Page 55 - Forsvarets forum 3-2017
P. 55
kalkulert droneangrep, så Richthofen sine fly komme – Der krig spiller seg ut, dukker engler og fram individet og å gå bak det dokumenterte
i bølger inn over byen og forvandle den til inferno.» demoner opp. Jeg maler en tid da liberale fri- hendelsesforløpet.
Teksten henger ved siden av maleriet «Inferno» hetsverdier sto opp mot de totalitære ismene – Jo mer research jeg gjør, desto mer åpent
og beskriver deler av det som utspilte seg for 80 som hevdet å stå over menneskene, sier Sand. blir landskapet. Det er ikke sikkert det skjedde
år siden, 26. april. – Det er fortsatt aktuelt den dag i dag. akkurat på den måten, sier Sand og peker mot
«Søster Anna», maleriet av en av nonnene som
Gaven. Som bursdagsgave til Adolf Hitler i 1937 «Den dagen Guernica ble utslettet, ble verden for all- står ansikt mot snuten til et tysk Messerschmitt.
ville Herman Göring vise fram hva Luftwaffe tid et annet sted å bo. Den dagen kom en ny krig og et – Men det kunne ha vært slik. Nonnene ved
var i stand til å skape av ødeleggelse fra lufta. nytt traume inn i menneskeheten. Traumet har siden karmelittklosteret var de første til å se angrepet,
Oppdraget ble gitt til en av datidens fremste hengt over oss som en universell frykt for den totale sier han.
generaler med luftkamp som spesialfelt, Wol- utslettelsen fra luften» (Bildetekst til «Inferno»).
fram Freiherr Von Richthofen. Fra en høyde så Ikke ferdig. Vebjørn Sand lar seg fotografere ved
han hvordan et titalls bombefly og Messersch- Ondskapen. – Jeg har malt «nullpunktet» i siden av en kvinne som nettopp har kjøpt et av
mitt jevnet den baskiske byen med jorden. Én europeisk historie. maleriene på galleriet.
prosent av bygningene sto igjen da det var over. Vebjørn Sand forteller om et av sine tidligere – «Kjære Eva Louise. Alt godt», sier Sand og
Historikere er uenige om hvor mange som ble verk, Wannsee-konferansen der tanken om signerer kunstverket.
drept, men opp til 1654 kan ha mistet livet i utslettelsen av jødene ble født. Utstillingen «Guernica – et vendepunkt» har
angrepet. – Bak fasaden skjuler demonene seg. Jeg nådd sin tilmålte tid på Tjuvholmen i mai. Den
– Det spilte egentlig ingen rolle hvilken by maler ondskapen bak idyllen. vil gjenoppstå, blant annet i Larvik, og turnere
det var. Under bombingen ble det sluppet ton- Kontrastene er viktige. Idyll kan skjule deler av landet gjennom året. Siste strøk er lagt
nevis med høyeksplosiver og brannbomber på ondskap. Det som tilsynelatende kan virke til- på Guernica, men maleren er ikke ferdig med
en forsvarsløs sivilbefolkning, sier Vebjørn Sand forlatelig, kan skjule mørkere sider ved mennes- krigen.
og forteller at aksjonen førte til større en satsing kesinnet, forklarer kunstneren. – Norge og 2. verdenskrig blir neste utstilling,
på Luftwaffe. For ham har det vært viktig å se på enkelt- rundt 2020.
menneskets handlinger og tanker som ledet til – Jeg er allerede i gang med researchen, og jeg
Verdier. Mens han viser fram maleriene, krigsforbrytelser. skal snart opp på Tirpitz-museet. Tvangsevaku-
forteller Sand om veiskiller i historien; om – Det er mer ubehagelig å møte ondskapen eringen av Finnmark, det blir helt sentralt.
ideologiske slagmarker mellom fascisme, slik.
nasjonalsosialisme og kommunisme, som Ifølge Sand har ikke tiden han har fordy-
utviklet seg til verdensomspennende og øde- pet seg krigshistorie, lagt begrensninger på
leggende kriger. Et titalls malerier formidler et kunsten. Det har i stedet gitt inspirasjon til å
av forspillene til 2. verdenskrig: Den spanske bruke impresjonistiske virkemidler for å fram ØYVIND FØRLAND OLSEN ofo@fofo.no
borgerkrigen. følelser og kontrastene ved krig og det å få FOTO: OLAV STANDAL TANGEN ost@fofo.no
JUNI 2017 55