Page 86 - Forsvarets forum 2-2017
P. 86

Fem år siden Kebnekaiseulykken. 15. mars 2012 er en dato som har   I år er det fem år siden ulykken. Under minnemarkeringen på Gardermoen
        satt preg på norsk Luftforsvarshistorie. Hercules-flyet «Siv» krasjet inn i det   flystasjon holdt luftvingsjefen, skvadronssjefen og stasjonspresten hver sin
        snødekte fjellmassivet Kebnekaise. Fem offiserer mistet livet.  tale.
                      – Vi har en tradisjon i Luftforsvaret for å minnes våre kamerater, og det er   – For en liten luftving er 15. mars en dato vi alltid vil huske. Tapet av gode
        ekstra viktig når det er så nært. Fem år kan oppleves som lang tid, men fort-  kollegaer og venner merkes godt på en liten luftving, sier Sørensen. Pårø-
        satt har ikke alle sårene grodd, sier sjef for 135 luftving, oberst Paul-Håvard   rende og etterlatte var invitert til markeringen. Etter kransenedleggelse og
        Sørensen.                                                 taler ble det holdt en felles lunsj for de ansatte og pårørende.
        LUFTFORSVARET


        5000 timer

        bak flyspakene


        Én pilot i Norge har oppnådd
        5000 flytimer bak spakene på
        DA-20 Jet Falcon.


        Kaptein Geir Gravdahl er den første
        – og eneste – piloten i Norge som har
        5000 flytimer med DA-20 Jet Falcon.
          – Jeg har fløyet DA-20 i 25 år og er like
        gammel som kalibreringsflyet vårt, men
        jeg har absolutt ingen planer om en like
        tidlig pensjon, sier Gravdahl.
        – En milepæl. Det var under øvelse Joint
        Viking at telleren tikket 5000 timer. Flyet
        og mannskapet var stasjonert på Andøya
        under øvelsen og trente på luftbåren
        elektronisk krigføring.
            – Det er litt av en prestasjon. Når
        flysystemet i tillegg er vedtatt nedlagt,
        er dette en gladnyhet i litt tunge tider.
        Vi trengte en slik milepæl, forteller
        oberstløytnant Kurt Svensson, sjef for
        717 skvadron.

        Rekordflygere. Gravdahl jobber som
        både flyger og prosedyredesigner og       Utdanner
        er en av tre på kontrollflyseksjonen på
        Gardermoen flystasjon. Sammen med
        kaptein Morten Øgle og kaptein Øyvind
        Olsen, har de tre kollegaene sanket inn
        over 12 000 timer i cockpit.
          – Nærmest de siste ti årene har dette   spesialistene
        vært et mål. Nå som jeg har fått patchen
        er jeg «hel», og det føltes riktig bra å
        bikke over 5000, sier Gravdahl.

        Web- og kommunikasjonsrådgiver
        MARTIN MELLQUIST
                                               Grenader- og konstabelutdanning er i gang på Kjevik.


                                               I slutten av april sparkes den aller første   Solid seleksjon. Kurset er primært rettet mot de
                                               runden av grunnleggende grenader- og konsta-  som til daglig tjenestegjør i stillinger som kre-
                                               belutdanning (GGK) i gang på Luftforsvarets   ver spesialistutdanning eller til de spesialister
                                               befalsskole Kjevik. GGK er det første nivådan-  som skal inn i slike stillinger. GGK har inntil
                                      FOTO:  FORSVARET
                                               nede kurset på OR-2-4-nivået i Luftforsvaret som   24 deltakere per gjennomføring og pågår i seks
                                               arrangeres som følge av det nye utdannings-  uker. Gulroten er muligheten for fast tilsetting
                                               konseptet med Ordningen for militært tilsatte   på OR 2-4-nivået i Luftforsvaret, til enten fylte
                                               (OMT).                                35 eller 60 år.
                                                 – Gjennomført og bestått GGK er en forutset-  – Alle deltakerne på det første kurset er selek-
                                               ning for å bli tilsatt som spesialist i Luftforsvaret   tert av arbeidsgiver, og blitt vurdert opp mot
                                               på OR 2-nivå. Vi har brukt mye tid på å lage kur-  Luftforsvarets behov og kapasitet. Det er gjevt
                                               set, og vi lover god kvalitet i utdanningen for de   å bli valgt ut til å delta, fordi det er en tilbake-
        P-8 NESTE: – Jeg håper at Poseidon blir   som kommer, sier sjefen for Luftforsvarets befals-  melding til den enkelte om at han har gjort en
        neste stopp, sier kaptein Geir Gravdahl.  skole, oberstløytnant Håkon Halstensen.   god jobb i førstegangstjenesten, og at Forsvaret
     86 APRIL 2017
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91