Page 97 - Forsvarets forum 3-2019
P. 97
FFIs autonomiprosjekt Hvis Forsvaret skal bruke kunstig
n Siden 2015 har FFI hatt et eget forskningsprosjekt for autonome systemer, intelligens og autonomi, må vi
Dronesvermer det vil si systemer som kan løse oppgaver på egen hånd. Operatøren trenger først forstå teknologien.
bare å gripe inn hvis noe galt skjer. Prosjektet har utviklet forskningsfarkoster
med et rammeverk som gjør at de kan tolke omgivelser, samarbeide og ta
beslutninger. Systemet kan brukes både på droner, fly, båter, ubåter og kjøre-
tøy. FFI samarbeider med industrien og Forsvaret for å finne systemer Forsva- Maskiner som tenker selv
ret kan bruke.
Den teknologiske utviklingen innen auto-
nomi går raskt. Det investeres store summer både i det
sivile og militære, og grensene for hva systemene er i
DRONEVÆR: Fordelen stand til å gjøre, flytter seg stadig. Datamaskiner kan
med å eksperimentere i i dag samle og analysere store mengder informasjon
California er at været er for å gi brukerne bedre situasjonsforståelse og forslag
mer dronevennlig, sier til løsninger. Kjørerassistanse i dagens biler og fremti-
Sondre Engebråten. dens selvkjørende biler er bare ett eksempel på tekno-
FOTO: OLEG YAKIMENKO/NP
logiens nytteverdi.
Teknologien muliggjør etter
«VI SER ALLEREDE hvert autonome ubeman-
nede systemer – maskiner
I DAG AVANSERTE som er i stand til å løse
oppgaver på egenhånd. En
AUTOMATISERTE operatør trenger bare å gi
SYSTEMER I MISSI- oppgaver og sette begrens-
ninger og følge med og gripe
LER, KAMPFLY OG inn hvis noe går galt. For
mange vil nok koblingen
MISSILFORSVAR» mellom Forsvaret og mas-
kiner som tar egne beslut-
ninger, få det til å rykke i
den etiske ryggmargsrefleksen. Uansett hva vi gjør, må
kunnskapen ligge i bunn. Først når vi kjenner teknolo-
giens begrensninger og muligheter, blir vi i stand til å
vurdere hvordan og hvorvidt teknologien bør inngå i
fremtidens forsvarssystemer.
Som en del av dette arbeidet har FFI utviklet auto-
nome forskningsfarkoster både for sjø, luft og land.
Alle farkostene har moduler som gjør at de kan tolke
omgivelser, samarbeide og ta beslutninger.
Fremdeles er autonome systemer for lite robuste til
mange militære operasjoner. Men for de enkleste opp-
gavene og miljøene er autonomi høyst relevant.
FFI arbeider allerede med Forsvaret og industrien om
å utvikle et ubemannet konsept som innen 2030 kan
lete etter sjøminer uten at personell trenger å være til
stede i minefeltene.
Og vi ser allerede i dag avanserte automatiserte
systemer i missiler, kampfly og missilforsvar. For
eksempel i norske Joint Strike Missile, der algoritmer
hjelper missilet til å finne frem til riktig mål basert på
kriterier operatøren har definert. Målet med å utvikle
og ta i bruk autonome systemer er ikke å erstatte men-
neskene, men å sette teknologi og mennesker sammen
slik at de utfyller hverandre. FFI forventer at teknolo-
giutviklingen vil gi operativ nytte på stadig nye områ-
der i årene som kommer.
her&nå
ANDRE PETTERSEN
Forskningssjef
autonomi ved FFI
JUNI 2019 97