Page 53 - Forsvarets forum 2-2018
P. 53
ENDRINGER: Krigssko- Faresignaler. – Befal, Velferd
lene kommer til å rekrut- spesialister og soldater
tere flere elever direkte som har tjenestegjort
fra videregående i internasjonale opera- = motivasjon
skoler. sjoner er et resultat av
FOTO: OLE HENRIK HENRIKSEN utdanningen i Forsvaret
før reformen. En så rask Er soldatene i din avdeling demotiverte,
endring av utdanningen med så store slappe og i dårlig humør? Da kan det
kutt setter dette i fare, sier leder i Befa-
lets Fellesorganisasjon Jens Jahren. hende de mangler velferd!
– Mye av den praksisnære delen av
utdanningen for spesialistene vil bli I lys av kampen Tillitsvalgtordningen kjemper for å bevare
skjøvet over på grenene – som vil bære velferdstilbud rundt om kring i leirer, er det et poeng som lett
en større del av kostnadene ved den nye forsvinner i debatten. Velferd skaper trivsel, trivsel skaper
modellen, sier Jahren. Han tror ikke at motivasjon.
reformen vil føre til en mer treffsikker I FFIs rapport «Hva motiverer til tjeneste i Forsvaret» ser man
utdanning. på ulike brikker som må være på plass for at soldater trives, og
– Det vil ikke løse problemet ved å i tillegg søker seg videre i Forsvaret. Trivsel er en av faktorene
få riktig kompetanse og god nok kom- som blir nevnt. Andre faktorer er for eksempel mobbing, seksu-
petanse for Forsvaret. Det vil bli færre ell trakassering og holdninger. Dette snakkes det mye om i alle
som gjennomfører et utdanningsløp. ledd i Forsvaret og i det sivile samfunnet for øvrig. Det er veldig
På grunn av sparekravene blir det også bra og viktig at Forsvaret følger samfunnsdebatten. Men lite
skjært ned på lærerkreftene, sier Jahren. snakker vi om trivsel, brakkesyke, fritidsaktiviteter- og turer og
– Dette er først og fremst en utdan- vennskap på tvers av tropp og avdeling. Trivsel må oppnås og
ningsreform som kommer som et resul- organiseres i den institusjonen Forsvaret er. Ansvaret er ekstra
tat av krav fra Forsvarsdepartementet stort, men verdien av et fungerende system enda større.
og politikerne. Tror man egentlig at det å
kutte millioner av kroner og 265 årsverk FFI-rapporten konkluderer blant annet ««Er Forsvaret
vil føre til økt kvalitet på utdanningen? med: «Trivsel er den eneste faktoren vi
kan peke på som har en klar effekt på så historieløse
endring av planer om å fortsette. Dette at vi ikke lærer
er sentralt dersom Forsvaret ønsker å
Bekymret. – Jeg var bekymret og jeg er fortsatt påvirke de meniges planer.» av vårt eget
bekymret for konsekvensene ved utdanningsre- I dag er det høy motivasjon og stor
formen. Det sier forbundsleder i Norges Offisers- konkurranse for å komme inn til før- arbeid?»»
forbund (NOF), Torbjørn Bongo. Han mener at stegangstjeneste. Det er ikke gitt at det
arbeidet med den nye utdanningsreformen har alltid kommer til å være slik. I flere år har personell i Forsvaret
gått alt for fort fram. jobbet med å heve statusen til verneplikten. Det er nå Forsvaret
– Jeg er bekymret for innholdet i utdanningen høster fruktene av det arbeidet som er blitt gjort, særlig på 90- og
og fagplaner som ikke kommer på plass før elever skal møte ved 2000-tallet innenfor områder som velferd, etter- og videreut-
krigsskolene i august. Det har vært for tøffe kutt og jeg tror ikke danning, sivil akkreditering og andre goder. TVO ser i dag en
utdanningen vil ivareta Forsvarets behov for kompetanse, sier generell nedgang i de ivaretakende og statushevende tiltakene
Bongo. Han mener Forsvarsdepartementet ikke har blitt gjort godt som er blitt gjort. Sammenhengen glemmes, og man tar for gitt
nok kjent med konsekvensene utdanningsreformen kan. at statusen bare er basert på et ønske om militær tjeneste og
– Tempoet i utformingen av utdanningen har gått alt for fort til kompetansegiving. Er Forsvaret så historieløse at vi ikke lærer
at vi fikk til en seriøs behandling, sier Bongo. Han viser til for korte av vårt eget arbeid?
tidsfrister til å kunne komme med innspill da utdanningen ble
meislet ut. Det var også en av grunnene til at NOF trakk seg fra Et eksempel er Gardermoen flystasjon. Der har det vært en
arbeidet med reformen i oktober 2017. kultur og oppfatning om at de førstegangstjenestegjørende er
demotiverte og har dårlige holdninger. Samtidig har de ikke
hatt noe som helst velferdstilbud på leir. Etter velferdstiltak og
dugnadsånd blant soldatene i løpet av 2017 sier man at motiva-
sjon og holdninger er blitt bedre allerede.
Forsvaret nyter godt av å ha dyktige og motiverte verneplik-
Prøvestein. – Vi må sikre at vi utvikler krigs- tige inne. Både for den jobben de utfører, erfaringer de tar med
skoler som gir offiserene riktig kompetanse i seg til det sivile, samt rekruttering til videre tjeneste i Forsvaret.
starten av karriere. Krigsskolene må ivareta offi- Når vi i Forsvaret snakker om viktigheten av det operative, er
sersprofesjonen og ikke reduseres til å bli en litt det viktig at vi ser på førstegangstjeneste og verneplikt som en
«avansert fagskole». Det sier Kim A. Sabel som direkte faktor for operativ ytelse – både på kort og lang sikt. Kut-
er leder i Krigsskoleutdannede offiserers lands- tes, nedskjæres og fjernes de ivaretakende og trivselsfremmende
forening (KOL). tjenestene, vil det ta mye lengre tid å snu og bygge opp igjen
– Vi må være villige til å justere utdanningen underveis og ikke se statusen til verneplikten.
oss blind på å spare penger. Til en viss grad tror jeg arbeidet med
reformen var i satt i gang før alle partene var enige om hva målet
var, sier han. Han mener det bør vurderes å innføre et lønnet
praksisår på avdeling, med profesjonell faglig veiledning, etter den meniges
treårige bacheloren ved en av krigsskolene.
– Dette bør bli en akkreditert del av utdanningen slik at vi kan mening
nærme oss et masternivå gjennom krigsskolene. Vi må unngå at Landstillitsvalgt
målet blir å utdanne så lite som mulig, men heller bli så mye som HILDE LAUMANN
nødvendig, sier Sabel.
APRIL 2018 53