Page 19 - Forsvarets Forum nr. 2 / 2021
P. 19
HOT BRAKES: – Den mest sannsynlige brannårsaken på fly? Det må være varmegang i bremsene. Det vi kaller hot brakes, sier BRP-sjef Jo Skei.
INN OVER VINGEN: To personer er savnet i øvelsesscenariet. To røykdykkere går inn.
besøk. Men Hæren forsvant, og Nato-be- søkene var her ikke like hyppig lenger. Så – i 2016 – kom vedtaket: Andøya legges ned. De nye maritime overvå- kingsflyene skal fly fra Evenes – noen timer lenger sør. Og sommeren 2023 er det slutt – i alle fall hvis alt går etter planen. Da opererer P3-Orion for siste gang fra Andøya.
MÅKE HELE NATTA
I morges lå det 5 centimeter nysnø på flystasjonen.
– Nattskiftet har vært ute og måka i hele natt, sier Jo Skei.
Han er sjef for Brann-, redning- og plasstjenesten på flystasjonen. For selv om det har dryssa ned over lokalsamfunnet, har rullebanen stort sett vært bar. Frykten er at snøen skal legge seg, at den skal bli til is. Rullebanen skal være svart. Og derfor måker, børster og skuffer de døgnet rundt.
Skei viser frem brannbygget, det eldste på stasjonen.
– Vi er det eneste bygget uten kodelås, flirer han.
– Vi har ansvaret for å måke resten av basen også, men det viktigste er sort bane. Det er oppdraget vårt. At fly skal kunne lette og lande. I tillegg til brannberedska- pen, selvfølgelig.
– Enkelte dager rekker vi ikke å gjøre annet enn å måke snø.
– Men vi prøver å ha én øvelse på hvert skift. Det trenger vi. Vi er helt nødt til å øve. – Og man kan godt være kreativ. Har du et lite innslag av noe brannrelatert
hver dag, er du på god vei.
FORSVARETS FORUM 19