Page 5 - Forsvarets Forum nr. 3 / 2022
P. 5

 nulltoleranse i praksis
net i Norge generelt, og i Staten spesielt, er sterkt. Det skal beskytte arbeidstakere mot usaklig oppsigelse. Men stillingsver- net er ikke absolutt, og hensikten med stillingsvernet er ikke å beskytte ansatte som trakasserer og forgriper seg mot kol- leger.
Forsvaret og sivilsamfunnet ser ut til å ikke være synkronisert hva angår hva som bør skje med en arbeidstaker som utøver seksuell trakassering. Seksuell trakassering er en saklig oppsigelses- grunn.
Rettspraksis viser at det er noen gjennomgående forhold som virker skjerpende i vurderingen av alvorlig- hetsgraden av handlingene. Flere av disse forholdene gjør seg gjeldende i sakene som har sett dagens lys i media de siste månedene:
• Aldersforskjell mellom partene.
• Tid og sted for handlingen - for eksempel om trakasseringen skjer på et sted hvor man bor og arbeider tett sammen, og har liten mulighet til å skjerme seg selv, eller om fornærmede
er ny på arbeidsplassen.
• Om arbeidstaker er i en overordnet
stilling - uavhengig om vedkom-
mende er fornærmedes direkte sjef. • Om det er snakk om gjentatte tilfeller
av trakassering.
Rettspraksis viser at utsatte arbeids- takere ikke nødvendigvis behøver å arbeide i direkte tilknytning til trakas- søren for at arbeidsgiver rettmessig kan ta hensyn til de utsatte arbeidstakernes arbeidsmiljø. Arbeidsgivers hensyn til tredjepart - altså den som er blitt trakas- sert - bør vektlegges.
Yngre forsvarsansatte med dertil lav grad og i et avhengighetsforhold til overordnede, som befinner seg i inter- nasjonale operasjoner eller beordret til militærleire langt fra familie og venner, må sies å være i en spesielt utsatt og sår- bar posisjon. Det må stilles høyere krav til eldre og mer erfarne forsvarsansatte med høyere rang, de har en omsorgsplikt og må være særlig bevisst sin opptreden overfor yngre, underordnede ansatte.
Seksuell trakassering innebærer grove pliktbrudd. I de mest alvorlige sakene bør Forsvaret i mye større grad enn man har gjort til nå reagere med oppsigelse eller avskjedigelse, som er en enda mer alvorlig måte å avslutte et arbeidsfor- hold. Dette vil sende tydelige signaler ut i organisasjonen om at nulltoleransen mot seksuell trakassering er et faktum, og at Forsvaret tar ofrene på alvor.
Selvfølgelig er det en forutsetning at det faktiske grunnlaget Forsvaret som arbeidsgiver baserer seg på er riktig. Jo
grovere beskyldninger, desto høyere er beviskravet. Høyesterett har uttalt at i saker om seksuell trakassering må det kreves “kvalifisert sannsynlighets- overvekt”, noe som likevel betyr at ikke enhver rimelig tvil skal komme arbeids- taker til gode, slik som i straffesaker. Beviskravet i sivile saker er lavere enn i en straffesak. Det er grunnen til at en per- son kan bli frifunnet for voldtekt, men likevel bli dømt til å betale oppreisning til den fornærmede. En arbeidstaker må altså ikke kunne bli straffedømt før arbeidsgiver har grunnlag for oppsigelse.
Hensynet til de utsatte er av særlig betydning i saker der de fortsatt er ansatt i virksomheten. Da bør Forsvaret kunne benytte alminnelige beviskrav, selv om den seksuelle trakasseringen er alvorlig nok til at et skjerpet beviskrav kunne vært lagt til grunn.
Forsvarets HR-direktør Tom Simonsen vedgår i et intervju med Forsvarets forum at ikke alle ledere i Forsvaret besitter god nok kompetanse til å håndtere varslings- saker, og viser til at for eksempel tropps- sjefer skal henvende seg til Forsvarets personell- og vernepliktssenter for å få bistand i slike krevende saker.
Det er imidlertid god grunn til å stille spørsmål ved om dette er godt nok kom- munisert ute i avdelingene, og hvorvidt
  F • Forsvarets forum ønsker å rette seg etter regler for god presseskikk slik disse er nedfelt i Vær Varsom-plakaten. Den
som mener seg rammet av urettmessig omtale i bladet, oppfordres til å kontakte redaksjonen. Det er også anledning
å reise klage til: Pressens Faglige Utvalg, Rådhusgt. 14, 0158 Oslo, Tlf.: 22 40 50 40.
M
I L J Ø M
E
R
K
E
T
2041 0652 Trykksak KONTAKT REDAKSJONEN
E-post: tips@fofo.no
BESØKSADRESSE: Bygning 65, Akershus festning POSTADRESSE: Postboks 1550 Sentrum, 0015 Oslo
   FORSVARETS FORUM 5


































































   3   4   5   6   7