Page 65 - Forsvarets forum 3-2019
P. 65
FOTO: STIAN LYSBERG SOLUM / NTB SCANPIX
Terrorangrepet 2011. Angrepet 22. juli er illustre- ninger fra politiet. Det er ikke noe krav om at juli-kommisjonen la til grunn. Umiddelbar klar-
rende: I etterkant av 22. juli har det blitt hetende «væpnet konflikt» har oppstått, eller at angrepet gjøring og fremføring av styrker og kapasiteter
at politiet alene hadde ansvaret og at Forsvarets kommer «utenfra». Terskelen for å igangsette var noe Forsvaret lovlig kunne gjort til forsvar av
rolle var å bistå politiet. Forsvarsministeren adekvate og rimelige beredskapstiltak, kan av landet 22. juli, slik Garden gjorde.
mente at det var avklart allerede kl. 16.15, og hensyn til rikets og befolkningens sikkerhet ikke Det er imidlertid ikke slik at Forsvaret skal
besluttet at Forsvaret skulle avvente bistandsan- være for høy. Det er en selvstendig rett og plikt overta de oppgaver som i dag tilligger politiet
modninger fra politiet. 22. juli-kommisjonen Forsvaret har, og Forsvaret må ikke alltid avvente og PST, og at Forsvaret burde overtatt for politiet
hevdet at Forsvaret ikke hadde lov til å gjøre noe bistandsanmodninger fra politiet. Forsvaret bør 22. juli. Poenget er at i svært sjeldne tilfeller, vil
før bistandsanmodning fra politiet forelå. Dette imidlertid samarbeide og koordinere sin innsats trusselens art og omfang være uklar, slik at begge
til tross for at samarbeidsutfordringene og revir- med politiet, slik Garden og eksplosivryddela- etater må agere gitt sitt ansvar og handleplikt.
kampene mellom politi og forsvar på den tiden gene også gjorde.
gjorde at det tok lang tid før politiet ba om hjelp. Kan ikke vente. Gråsonen lar seg ikke løse ved å
22. juli kom den første bistandsanmodningen kl. I tidsnød. I tidskritiske situasjoner kan det trekke opp klare skiller mellom politi og forsvar,
18.45. være nødvendig og forsvarlig å improvisere. eller ved at Forsvaret inntar en avventende og
Problemet var at ingen som visste hvem eller For eksempel endte bomberyddelaget fra passiv rolle inntil en «avklaring» kommer. Løs-
hvor mange som sto bak bombeangrepet på Ørland opp med å rekvirere et Sea King red- ningen må derfor bli at etatene i gråsonetilfellene
Regjeringskvartalet. Mange fryktet flere anslag, ningshelikopter til å fly dem nedover. Politiets må handle utfra sin rolle og ansvar, som om de
og et regjeringskvartal i grus ga vel holdepunkter beredskapstropp endte opp med å planlegge eier situasjonen, vil kunne eie den eller vil få en
for og grunn til å frykte at angrepet var rettet underveis, og en sivil båtfører måtte frakte dem støtterolle.
mot styresmaktene, og at landet og befolkningen over. Verken føreren eller båten var sertifisert for Regjeringen uttrykte det slik etter 22. juli:
kunne være i fare. kontraterroroppdrag. «Det er ikke noe motsetningsforhold i det at
Her kan det bemerkes at det klart nok oppsto flere etater skjerper beredskapen inntil det er
Handlet umiddelbart. Tross forsvarsministerens en ekstrem nasjonal nødssituasjon da bomben avklart hvem som har hovedansvaret. Snarere
beslutning om å avvente var det da også mange gikk av utenfor regjeringskvartalet. Det innebar tvert imot, da en slik samtidig skjerpet beredskap
i Forsvaret som agerte øyeblikkelig. Forsvarets at Forsvaret, militært personell og andre, hadde er en forutsetning for et raskt tverrsektorielt
spesialstyrker (FSK) kontaktet for eksempel poli- lov til å gjennomføre nødvendige og forsvarlig samarbeid.»
tiets beredskapstropp kl. 15.35, men ble bedt om nød- og redningshandlinger 22. juli. Det betyr at Kort sagt: Er man i tvil, bør det ikke være tvil
å avvente. Bomberyddelagene på Sessvollmoen handlinger som ordinært er ureglementert eller om at handling er påkrevet.
og Ørland startet arbeidet med å ta seg til Oslo ulovlige, kan være fullt ut lovlige på grunn av en I 2017 ble også bistandsinstruksen vesentlig
umiddelbart, og de første var i Oslo ca. kl. 17.00. nødssituasjon. forenklet, og etatenes plikt til å samvirke ble
HMK Garden mobiliserte og gikk umiddelbart i Forsvaret hadde altså lov til å agere selvsten- understreket. Det er derfor grunn til å tro at
stilling rundt Slottet og en ambassade. Tiltakene dig 22. juli, både i medhold av retten til å forsvare samvirket vil bli bedre fordi samtidig reaksjon
var ekstraordinære, men klart nok nødvendige landet, og i medhold av nødretten. Forsvaret og samvirke fremstår som den mest fruktbare
og lovlige, tross manglende bistandsanmod- hadde flere handlingsalternativer enn det 22. løsningen i akutte gråsonetilfeller.
JUNI 2019 65