Page 55 - Forsvarets forum 3-2017
P. 55

kalkulert droneangrep, så Richthofen sine fly komme   – Der krig spiller seg ut, dukker engler og   fram individet og å gå bak det dokumenterte
          i bølger inn over byen og forvandle den til inferno.»   demoner opp. Jeg maler en tid da liberale fri-  hendelsesforløpet.
          Teksten henger ved siden av maleriet «Inferno»   hetsverdier sto opp mot de totalitære ismene   – Jo mer research jeg gjør, desto mer åpent
          og beskriver deler av det som utspilte seg for 80   som hevdet å stå over menneskene, sier Sand.  blir landskapet. Det er ikke sikkert det skjedde
          år siden, 26. april.                    – Det er fortsatt aktuelt den dag i dag.  akkurat på den måten, sier Sand og peker mot
                                                                                       «Søster Anna», maleriet av en av nonnene som
          Gaven. Som bursdagsgave til Adolf Hitler i 1937   «Den dagen Guernica ble utslettet, ble verden for all-  står ansikt mot snuten til et tysk Messerschmitt.
          ville Herman Göring vise fram hva Luftwaffe   tid et annet sted å bo. Den dagen kom en ny krig og et   – Men det kunne ha vært slik. Nonnene ved
          var i stand til å skape av ødeleggelse fra lufta.   nytt traume inn i menneskeheten. Traumet har siden   karmelittklosteret var de første til å se angrepet,
          Oppdraget ble gitt til en av datidens fremste   hengt over oss som en universell frykt for den totale   sier han.
          generaler med luftkamp som spesialfelt, Wol-  utslettelsen fra luften» (Bildetekst til «Inferno»).
          fram Freiherr Von Richthofen. Fra en høyde så                                Ikke ferdig. Vebjørn Sand lar seg fotografere ved
          han hvordan et titalls bombefly og Messersch-  Ondskapen. – Jeg har malt «nullpunktet» i   siden av en kvinne som nettopp har kjøpt et av
          mitt jevnet den baskiske byen med jorden. Én   europeisk historie.           maleriene på galleriet.
          prosent av bygningene sto igjen da det var over.   Vebjørn Sand forteller om et av sine tidligere   – «Kjære Eva Louise. Alt godt», sier Sand og
          Historikere er uenige om hvor mange som ble   verk, Wannsee-konferansen der tanken om   signerer kunstverket.
          drept, men opp til 1654 kan ha mistet livet i   utslettelsen av jødene ble født.    Utstillingen «Guernica – et vendepunkt» har
          angrepet.                               – Bak fasaden skjuler demonene seg. Jeg   nådd sin tilmålte tid på Tjuvholmen i mai. Den
            – Det spilte egentlig ingen rolle hvilken by   maler ondskapen bak idyllen.   vil gjenoppstå, blant annet i Larvik, og turnere
          det var. Under bombingen ble det sluppet ton-  Kontrastene er viktige. Idyll kan skjule   deler av landet gjennom året. Siste strøk er lagt
          nevis med høyeksplosiver og brannbomber på   ondskap. Det som tilsynelatende kan virke til-  på Guernica, men maleren er ikke ferdig med
          en forsvarsløs sivilbefolkning, sier Vebjørn Sand   forlatelig, kan skjule mørkere sider ved mennes-  krigen.
          og forteller at aksjonen førte til større en satsing   kesinnet, forklarer kunstneren.   – Norge og 2. verdenskrig blir neste utstilling,
          på Luftwaffe.                           For ham har det vært viktig å se på enkelt-  rundt 2020.
                                                menneskets handlinger og tanker som ledet til   – Jeg er allerede i gang med researchen, og jeg
          Verdier. Mens han viser fram maleriene,   krigsforbrytelser.                 skal snart opp på Tirpitz-museet. Tvangsevaku-
          forteller Sand om veiskiller i historien; om   – Det er mer ubehagelig å møte ondskapen   eringen av Finnmark, det blir helt sentralt.
          ideologiske slagmarker mellom fascisme,   slik.
          nasjonalsosialisme og kommunisme, som   Ifølge Sand har ikke tiden han har fordy-
          utviklet seg til verdensomspennende og øde-  pet seg krigshistorie, lagt begrensninger på
          leggende kriger. Et titalls malerier formidler et   kunsten. Det har i stedet gitt inspirasjon til å
          av forspillene til 2. verdenskrig: Den spanske   bruke impresjonistiske virkemidler for å fram   ØYVIND FØRLAND OLSEN ofo@fofo.no
          borgerkrigen.                         følelser og kontrastene ved krig og det å få   FOTO: OLAV STANDAL TANGEN ost@fofo.no



















































                                                                                                                     JUNI 2017   55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60