Page 54 - Forsvarets forum 3-2017
P. 54

»  Kunstneren som har malt skyggesider fra
                                                                                     krigen på kontinentet, har gitt seg ut på en reise
                                                                                     for å framstille de mørkeste sidene i norsk krigs-
                                                                                     historie. Om noen få år blir siste strøk lagt på
                                                                                     blant annet tvangsevakueringen av Finnmark.
                                                                                     For kunstneren som trolig henger i flere norske
                                                                                     hjem enn noen andre malere, er det viktig å
                                                                                     komme bak fasaden.

                                                                                     Himmel og helvete. – Med pensel og palett kan
                                                                                     man reise til himmel og helvete, sa Munch. Det
                                                                                     er mye sant i det – og det er altfor få malere som
                                                                                     har tatt for seg 2. verdenskrig.
                                                                                       – Hvorfor skal vi ikke male når dokumentarer
                                                                                     og filmer stadig tar for seg krigen? Spør Vebjørn
                                                                                     Sand.
                                                                                       På Galleri Fineart ved Aker Brygge forteller
                                                                                     han om kunstprosjektet som har tatt tre år, ført
                                                                                     ham på feltreise til Spania og gitt ham innsikt
                                                                                     om et vendepunkt i krigshistorien. Det handler
                                                                                     om terrorbombingen av den baskiske byen Guer-
                                                                                     nica i Nord-Spania. Maleren mener kunsten får
                                                                                     fram sider ved menneskesinnet – om ondskap og
                                                                                     godhet – på sin helt spesielle måte. Som da tyske
                                                                                     bombe- og jagerfly gikk løs på baskerne i Guer-
                                                                                     nica med datidens mest høyteknologiske våpen.
                                                                                         – Det var et veiskille i historien som viste at
                                                                                     det var mulig å jevne en by med jorden. Det var
                                                                                     den første byen som ble utslettet fra lufta, forkla-
                                                                                     rer Vebjørn Sand.
                                                                                     «På en høyde over Guernica, som om han var diri-
                                                                                     gent for en stor operaforestilling eller ledet et kjølig



































                         «Hvorfor skal vi ikke male

                        når dokumentarer og filmer                                        FABRIKKEN. Etter bom-
                          stadig tar for seg krigen?»                                      bingen av Guernica fikk
                                                                                       Messeschmittfabrikken flere
                                                                                         oppdrag, forteller Vebjørn
                                 VEBJØRN SAND
                                                                                         Sand. Luftangrepet hadde
                                                                                         vist hvor ødeleggende, og
                                                                                          militært sett, potensiale
                                                                                         for det tyske luftvåpenet,
                                                                                                    Luftwaffe.
     54  JUNI 2017
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59