Page 64 - Forsvarets forum 3-2019
P. 64

meninger










          «Det er villedende





              å si at Forsvaret




        har ansvaret i krig,





             og at politiet har





                         det i fred»










        Det skriver jusprofessor Sigmund       politiet og ved bruk av politimetoder. Forsvaret   kerhet ikke være for høy. Det må handles i tide.
        Simonsen. Han er forfatter av boken «Til forsvar   har altså rett og plikt til å forsvare landet mot så   Dersom landets suverenitet og handlefrihet
        av landet».                            vel ytre og indre angrep og trusler. Det er ikke   trues eller krenkes, eller rikets sikkerhet av andre
                                               tvilsomt, selv om politiet, og særlig Politiets   grunner er i fare, vil Forsvarets rett og plikt til å
        Å forsvare landet er det               sikkerhetstjeneste (PST) også har et ansvar for   handle til forsvar av landet kunne inntre umid-
        grunnleggende oppdraget                statssikkerheten. Det er uansett ikke treffende   delbart og før «væpnet konflikt» har brutt ut.
        Forsvaret er satt til å løse.          å si at den ene etaten alene har ansvaret for
        Men reglene oppfattes                  landets «ytre» sikkerhet, mens den har ansvaret   Ulike angrep. Det kan være et hybridangrep
        gjerne som uklare, særlig i            for den «indre». Det er en grov og villedende   initiert av en fiendtlig stat eller særlig omfat-
        gråsonen mellom krig og                forenkling.                           tende og voldsomt terrorangrep utført av krimi-
        fred. Jeg har forsket på når                                                 nelle. Politiet vil i slike tilfeller ofte være først
        Forsvaret og militært per-             Rett i fredstid. Som et ledd i forsvaret av landet   på, i alle fall på land. Slike hendelser kan også
        sonell har rett og plikt til å         har Forsvaret rett til å hevde norsk suverenitet i   sette landet i fare. Gråsonehendelser vil dermed
        bruke militær makt. Forsva-            fredstid, på land, til havs og i luften. Det er noe   i tillegg og parallelt kunne utløse Forsvarets
        rets rettslige handlingsrom er relativt robust og   Forsvaret daglig driver med.   selvstendige rett og plikt til å iverksette bered-
        nyansert.                                Det er ikke treffende å si at politiet har   skapstiltak umiddelbart til forsvar av landet.
          Utgangspunktet er om «landet» utsettes for   ansvaret i fred, mens Forsvaret har ansvaret i   Selv om politiet ved PST håndterer en hendelse,
        et «væpnet angrep» fra en fiendestat, slik Norge   krig. Problemet er igjen at slike karakteristikker   betyr ikke det at Forsvaret med sitt ansvar nød-
        ble i 1940, da utløses retten og plikten til å for-  blir lite nyanserte, i praksis så vel som i rettslig   vendigvis kan avvente. Det er heller ikke poli-
        svare landet umiddelbart. I slike tilfeller oppstår   forstand. Dagens trusselbilde med hybridkrig og   tiet som beslutter om Forsvaret må iverksette
        også en væpnet konflikt, og Forsvaret kan bruke   terror illustrerer det.    beredskapstiltak til forsvar av landet. Samtidig
        makt innenfor rammene av krigens folkerett.   Terskelen for å iverksette beredskapstiltak,   reaksjon og samvirke kan være påkrevet i tids-
        Forsvaret kan møte et angrep som er underveis   kan av hensyn til rikets og befolkningens sik-  kritiske situasjoner.
        eller umiddelbart forestående med nødvendig                                    Det sentrale rettslige poenget er at inntil
        maktbruk.                                                                    væpnet konflikt har brutt ut, er det de strenge
          Et angrep må imidlertid ikke være et «ytre   Skribent                      fredstidsreglene som gjelder. Det betyr at mili-
        angrep» som bokstavelig talt kommer utenfra.                                 tære maktbruk for å sikre landets selvstendig-
        En væpnet konflikt, kan også oppstå ved såkalte                              het eller sikkerhet, må være strengt nødvendig
        indre angrep eller trusler, typisk borgerkrig,                               og proporsjonalt i gråsonen. Det innebærer at
        væpnet opprør og statskupp gjennomført av               Jusprofessor         under terskelen for væpnet konflikt, er Forsva-
        norske innbyggere. En slik såkalt ikke-interna-         SIGMUND SIMONSEN     rets handlingsrom sammenlignbar med politi-
        sjonal (indre) væpnet konflikt kan ta mange             Høgskolen            ets. Maktmiddelstigen og prinsippene om minst
        former, og er et faktum når kriminaliteten              på Vestlandet        mulig maktbruk må brukes, noe Forsvaret er
        – som det jo er – ikke lenger kan håndteres av                               trent på og praktiserer.
     64  JUNI 2019
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69