Page 65 - Forsvarets forum 3-2019
P. 65

FOTO: STIAN LYSBERG SOLUM / NTB SCANPIX



          Terrorangrepet 2011. Angrepet 22. juli er illustre-  ninger fra politiet. Det er ikke noe krav om at   juli-kommisjonen la til grunn. Umiddelbar klar-
          rende: I etterkant av 22. juli har det blitt hetende   «væpnet konflikt» har oppstått, eller at angrepet   gjøring og fremføring av styrker og kapasiteter
          at politiet alene hadde ansvaret og at Forsvarets   kommer «utenfra». Terskelen for å igangsette   var noe Forsvaret lovlig kunne gjort til forsvar av
          rolle var å bistå politiet. Forsvarsministeren   adekvate og rimelige beredskapstiltak, kan av   landet 22. juli, slik Garden gjorde.
          mente at det var avklart allerede kl. 16.15, og   hensyn til rikets og befolkningens sikkerhet ikke   Det er imidlertid ikke slik at Forsvaret skal
          besluttet at Forsvaret skulle avvente bistandsan-  være for høy. Det er en selvstendig rett og plikt   overta de oppgaver som i dag tilligger politiet
          modninger fra politiet. 22. juli-kommisjonen   Forsvaret har, og Forsvaret må ikke alltid avvente   og PST, og at Forsvaret burde overtatt for politiet
          hevdet at Forsvaret ikke hadde lov til å gjøre noe   bistandsanmodninger fra politiet. Forsvaret bør   22. juli. Poenget er at i svært sjeldne tilfeller, vil
          før bistandsanmodning fra politiet forelå. Dette   imidlertid samarbeide og koordinere sin innsats   trusselens art og omfang være uklar, slik at begge
          til tross for at samarbeidsutfordringene og revir-  med politiet, slik Garden og eksplosivryddela-  etater må agere gitt sitt ansvar og handleplikt.
          kampene mellom politi og forsvar på den tiden   gene også gjorde.
          gjorde at det tok lang tid før politiet ba om hjelp.                         Kan ikke vente. Gråsonen lar seg ikke løse ved å
          22. juli kom den første bistandsanmodningen kl.   I tidsnød. I tidskritiske situasjoner kan det   trekke opp klare skiller mellom politi og forsvar,
          18.45.                                være nødvendig og forsvarlig å improvisere.   eller ved at Forsvaret inntar en avventende og
            Problemet var at ingen som visste hvem eller   For eksempel endte bomberyddelaget fra   passiv rolle inntil en «avklaring» kommer. Løs-
          hvor mange som sto bak bombeangrepet på   Ørland opp med å rekvirere et Sea King red-  ningen må derfor bli at etatene i gråsonetilfellene
          Regjeringskvartalet. Mange fryktet flere anslag,   ningshelikopter til å fly dem nedover. Politiets   må handle utfra sin rolle og ansvar, som om de
          og et regjeringskvartal i grus ga vel holdepunkter   beredskapstropp endte opp med å planlegge   eier situasjonen, vil kunne eie den eller vil få en
          for og grunn til å frykte at angrepet var rettet   underveis, og en sivil båtfører måtte frakte dem   støtterolle.
          mot styresmaktene, og at landet og befolkningen   over. Verken føreren eller båten var sertifisert for   Regjeringen uttrykte det slik etter 22. juli:
          kunne være i fare.                    kontraterroroppdrag.                     «Det er ikke noe motsetningsforhold i det at
                                                  Her kan det bemerkes at det klart nok oppsto   flere etater skjerper beredskapen inntil det er
          Handlet umiddelbart. Tross forsvarsministerens   en ekstrem nasjonal nødssituasjon da bomben   avklart hvem som har hovedansvaret. Snarere
          beslutning om å avvente var det da også mange   gikk av utenfor regjeringskvartalet. Det innebar   tvert imot, da en slik samtidig skjerpet beredskap
          i Forsvaret som agerte øyeblikkelig. Forsvarets   at Forsvaret, militært personell og andre, hadde   er en forutsetning for et raskt tverrsektorielt
          spesialstyrker (FSK) kontaktet for eksempel poli-  lov til å gjennomføre nødvendige og forsvarlig   samarbeid.»
          tiets beredskapstropp kl. 15.35, men ble bedt om   nød- og redningshandlinger 22. juli. Det betyr at   Kort sagt: Er man i tvil, bør det ikke være tvil
          å avvente. Bomberyddelagene på Sessvollmoen   handlinger som ordinært er ureglementert eller   om at handling er påkrevet.
          og Ørland startet arbeidet med å ta seg til Oslo   ulovlige, kan være fullt ut lovlige på grunn av en   I 2017 ble også bistandsinstruksen vesentlig
          umiddelbart, og de første var i Oslo ca. kl. 17.00.   nødssituasjon.         forenklet, og etatenes plikt til å samvirke ble
          HMK Garden mobiliserte og gikk umiddelbart i   Forsvaret hadde altså lov til å agere selvsten-  understreket. Det er derfor grunn til å tro at
          stilling rundt Slottet og en ambassade. Tiltakene   dig 22. juli, både i medhold av retten til å forsvare   samvirket vil bli bedre fordi samtidig reaksjon
          var ekstraordinære, men klart nok nødvendige   landet, og i medhold av nødretten. Forsvaret   og samvirke fremstår som den mest fruktbare
          og lovlige, tross manglende bistandsanmod-  hadde flere handlingsalternativer enn det 22.   løsningen i akutte gråsonetilfeller.

                                                                                                                     JUNI 2019   65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70