Page 76 - Forsvarets forum 2-2018
P. 76

HÆREN



































        Rollemodellene



















        – Alle ledere i Forsvaret må se seg i speilet og reflektere om eget

        lederskap bidrar til å understøtte Forsvarets viktigste kvalitets-

        reform, sier sersjantmajor Rune Wenneberg.



        Forsvaret etablerer to søyler med likever-  eksempler på lederskap som undergraver OMT,   Ledere som blir respektert og oppnår gode
        dige ledere der rollene og oppgavene skal være   men heldigvis ser vi mye mer av det «riktige»   resultater, ser og bryr seg om enkeltindividene,
        ulike, men komplementære. Det krever en ny   lederskapet, ifølge sjefssersjanten.   mener Wenneberg. De inkluderer andre i
        bevissthet rundt lederskapet vårt, men betyr                                 beslutninger, er lidenskapelige og ønsker opp-
        ikke at vi ønsker en ny type lederskap, mener   Soldatene må bli hørt. I Hæren er oppmerksom-  riktig at undergitte skal bli best mulig.
        Rune Wenneberg.                        het rettet mot soldatene en viktig del av OMT.   – Den gode lederen oppleves å lede innenfra
          – Tvert i mot, sier sjefssersjanten i Hæren og   – Jeg har privilegiet av å tilbringe svært mye   avdelingen som en rollemodell og ikke utenfra
        Sjef Hærens nærmeste medarbeider når det gjel-  tid med soldater på alle gradsnivåer, fortsetter   gjennom detaljstyring, presiserer sersjantma-
        der å følge opp det nye spesialistkorpset.  Wenneberg.                       joren.
          – Det er avgjørende at alle ledere bevisst   – I møtet med soldatene snakker vi ofte om
        bruker sitt lederskap til å underbygge de effek-  lederskap, og hva som fungerer for dem. Alle-  Offiserene er nøkkelen. – Et kollegialt råd jeg vil
        tene den nye ordningen (OMT) skal gi, sier   rede på rekruttskolen møter soldatene ledere   gi til offiserene, er å se og behandle alle rundt
        Wenneberg.                             som fungerer og motiverer. Dessverre opplever   seg som ressurspersoner, uavhengig av grad. Ved
          – Snart tre år etter oppstarten og halvveis   de tidvis ledere de ikke respekterer eller ønsker   å omgi seg med flinke folk, reelt lytte til dem og
        i implementeringsperioden ser vi dessverre   å følge i kamp, forklarer han.  utnytte deres kompetanse vil som ofte løsnin-
     76  APRIL 2018
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81