Page 54 - Forsvarets forum 3-2017
P. 54
» Kunstneren som har malt skyggesider fra
krigen på kontinentet, har gitt seg ut på en reise
for å framstille de mørkeste sidene i norsk krigs-
historie. Om noen få år blir siste strøk lagt på
blant annet tvangsevakueringen av Finnmark.
For kunstneren som trolig henger i flere norske
hjem enn noen andre malere, er det viktig å
komme bak fasaden.
Himmel og helvete. – Med pensel og palett kan
man reise til himmel og helvete, sa Munch. Det
er mye sant i det – og det er altfor få malere som
har tatt for seg 2. verdenskrig.
– Hvorfor skal vi ikke male når dokumentarer
og filmer stadig tar for seg krigen? Spør Vebjørn
Sand.
På Galleri Fineart ved Aker Brygge forteller
han om kunstprosjektet som har tatt tre år, ført
ham på feltreise til Spania og gitt ham innsikt
om et vendepunkt i krigshistorien. Det handler
om terrorbombingen av den baskiske byen Guer-
nica i Nord-Spania. Maleren mener kunsten får
fram sider ved menneskesinnet – om ondskap og
godhet – på sin helt spesielle måte. Som da tyske
bombe- og jagerfly gikk løs på baskerne i Guer-
nica med datidens mest høyteknologiske våpen.
– Det var et veiskille i historien som viste at
det var mulig å jevne en by med jorden. Det var
den første byen som ble utslettet fra lufta, forkla-
rer Vebjørn Sand.
«På en høyde over Guernica, som om han var diri-
gent for en stor operaforestilling eller ledet et kjølig
«Hvorfor skal vi ikke male
når dokumentarer og filmer FABRIKKEN. Etter bom-
stadig tar for seg krigen?» bingen av Guernica fikk
Messeschmittfabrikken flere
oppdrag, forteller Vebjørn
VEBJØRN SAND
Sand. Luftangrepet hadde
vist hvor ødeleggende, og
militært sett, potensiale
for det tyske luftvåpenet,
Luftwaffe.
54 JUNI 2017