Page 18 - Forsvarets Forum nr. 2 / 2021
P. 18
18
BRANNØVELSE: Brann-, rednings- og plasstjenesten (BRP) på Andøya trener på et påsatt containerfly, og to store brannbiler har rykket ut.
Øvelse, øvelse, øvelse!
Alarmen skriker. Seks brannmenn løper inn i to store
brannbiler, og bilene suser mot rullebanen – på vei mot et øvingsfelt på den andre siden.
– Pass på. Det kan være glatt!
Sier den ene bilen til den andre idet den krysser den svarte rullebanen og kjø- rer inn på en hvitdekt sidevei. «Kravet» til brannmennene er at de skal komme frem til begge endene av rullebanen i løpet av 180 sekunder.
«P3 har styrta.» «Full evakuering», er meldinga. To personer skal være savnet i det «ødelagte» patruljeflyet. Og da brann- bilene kommer frem, er det full fyr i con- tainerne som ligner på fly. Bilene stiller seg med vinden i ryggen. De må slukke i riktig retning, hvis ikke får de røyken rett imot.
– Vann og skum!
Kaptein Jo Skei følger med.
– Jeg liker at de kjører full pakke. At
de peiser på!
– BIPOLART VÆR
Akkurat nå skinner sola. Men det snur fort på øya helt nordvest i Nordland. Du kan vende ryggen til, og før du rekker å snu, har du 20 sekundmeter og snø i fleisen. I mai.
– Her er været bipolart, sier ei på basen.
Her bygde Forsvaret på 50-tallet for å huse nye maritime patruljefly. Nato trengte Andøya. Det gjorde også USA. Det var kald krig og ikke bare Luftfor- svaret som holdt til på Andøya. Hæren var i Skarsteinsdalen. Nato-fly kom på
PÅ BESØK | ANDØYA