaret tert av arbeidsgiver, og blitt vurdert opp mot
på OR 2-nivå. Vi har brukt mye tid på å lage kur- Luftforsvarets behov og kapasitet. Det er gjevt
set, og vi lover god kvalitet i utdanningen for de å bli valgt ut til å delta, fordi det er en tilbake-
P-8 NESTE: – Jeg håper at Poseidon blir som kommer, sier sjefen for Luftforsvarets befals- melding til den enkelte om at han har gjort en
neste stopp, sier kaptein Geir Gravdahl. skole, oberstløytnant Håkon Halstensen. god jobb i førstegangstjenesten, og at Forsvaret
86 APRIL 2017